حسین هاشمپور: موزه هنرهای معاصر تهران چرا ساکت است؟
تهران (پانا) - حسین هاشم پور، روزنامه نگار هنری میگوید ادعای مسعود فراستی مبنی بر کپی بودن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران آن هم در رسانه ملی، چوب حراج زدن به ثروت دو و نیم میلیارد دلاری ست که به تک تک مردم ایران تعلق دارد و هر جای دنیا بود موزه مربوطه هم از گوینده هم از رسانه شکایت حقوقی می کرد.
![حسین هاشمپور: موزه هنرهای معاصر تهران چرا ساکت است؟](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTMxNjNjAVhH/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH6_GynwZrEMYsAIKXaKdntA,,/MTMxNjNjAVhH.jpg)
حسین هاشم پور، روزنامه نگار هنری با اشاره به سخنان مسعود فراستی پس از برگزاری حراج تهران گفت: «مسعود فراستی در برنامه اخیر هفت، تلاش کرد اصالت یک ثروت ملی که همه دنیا کنجکاو و دل نگران وضعیت نگهداری آن است را به مخاطره اندازد، گنجینه ای که قیمتش قریب به دو و نیم میلیارد دلار تخمین زده می شود.»
در این برنامه مسعود فراستی گفته است : به موزه هنرهای معاصر تهران هم رحم نکردند...معلوم نیست چه بر سر ( آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ) آمده است، فقط این را شنیدم که کپی هایی از اینا کار شده و فروش رفته و اصل نمی دانم کجاست ( نقل به مضمون )
هاشم پور، سردبیر ایران آرت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «تصور می کردم در طول هفته موزه هنرهای معاصر تهران و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ادعا که کاملن خلاف منافع ملی ایران است، واکنش جدی و تند نشان دهد اما متاسفانه همه مراجع ذیصلاح سکوت کرده اند که اصلن برایم قابل درک نیست.»
وی توضیح داد: «البته آگاهان به هنرهای تجسمی می دانند ادعای آقای مسعود فراستی درباره اصالت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از سر ناآگاهی و عدم شناخت این حوزه است و از اساس چنین ادعایی نمیتواند درست باشد، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در دنیای هنر بسیار شناخته شده و آیکون هستند و فروش اصل و یا حتی کپی این آثار غیر ممکن و محال است؛ ورود هر یک از این آثار به بازار هنر یک بمب خبری خواهد بود و هیچ عقل سلیمی چنین اشتباهی را به مخیله اش هم راه نمی دهد. کما اینکه هر زمان کار کپی در دنیای هنر یافت شده، کپی کاران رسوا و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.»
هاشم پور خاطر نشان کرد: «هر جای دنیا بود موزه مربوطه در مقام صیانت از خود و اطمینان خاطر دادن به جامعه هنری و عموم مردم کشورش، بیانیه رسمی می داد ، از ادعا کننده اسناد و مدارک می خواست و او را به مراجع قضایی معرفی می کرد تا سندهایش بررسی شود.»
هاشم پور خاطر نشان کرد:«موزه هنرهای معاصر تهران در این سال ها چندین و چند بار با تغییر مدیریت مواجه شده است، مانند همه عرصه های هنری، آنجا هم محله برو و بیای مدیرانی با طیف های سیاسی کاملن متضاد با هم بوده است، اما در این مورد خاص، این آمد و شدهای متنوع این حسن را داشته که همگی به صحت و سلامت آثار گنجینه صحه گذاشته اند. گنجینه موزه به عنوان یک ثروت ملی زیر نظر تمامی مراجع معتبر بازرسی و نظارتی قرار دارد و به دفعات آثار گنجینه به نمایش عموم درآمده است اگر واقعن کارهای موجود کپی هستند چرا یک بار یکی از این مدیران، مراجع قانونی و یا کارشناسان چنین اتفاق هولناکی را اعلان نکرده اند؟»
سردبیر ایران آرت در پایان خواستار توضیح رسمی موزه هنرهای معاصر تهران و حتی عذرخواهی صدا و سیما برای شایعه پراکنی درباره یک ثروت ملی بی مانند شد که جامعه هنری و تجسمی چون جان شیرین آن را پاس میدارد.
ارسال دیدگاه