امید بازارهای جهانی به بازگشت کامل صادرات نفت ایران

تهران (پانا) - پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره کمبود عرضه نفت خام در جهان در سال جاری، قیمت نفت ۲ درصد افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۲۵۵۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
امید بازارهای جهانی به بازگشت کامل صادرات نفت ایران

به گزارش ایرنا، شامگاه جمعه در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی نفت خام، قیمت نفت ۲ درصد افزایش یافت و در اروپا به محدوده ۹۳ دلار رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۵۲ دلار یا ۱.۷ درصد افزایش به ۹۲.۹۲ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۱.۶۷ دلار یا ۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۱.۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

با وجود رشد قیمت نفت در روز جمعه، قیمت آن در مسیر اولین کاهش هفتگی خود پس از هفت افزایش هفتگی متوالی قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در صورتی که نفت خام بیشتری تولید کنند، می‌توانند به آرام کردن بازارهای بی‌ثبات نفت کمک کنند اما ائتلاف اوپک پلاس در ژانویه ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف تولید کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی تقاضای خود در سال ۲۰۲۲ را بر اساس بازنگری در داده‌های تاریخی ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. انتظار می‌رود تقاضای جهانی در سال جاری ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد.

پیش از این، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده بود که تقاضای جهانی نفت ممکن است در سال جاری به دلیل بهبود اقتصادی پس از کرونا، حتی با شدت بیشتری افزایش یابد.

چشم انداز افزایش تهاجمی نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده و مذاکرات لغو تحریم‌های ایران، افزایش بیشتر قیمت نفت را محدود کرد.

وارن پترسون، رئیس تحقیقات کالاهای ING، گفت: اعداد تورم دیروز احتمالاً فشار بیشتری بر فدرال رزرو آمریکا وارد می‌کند تا با افزایش نرخ بهره، تهاجمی‌تر عمل کند. این انتظار تا حدودی بر نفت و مجموعه گسترده‌تر کالاها تأثیر می‌گذارد.

روز پنجشنبه، داده‌های تورم ایالات متحده بیشترین افزایش سالانه خود را در ۴۰ سال گذشته ثبت کرد و جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس گفت که او خواهان یک درصد کامل افزایش نرخ بهره تا ۱ جولای است.

از سوی دیگر، مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران پس از وقفه ۱۰ روزه از سر گرفته شد. توافق در این مذاکرات می‌تواند منجر به لغو تحریم‌های نفتی ایران و کاهش محدودیت عرضه جهانی شود.

در اوایل این هفته، داده‌های موجودی انبارهای ایالات متحده، نگرانی‌های مربوط به عرضه را پس از کاهش غیرمنتظره ۴.۸ میلیون بشکه‌ای در ذخایر نفت خام آمریکا افزایش داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه اعلام کرد، اگر اوپک پلاس در رسیدن به اهداف تولید نفت خود در بحبوحه افزایش تقاضا و رسیدن ذخایر به پایین‌ترین حد چند سال اخیر ناکام بماند، قیمت نفت تحت فشار صعودی باقی می‌ماند و نوسانات بیشتری را در پیش می‌گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت ماه فوریه اعلام کرد که شکاف بین تولید اوپک پلاس و سطوح هدف آن به ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه افزایش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی گفته که نرخ رشد جهانی برآورد شده در سال جاری تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است و انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد، زیرا محدودیت‌ها برای مهار گسترش کرونا کاهش می‌یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده که ذخایر نفت کشورهای OECD در ماه دسامبر به میزان ۶۰ میلیون بشکه کاهش یافته است. ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه‌یافته ۳۵۵ میلیون بشکه کمتر از یک سال گذشته است و به کمترین میزان خود در هفت سال گذشته رسیده است.

عرضه جهانی نفت در ژانویه ۵۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۹۸.۷ میلیون بشکه در روز رسید، که عمدتاً از کشورهای خارج از پیمان اوپک پلاس بود، در حالی که اوپک پلاس همچنان عملکرد ضعیف و مزمن را در برابر اهداف نشان می‌داد.

اگر شکاف پایدار بین تولید اوپک پلاس و سطوح هدف آن ادامه یابد، تنش‌های عرضه افزایش می‌یابد و احتمال نوسانات بیشتر و فشار صعودی بر قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. اما این خطرات، که پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای دارند، می‌توانند کاهش یابند اگر تولیدکنندگان در خاورمیانه با ظرفیت مازاد برای جبران کمبودهایی که دارند، جبران کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی افزوده است: مشکل ظرفیت اضافی این است که تنها دو کشور، عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) چنین ظرفیتی دارند. از سوی دیگر، در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، ایران همچنین می‌تواند ۱.۳ میلیون بشکه در روز به بازار اضافه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار