ماهی‌ها چگونه با هم حرف می‌زنند؟

تهران (پانا) - پژوهش جدیدی که در «دانشگاه کرنل» انجام شده است، نشان می‌دهد که بیشتر ماهی‌ها با استفاده از صدای خود، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۵۲۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ماهی‌ها چگونه با هم حرف می‌زنند؟

به گزارش نیو اطلس، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم از همه گونه‌های ماهی احتمالا از صدا برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

دانشمندان در این پژوهش که در «دانشگاه کرنل»(Cornell University) و به سرپرستی «آرون رایس» (Aaron Rice)، پژوهشگر این دانشگاه انجام شده است، گروهی از ماهی‌ها موسوم به "پرتوبالگان"(Ray-finned fishes) را بررسی کردند. این ماهی‌ها، ۹۹ درصد از همه ماهی‌های شناخته‌ شده را تشکیل می‌دهند و همان گونه که از نام آنها پیداست، باله‌های آنها به شکل شبکه‌های پوستی است که توسط خارهای استخوانی پشتیبانی می‌شوند.

این گروه پژوهشی، مقالات موجود در مورد صدای ماهی‌ها، ضبط صداها و ارجاع به چنین صداهایی را در پژوهش‌های قرن نوزدهم و پیش از اختراع هیدروفون بررسی کردند. نکته مهم این است که آنها آناتومی پرتوبالگان گوناگون را نیز مورد بررسی قرار دادند تا ببینند کدام ماهی‌ها، ویژگی‌هایی شبیه به ماهی‌هایی دارند که به صدای خود معروف هستند.

نهایتا مشخص شد که ۱۷۵ خانواده از پرتوبالگان که حدود دو سوم از کل ماهی‌ها را تشکیل می‌دهند، با صدا ارتباط برقرار می‌کنند یا به نظر می‌رسد که این کار را انجام می‌دهند. همان گونه که در مورد بیشتر حیوانات صدق می‌کند، بیشتر پیام‌ها حول محور جذب جفت، محافظت از منابع غذایی و قلمروها یا اعلام مکان آنها هستند.

رایس گفت: این نتایج، ارتباط صوتی را به گروه‌های بیشتری نسبت به آنچه تا به حال تصور می‌کردیم، مرتبط می‌کنند؛ گروه‌هایی که هوا را تنفس می‌کنند، پرواز می‌کنند و همه چیز را می‌خورند. در این مرحله، هیچ چیز در مورد ماهی‌ها و صداهایی که می‌توانند تولید کنند، من را شگفت‌زده نمی‌کند.

این پژوهش، در مجله «Ichthyology & Herpetology» به چاپ رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار