پانا گزارش می‌دهد؛

مناقشه بر سر ثبت سند خودرو؛ تصمیم‌گیری به مجلس واگذار شد

حسن نوروزی: برگ سبز خودرو سند رسمی است و نیاز به استفساریه جدید ندارد

تهران (پانا) - کشمکش بین پلیس و کانون سردفتران بر سر سندیت برگ سبز خودرو به اوج خود رسیده است و علی‌رغم اینکه در ماه‌های اخیر تقریبا همه مسئولان مربوطه درباره برگ سبز و سند خودرو اظهارنظر کرده‌اند اما همچنان مردم سردرگم هستند و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده مجلس قرار دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مناقشه بر سر ثبت سند خودرو؛ تصمیم‌گیری به مجلس واگذار شد

موضوع سند رسمی خودرو و اوراق مربوط به تعویض پلاک مساله‌ای است که از سال 85 میان دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی محل مناقشه بوده است. این اختلاف 15 ساله بین کانون سردفتران و دفتریاران و نیروی انتظامی (پلیس راهور ناجا) که حالا پشتیبانی دیوان عدالت اداری را هم دارد، گویا قرار نیست تمام شود و علی‌رغم اعلام دادستانی کل کشور مبنی بر رسمی بودن برگ سبز خودرو و بخشنامه رسمی دادستان کل کشور، همچنان ثبت سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد، مساله‌ساز و پر از ابهام است.

حجت‌الاسلام محمد مصدق، رئیس وقت دیوان عدالت اداری که اکنون معاون اول قوه قضاییه است در آبان ماه سال 99 در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه، موضوع سند رسمی خودرو را مطرح و در آن بر رسمی بودن برگ سبز صادره از سوی ناجا تأکید کرد و گفته بود: «تردیدی در سند رسمی بودن برگ سبز خودرو وجود ندارد و محل ابهام لزوم یا عدم لزوم مراجعه به دفترخانه پس از تعویض پلاک است.»

او در پاسخ به سوال که مردم برای سند خودرو باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند یا همان برگ سبز کفایت می‌کند، گفته بود: «گاهی اوقات انعکاس محتویات یک پرونده تحت عنوان رأی هیئت عمومی غیر از آن چیزی است که در داخل رأی آمده است و در موضوع سند خودرو هم همین بحث مطرح است؛ قطعاً آنچه در نیروی انتظامی تحت عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌شود، سند است چرا که نزد مقامات مسئول نوشته شده است و هیچ حقوقدانی در سند بودن آن شک ندارد. بحث اینجاست که آیا پس از صدور سند خودرو در نیروی انتظامی الزامی برای رفتن به دفترخانه‌های ثبت اسناد هست یا نیست؟.»

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز در شهریورماه 1400 با صدور نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت تأکید کرد. در این نامه تصریح شده است: «تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمی‌باشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»

اما علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در همان شهریورماه امسال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دادستان کل کشور مغایر قانون صحبت کرده است، گفت: «مبنای بخشنامه دادستان محترم کل کشور رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بود که آن رأی اصلآً موضوعاً ارتباطی به اینکه آیا برای تنظیم سند خودرو به دفاتر اسناد مراجعه شود یا نه ندارد، آنجا بحث وکالتنامه‌ها بود. بر اساس بخشنامه چند سال قبل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محدودیت‌هایی در خصوص تنظیم وکالتنامه‌ها وجود داشت که آن هم جنبه ارشادی داشت. شکایتی به دیوان شده بود که دیوان هم آن را به درستی ابطال کرد. اعتقاد داریم که این بخشنامه خلاف صریح ماده ۲۹ است و برخلاف ماده قانونی نه می‌توانیم بخشنامه صادر کنیم و نه می‌توانیم تفسیر داشته باشیم. ماده قانونی اگر ابهام و ایراد و قابلیت تفسیر داشته باشد، مرجع تفسیر آن طبق اعلام قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است. در ماده ۲۹ تکلیف کاملاً روشن است و اگر دادستان محترم می‌خواست تفسیری از آن ارائه شود، باید از مجلس درخواست تفسیر می‌کرد. البته اگر ابهامی وجود داشت که ما اعتقاد داریم در این قانون ابهامی نیست و تکلیف کار روشن و مشخص است. آنچه هم دادستان کل بیان کرده است، تفسیر اوست و ما آن را قبول نداریم.»

فرمانده ناجا: برگ سبز خودرو سند رسمی است

از طرفی سردار حسین اشتری فرمانده ناجا درباره به رسمیت شناخته شدن برگ سبز خودرو نیز گفته است:‌ «کار خوبی که نیروی انتظامی از سال‌های گذشته پیگیر آن بود، منجر به این شد تا برگ سبز خودرو قابل انتقال در همه مراجع ذی ربط و قابل اعتماد شود و بتوان با این برگه خودرو را انتقال داد. بعضاً با این موضوع مخالفت‌هایی شده است، بحمدالله اکنون برگ سبز خودرو رسمیت پیدا کرده و امیدواریم مختصر ایرادات در این زمینه رفع شود.»

اژه‌ای: مجلس سریع‌تر مساله برگ سبز خودرو را روشن کند

حجت الاسلام غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در دیدار با فعلان اقتصادی به عنوان نمونه یکی از موضوعات اختلافی را اعتبار برگ سبز خودرو عنوان کرد و گفت: «چنانچه این مسئله با سرعت عمل مجلس در صدور رأی تفسیری همراه شود مشکل حل خواهد شد.»

در هفته‌ جاری نیز حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه آیین تحلیف نخستین دوره میانجیگری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برخلاف دستور دادستانی معتقد است که برگ سبز سند رسمی نیست، گفت: «مجلس شورای اسلامی این مشکل را حل خواهد کرد.»

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس: برگ سبز خودرو سند رسمی است

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با پانا با تاکید بر اینکه برگ سبز خودرو سند رسمی است، اظهار کرد: «برگ سبز سند رسمی است و دولت نیز این را اعلام کرده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به حواشی پیرامون برگ سبز خودرو گفت:‌ «برگ سبز خودرو کافی است و نشان دهنده مالکیت صاحب خودرو است و برگ سبز باتوجه به قوانین و موادی که وجود دارد، معتبر است.»

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی گفت:‌ «طبق قانون هیچ اجباری برای ثبت اموال منقول در دفترخانه نیست. قانون وجود دارد و نیاز به استفساریه جدید ندارد. بنابراین برگ سبز خودرو سند رسمی است.»

باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس یازدهم به مساله برگ سبز خودرو و اختلاف نظرهایی که وجود دارد، ورود ‌می‌کند و آیا به این مناقشه چند ساله پایان می‌دهد یا خیر. زیرا این اختلاف نظرها فقط منجر به سردرگمی مردم می‌شود و مردم نمی‌دانند برگ سبز حکم سند قطعی خودرو را دارد یا نه؟ یا ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی الزامی است یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار