حسین هاشمپور: موزه هنرهای معاصر تهران چرا ساکت است؟
تهران (پانا) - حسین هاشم پور، روزنامه نگار هنری میگوید ادعای مسعود فراستی مبنی بر کپی بودن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران آن هم در رسانه ملی، چوب حراج زدن به ثروت دو و نیم میلیارد دلاری ست که به تک تک مردم ایران تعلق دارد و هر جای دنیا بود موزه مربوطه هم از گوینده هم از رسانه شکایت حقوقی می کرد.
حسین هاشم پور، روزنامه نگار هنری با اشاره به سخنان مسعود فراستی پس از برگزاری حراج تهران گفت: «مسعود فراستی در برنامه اخیر هفت، تلاش کرد اصالت یک ثروت ملی که همه دنیا کنجکاو و دل نگران وضعیت نگهداری آن است را به مخاطره اندازد، گنجینه ای که قیمتش قریب به دو و نیم میلیارد دلار تخمین زده می شود.»
در این برنامه مسعود فراستی گفته است : به موزه هنرهای معاصر تهران هم رحم نکردند...معلوم نیست چه بر سر ( آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ) آمده است، فقط این را شنیدم که کپی هایی از اینا کار شده و فروش رفته و اصل نمی دانم کجاست ( نقل به مضمون )
هاشم پور، سردبیر ایران آرت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «تصور می کردم در طول هفته موزه هنرهای معاصر تهران و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ادعا که کاملن خلاف منافع ملی ایران است، واکنش جدی و تند نشان دهد اما متاسفانه همه مراجع ذیصلاح سکوت کرده اند که اصلن برایم قابل درک نیست.»
وی توضیح داد: «البته آگاهان به هنرهای تجسمی می دانند ادعای آقای مسعود فراستی درباره اصالت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از سر ناآگاهی و عدم شناخت این حوزه است و از اساس چنین ادعایی نمیتواند درست باشد، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در دنیای هنر بسیار شناخته شده و آیکون هستند و فروش اصل و یا حتی کپی این آثار غیر ممکن و محال است؛ ورود هر یک از این آثار به بازار هنر یک بمب خبری خواهد بود و هیچ عقل سلیمی چنین اشتباهی را به مخیله اش هم راه نمی دهد. کما اینکه هر زمان کار کپی در دنیای هنر یافت شده، کپی کاران رسوا و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.»
هاشم پور خاطر نشان کرد: «هر جای دنیا بود موزه مربوطه در مقام صیانت از خود و اطمینان خاطر دادن به جامعه هنری و عموم مردم کشورش، بیانیه رسمی می داد ، از ادعا کننده اسناد و مدارک می خواست و او را به مراجع قضایی معرفی می کرد تا سندهایش بررسی شود.»
هاشم پور خاطر نشان کرد:«موزه هنرهای معاصر تهران در این سال ها چندین و چند بار با تغییر مدیریت مواجه شده است، مانند همه عرصه های هنری، آنجا هم محله برو و بیای مدیرانی با طیف های سیاسی کاملن متضاد با هم بوده است، اما در این مورد خاص، این آمد و شدهای متنوع این حسن را داشته که همگی به صحت و سلامت آثار گنجینه صحه گذاشته اند. گنجینه موزه به عنوان یک ثروت ملی زیر نظر تمامی مراجع معتبر بازرسی و نظارتی قرار دارد و به دفعات آثار گنجینه به نمایش عموم درآمده است اگر واقعن کارهای موجود کپی هستند چرا یک بار یکی از این مدیران، مراجع قانونی و یا کارشناسان چنین اتفاق هولناکی را اعلان نکرده اند؟»
سردبیر ایران آرت در پایان خواستار توضیح رسمی موزه هنرهای معاصر تهران و حتی عذرخواهی صدا و سیما برای شایعه پراکنی درباره یک ثروت ملی بی مانند شد که جامعه هنری و تجسمی چون جان شیرین آن را پاس میدارد.
ارسال دیدگاه