گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه استرالیا

تهران (پانا) - ماریس پین، وزیر خارجه استرالیای صبح امروز در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان در خصوص توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۲۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه استرالیا

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با تبریک روز ملی استرالیا به وزیر امور خارجه، دولت و مردم این کشور، نیم قرن تاریخ روابط دوستانه را سرمایه مشترک دو کشور عنوان کرد و حضور جامعه فرهیخته ایرانیان در استرالیا را بعنوان پل فرهنگی میان مردم دو کشور عنوان کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت های روابط، برای گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه های مختلف، از جمله تجارت، سرمایه گذاری و مبادلات علمی بخش‌های دولتی و خصوصی دوکشور و برنامه ریزی مشترک در این خصوص اعلام آمادگی کرد و همکاری بخش خصوصی دو کشور در ساخت واکسن اسپایکوژن را نمونه ای موفق از همکاری های سازنده دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین سفر اخیر نماینده ویژه استرالیا در امور افغانستان به تهران را موفقیت آمیز خواند و اظهار داشت، در این سفر حوزه های جدیدی از همکاری های دو کشور درخصوص افغانستان تعریف شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به وضعیت بیجاشدگان افغانستان و ورود روزانه چند هزار زن و مرد و کودک افغانستانی به استان های مرزی ایران، بار دیگر بر ضرورت تشکیل یک حکومت فراگیر با مشارکت همه گروه های قومی و توجه جامعه جهانی به وضعیت آوارگان تاکید کرد.

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا نیز در این گفتگو با تشکر از همکاری جمهوری اسلامی ایران و رایزنیهای موثر طرفین در سفر نماینده ویژه استرالیا در امور افغانستان، ابراز امیدواری کرد همکاری نزدیک دو کشور در موضوع افغانستان در راستای تشویق طالبان در عمل به تعهدات خود و اطمینان یافتن از عدم تبدیل افغانستان به پناهگاهی امن برای گروه‌های تروریستی و جرائم فراملی نظیر قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر، تداوم یابد.

وی ضمن استقبال از گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های دو جانبه اعلام کرد استرالیا از مذاکرات در وین حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات برجام تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به توافق خوب در این مذاکرات استقبال و بر آن تاکید دارد.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی خواهان توجه ویژه استرالیا نسبت به حقوق ایرانیان مقیم این کشور و بویژه وضعیت کنسولی برخی از اتباع کشورمان که در استرالیا با مشکل مواجه هستند، شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و تبیین نقش آفرینی موثر سردار سلیمانی، قهرمان ملی و بین المللی مبارزه با تروریسم در کمک به صلح و امنیت در منطقه، خواهان برخورد مسئولانه استرالیا با عوامل فعال گروهکهای تروریستی در این کشور شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار