یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد؛

گسترش نامتوازن شهرها نتیجه روند بدون طرح و برنامه در رشد شهری

تهران (پانا) - یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گسترش نامتوازن شهرها و نابرابری‌های اجتماعی را حاصل از یک روند ناخوشایند و بدون طرح و برنامه در رشد شهری عنوان کرد و گفت توجه به فرم و الگوی توسعه شهری از ارکانی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
گسترش نامتوازن شهرها نتیجه روند بدون طرح و برنامه در رشد شهری

عماد مطالبی در گفت‌وگو با پانا درباره توجه به الگوی توسعه شهری اظهار کرد: «توجه به فرم و الگوی توسعه شهری از ارکانی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار بگیرد و توجه به این امر ضرورت و اهمیت ویژه‌ای در ارائه یک مدل متناسب با پتانسیل‌ها و فرصت‌ها دارد و گامی موثر در غلبه بر تهدیدها و ضعف‌ها در نقاط شهری است.»

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت گفت: «رشد و گسترش بی‌رویه کالبدی شهرها به‌ویژه کلانشهرها معضلات زیست محیطی فراوانی را ایجاد کرده است. بلعیدن زمین‌های مستعد کشاورزی و باغات در اطراف شهرها، رها شدن فاضلاب‌ها در آب‌های سطحی و آلوده کردن منابع آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا و منظر و آلودگی بصری ناشی از توسعه لجام گسیخته شهری را از این نمونه می‌توان برشمرد. علاوه بر ناهنجاری‌ها در حوزه محیط زیست شهری لازم به ذکر است که رشد ناهماهنگ شهری سبب ایجاد اختلالات اجتماعی ناشی از ازدحام شلوغی و رقابت‌های نابرابر شهری می‌شود.»

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: «گسترش نامتوازن شهری و نابرابری‌های اجتماعی حاصل از یک روند ناخوشایند و بدون طرح و برنامه در رشد شهری است که نتیجه یک شهر ارگانیک است. شهر نباید به‌صورت بی‌ضابطه رشد و گسترش یابد و سبب شود کالبد شهری بی‌محابا و بدون یک برنامه‌ریزی مبتنی بر مدیریت خردمندانه فضا گسترده شود. از این‌رو پراکنش شهری نابرابر فرم پایدار شهری را به مخاطره می‌اندازد.»

مطالبی گفت: «شهر باید مکانی برای زیست بهتر باشد. از این‌رو کلانشهرها باید به دنبال تامین آسایش و آرامش شهروندان باشند و تلاش برنامه‌ریزان شهری باید در راستای پهنه‌بندی مختلط و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مقیاس محله‌ای باشد تا بتوان با یک رویکرد زیست‌پذیر علاوه بر ایجاد فضا و مکانی پویا در شهرها از رشد بی‌رویه و بدون برنامه جلوگیری شود و از هدر رفت منابع شهر ممانعت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار