از قیمت جدید لیر چه خبر؟

تهران (پانا) - قیمت لیر ترکیه شنبه ۱۶ بهمن‌ماه در ساعات پایانی معاملات با کاهش ۳.۶ درصدی به ۱,۹۴۰ تومان رسید.

کد مطلب: ۱۲۵۳۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
از قیمت جدید لیر چه خبر؟

به گزارش تجارت نیوز، قیمت لیر امروز شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با پنجم فوریه ۲۰۲۲ تا این ساعت با کاهش ۳.۶ درصدی به ۱,۹۴۰ تومان رسید.

آمار‌های رسمی نشان داد که پس از بحران ارزی در ترکیه که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده بود، نرخ تورم سالانه این کشور در ژانویه امسال به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۰۲ رسیده است.

یکی از اخباری که احتمال دارد مستقیم روی قیمت لیر ترکیه تاثیر بگذارد افزایش نرخ تورم در این کشور است.

نرخ تورم در ترکیه به بالاترین رقم خود رسید

به نقل از باشگاه خبرنگاران، طبق گفته اداره آمار ترکیه، قیمت کالا‌های مصرفی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۸.۷ درصد بیشتر از حد انتظار افزایش یافته است.

داده‌های مستقل جمع آوری شده توسط اقتصاددانان ترکیه حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه در ژانویه به بیش از ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

این گزارش تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آمار دولتی را برای چهارمین بار از سال ۲۰۱۹ عوض کرد. رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که اردوغان از داده‌های اداره آمار که نشان دهنده افزایش تورم به بالاترین سطح خود از زمان به قدرت رسیدن حزب او در دو دهه پیش است، ناراضی است و مسیر او را برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۳ سخت کرده است.

اردوغان روز دوشنبه اعتراف کرد: «ترک‌ها مدتی باید بار تورم را به دوش بکشند. انشاالله وارد دوره‌ای شده ایم که هر ماه بهتر از ماه قبل است.»

ترکیه سال هاست که از تورم بالا رنج می‌برد و از سال ۲۰۱۸ دو بحران ارزی را تجربه کرده است. این امر ترک‌ها را بر آن داشت تا طلا و ارز خارجی را ذخیره کنند که منجر به سقوط ارزش لیر شد و باعث شد لیر ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار در سال ۲۰۲۱ از دست بدهد.

بانک مرکزی ترکیه نیز ماه گذشته پیش بینی خود را برای تورم سال ۲۰۲۲ از ۱۱.۸ درصد به ۲۳.۲ درصد افزایش داد، اگرچه اکثر اقتصاددانان این پیش بینی را بیش از حد خوش بینانه می‌دانند و معتقدند که تورم در سال جاری بین ۴۵ تا ۵۰ درصد نوسان خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار