عضو سابق مجلس دانش‌‌آموزی:

عضویت در مجلس دانش‌‌آموزی، عامل تقویت تفکر نقادانه و مسئولیت‌پذیری است

ملارد (پانا) - عضو سابق مجلس دانش‌‌آموزی و دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی را عاملی برای پیشرفت مهارت انتقاد کردن و تقویت نقش‌پذیری و خودباوری در دانش‌آموزان عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
عضویت در مجلس دانش‌‌آموزی، عامل تقویت تفکر نقادانه و مسئولیت‌پذیری است

مجلس دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران نهادی صنفی- مشورتی و زیر مجموعه سازمان دانش‌آموزی است که بر اساس آیین‌نامه تشکیل این مجلس، مصوب ششصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد. مصوبات این مجلس پس از تأیید در شورای عالی آموزش و پرورش، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. مجلس شورای دانش‌آموزی تشکلی ۱۵۰ نفره از نمایندگان دانش‌آموزان سراسر کشور است که گرد هم می‌آیند تا پلی میان قشر دانش‌آموز و مدیران تصمیم‌گیرنده در دستگاه آموزش و پرورش کشور باشند. در واقع این مجلس، تمرینی عملی برای پیشبرد اصول و معیارهای مردم‌سالاری است و دانش‌آموزان را از نظر سیاسی و اجتماعی برای اداره جامعه فردا آماده می‌کند.

حسین پازانی، دانش‌آموخته دبیرستان نمونه دولتی دکتر هشترودی ملارد، سه سال عضو شورای دانش‌آموزی و منطقه بوده و هم اکنون دانشجوی دانشگاه فرهنگیان است.

وی در مورد اهمیت تشکیل مجلس دانش‌‌آموزی بیان کرد: «به نظر من اگر بطور اصولی به شورای دانش‌آموزی نگاه کنیم، می‌تواند بعنوان یک آرمان متعالی برای آموزش و پرورش ما باشد.»

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان پیرامون تأثیر عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی گفت: «وقتی که دانش‌آموز نقش خودش را در قالب شورا در مدرسه پیدا می‌کند، کار گروهی و سازمانی را یاد می‌گیرد، سپردن امور مدرسه به دانش‌آموزان باعث تقویت روحیه خودباوری و حل مسئله در آنها می‌شود و اگر شورای دانش‌آموزی در مدرسه به طور مناسب نقش‌آفرینی کند می‌تواند بعنوان بازوی توانای مدیر و کادر مدرسه ایفای نقش کند.»

پازانی در مورد سایر تاثیرات عضویت در شورا و مجلس دانش‌‌آموزی افزود: «انتخابات و تشکیل شورا در مدارس باعث تقویت مهارت تفکر نقادانه و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان می‌شود، وقتی دانش‌آموزان در مدارس با انتخابات شورا مواجه می‌شوند، برای انتخابات‌های بزرگ‌تر تمرین می‌کنند و باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در زمینه سیاسی و اجتماعی رشد کنند.»

وی ادامه داد: «افرادی که وارد شورا می‌شوند و در دوره دانش‌آموزی در این زمینه فعالیت می‌کنند در واقع شخصیت خودشان را شکل می‌دهند، کار گروهی، تحمل نظر دیگران، کوشش و پشتکار، تعامل اجتماعی با دیگران از جمله مهارت‌هایی است که دانش‌آموزانی که عضو شورا می‌شوند بدست می‌آورند.»

دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در مورد آثار عضویت در شورا در زمان تحصیل در دبیرستان گفت: «عضویت در مجلس دانش‌‌آموزی، باعث شد که ما زودتر وارد اجتماع شویم، همفکری، همیاری و همدلی که شعارهای سازمان دانش‌آموزی هستند را، در عمل یاد بگیریم و اجرا کنیم. مسئولیت‌پذیری ما نسبت به دوره قبلی که عضو شورا نبودیم، به اندازه زیادی افزایش پیدا کرد و در مواجهه با موقعیت‌های خاص و مختلف هم با کمک گرفتن از خرد جمعی و تجربه دیگران توانایی حل مسئله در ما رشد کرد.»

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار