آخرین قیمت لیر در بازار ارزی

تهران (پانا) - قیمت لیر ترکیه سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه در ساعات پایانی معاملات تغییری نداشت. هر لیر با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۲۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
آخرین قیمت لیر در بازار ارزی

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز سه‌شنبه قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات تغییری نداشت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

براساس سخنان خود اردوغان، دیدگاه ‌‌او درباره نرخ بهره و تورم ریشه در اعتقادات مذهبی او دارد. احتمالا زمانی که نرخ بهره‌‌ را مادر همه بدی‌‌ها و یک ضلع از مثلث شیطان معرفی می‌‌کرد، به احکام اسلامی نظر داشته است.

او در سخنرانی خود در دسامبر سال گذشته گفت: من به‌عنوان یک مسلمان به انجام آنچه نص قرآن الزام کرده ‌‌است، ادامه خواهم داد.

در هرحال اجرای سیاست‌‌های مبتنی بر اعتقادات او که مغایر با اقتصاد متعارف بود، پیامدهایی را به دنبال داشت که او را مجبور کرد برای مقابله با این پیامدها دست به اقداماتی بزند.

از طرح‌هایی که دولت برای جلوگیری از کاهش ارزش لیر در دسامبر سال گذشته رونمایی کرد. بسته حمایتی بود که از پس‌‌‌‌اندازهای مردم در برابر کاهش ارزش لیر حمایت می‌‌کرد. از ابتدای اجرای این طرح منتقدان نگرانی خود را از بابت خرج کردن ذخایر ارزی و مداخله بیشتر دولت در بازار ابراز کردند.

فشار برای حفظ ارزش لیر

بر اساس محاسبات بانکداران و اقتصاددانان، بانک مرکزی ترکیه مداخلات خود را در ماه ژانویه کاهش داده است اما در هفته‌‌ی گذشته برای ثابت نگه داشتن ارزش لیر ۱ میلیارد دلار هزینه کرده است.

داده‌ها بیانگر این است که در ماه دسامبر سال گذشته، بانک مرکزی ۲۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی خود را فروخته‌‌ است تا ارزش هر دلار را از ۴/ ۱۸ به ۲۵/ ۱۰ لیر برساند.

این نوع مداخلات گسترده و مستقیم دولت در یک اقتصاد نوظهور باعث متزلزل شدن آن شده است.ازجمله اقدات دیگر دولت خرید ۲۵ درصد از درآمدهای ارزی صادرکنندگان توسط بانک مرکزی بوده ‌‌است.

در واقع دولت مقرراتی را ارائه کرده که بر اساس آن صادرکنندگان موظف می‌‌شوند ۲۵ درصد از درآمد ارزی خود را به بانک‌‌ مرکزی بفروشند.علاوه بر آن شرکت‌های بزرگ از فشار مقامات برای اجتناب از خرید ارزهای خارجی شکایت دارند.

ظاهرا این اقدامات در کوتاه مدت تا حدودی توانسته‌‌ وضعیت ذخایر بانک مرکزی را بهبود بخشد اما مشکل آنجاست که دولت در مقیاسی کمتر از دسامبر سال گذشته به فروش دلار ادامه می‌‌دهد.

محاسبه بانکداران با استناد به داده‌های آماری نشان می‌‌دهد فروش دلار در هفته‌ گذشته بین ۶۰۰میلیون تا یک‌میلیارد دلار بوده است.

در چنین شرایطی به‌دلیل فشار مقامات، آمار رسمی درباره خرید و فروش دلار توسط بانک مرکزی منتشر نمی‌‌شود؛ اما شواهد نشان می‌‌دهد رژیم ارزی توسط دولت هدایت می‌‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار