چالش‌های مراسم قرعه کشی جدول نمایش جشنواره فیلم فجر طی پنج دوره

تاکنون در پنج دوره از جشنواره فیلم فجر برای تعیین سانس‌های سالن اهالی رسانه مراسم قرعه‌کشی برگزار شده است و این روش باعث اعتراض‌های کمتری از سوی فیلمسازان درباره سانس نمایش فیلمشان شده است. البته در این میان مستندسازان و کارگردانان فیلم کوتاه کمتر مدنظر قرار گرفته و در این قرعه‌کشی‌ها جایگاه چندانی نداشته‌اند.

کد مطلب: ۱۲۴۹۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌های مراسم قرعه کشی جدول نمایش جشنواره فیلم فجر طی پنج دوره
از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ایده برگزاری مراسم قرعه کشی برای تعیین سانس های نمایش فیلم در سالن اهالی رسانه مطرح و اجرایی شد.
ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درباره این مراسم توضیح داد: برای نخستین بار تصمیم گرفتیم برنامه‌ای برای تنظیم جدول نمایش در نظر بگیریم که براساس آن همه از شرایط یکسانی برخوردار باشند. به این دلیل با حضور اهالی رسانه و فیلمسازان سانس فیلم های مختلف قرعه کشی خواهد شد.
در این دوره محمد حسین میثاقی اجرای مراسم را برعهده داشت و با بیان جذابیت‌های قرعه کشی‌های جام‌های مختلف فوتبال سعی در جذاب کردن مراسمی را داشت که به دلیل اولین بار بودن چندان کسی اطلاع چندانی از روند آن نداشت.
گله همیشگی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان به سانس نمایش فیلم‌هایشان در جدول نمایش فجر از همان دوره‌های ابتدایی برگزاری وجود داشت و غلامرضا موسوی در نخستین آیین قرعه کشی به این نکته اشاره و گفته بود: «این گله همیشه وجود داشت که چرا فیلم ما را این سانس یا آن سانس نمایش می‌دهند و با این روش حداقل بهانه ای وجود ندارد و همه می گویند شانس شان بوده که زمان فیلمشان بد یا خوب انتخاب شده است.»
سیروس الوند هم در این مراسم با بیان این که این روش خوبی برای انتخاب سانس فیلم‌هاست، اظهار کرد: «شاید نهایت جایزه ها را هم با این قرعه کشی بدهیم بهتر باشد چون هم آن کسی که هست شاکی است هم آن کسی که نیست.»
البته در این دوره همه چیز براساس قرعه کشی پیش نرفت و فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی که قرار بود در سئانس دوم روز چهارشنبه یعنی ساعت 15:30 در پردیس ملت(سینمای رسانه ها) اکران شود به دلیل آماده نبودن با سانس فیلم «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی جا به جا شد و این موضوع اعتراض فیلمساز را در پی داشت.
در دوره سی و هفتم محمد سلوکی اجرای مراسم را برعهده داشت و دوره 38 و 39 محمدرضا مقدسیان این مراسم را اجرا کرد.
البته برخلاف دو دوره قبل در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر فیلم‌های مستند در جمع فیلم های قرعه کشی قرار نگرفته و سانس پایانی جشنواره به این فیلم ها اختصاص یافت که این موضوع اعتراض برخی مستندسازان را در پی داشت و محمد حبیبی منصور کارگردان مستند «بانو» گفت: چرا مستند‌ها در پروسه قرعه کشی بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره فیلم فجر قرار نگرفتند؟ اگر این آثار به جای قرار گرفتن در سانس پایانی، در سانس‌های مختلف اکران می‌شد، با افزایش شأن، توجه بیشتر و بهتری روبرو می شد.»
آیین قرعه کشی جدول نمایش فیلم چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر با حضور پژمان بازغی برگزار شد و در این مراسم هم فیلم های مستند جایگاهی در قرعه کشی فیلم ها نداشتند و البته خبرهای مربوط به تغییر کاخ جشنواره در فاصله یک روز، گزارش برگزاری این قرعه کشی را تحت شعاع قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار