«اوماج»خوراک اصیل چهارمحال و بختیاری

شهرکرد (پانا) - غذا های محلی هر منطقه ای بیانگر فرهنگ و شرایط زندگی در همان مکان است که معمولاً از مواد اولیه و طبیعی موجود در همان منطقه تهیه می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۲۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
«اوماج»خوراک اصیل چهارمحال و بختیاری

در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل وجود فرهنگ و زندگی عشایری تنوع غذایی فراوانی وجود دارد که در عین سادگی بسیار مغذی بوده و به سرعت آماده می شود.

اکرم رحمانی یکی از زنان استان چهارمحال و بختیاری است که در خصوص روش تهیه این غذا توضیحاتی ارائه داد.

وی بیان کرد: یکی از غذاهای اصیل چهارمحال و بختیاری«آش اوماج» است که علاوه بر طبخ سریع در این روزهای سرد، بسیار مفید است.

رحمانی در خصوص مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا گفت: برای درست کردن این آش بسیار لذیذ به آرد سفید، ادویه جات، آب، پیاز، عدس، قارا، سبزی آش و روغن احتیاج داریم.

رحمانی در خصوص طرز تهیه این غذا عنوان کرد: ابتدا آرد را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم سپس مقداری نمک و زردچوبه به آرد اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یک دست شوند، در ادامه نصف استکان آب اضافه می کنیم تا حالت خمیری بگیرد.

وی در ادامه افزود: حالا خمیری که به دست آمده است را رنده می کنیم. سپس خمیر رنده شده را روی سینی پخش می کنیم و در معرض هوای آزاد قرار می دهیم؛ در مرحله بعد پیازها را خلالی می کنیم و به همراه روغن در قابلمه ای مناسب تفت می دهیم، در ادامه عدس را به قابلمه اضافه می کنیم.

رحمانی بیان کرد: در ادامه سبزی را به همراه ادویه جات به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مواد نیم پز شوند؛ در همین حین چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم.

وی عنوان کرد: طعم دهنده این آش بسیار لذیذ، «قارا» محلی، یکی از سوغاتی های مرغوب استان چهارمحال و بختیاری است که پس از اضافه کردن خمیر به قابلمه قارا را هم به مواد آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم طعم مواد با هم مخلوط شوند و بعد سرو می کنیم.

اکرم رحمانی در پایان به فواید آش اوماج اشاره کرد و گفت: آش اوماج از فواید بسیاری همچون بهبود دستگاه گوارش، رفع کم خونی و بهبود سرما خوردگی برخوردار است.

خبرنگار دانش آموز پانا؛ مرضیه امیرخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار