کشف راه‌هایی جدید برای درمان ایدز

تهران (پانا) - گروهی از محققان با یک روش جدید، یک گام به کاهش میزان ویروس یا از بین بردن آن به طور کلی در بدن فرد مبتلا به ایدز نزدیک‌تر شدند.

کد مطلب: ۱۲۴۸۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
کشف راه‌هایی جدید برای درمان ایدز

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جوسلین کیم (Jocelyn Kim)، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا گفت: این راهبرد که در مجله‌ Nature Communications به صورت پیش‌چاپ منتشر شده است، از سلول‌هایی استفاده می‌کند که به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی برای نابود کردن سلول‌های عفونی پنهان شده در بدن تولید می‌شوند. این یافته‌ها نشان دهنده‌ اثبات مفهومی یک راهبرد درمانی برای از بین بردن ویروس اچ‌آی‌وی به طور بالقوه در بدن هستند. موضوعی که برای سال‌ها غیرممکن بوده است. این مطالعه الگویی جدید برای درمان بالقوه اچ‌آی‌وی در آینده فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS)، در حال حاضر ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان دچار بیماری ایدز هستند و تخمین زده می‌شود ۳۶ میلیون نفر از زمان انتشار این ویروس تاکنون جان خود را در اثر بیماری‌های مرتبط با اچ‌آی‌وی از دست داده باشند.

افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی از دارو‌های "ضد رتروویروس" استفاده می‌کنند تا بیماری را کنترل کنند؛ اما این ویروس می‌تواند درون سلول‌هایی موسوم به CD ۴+ T در حالت نهفته قرار بگیرد و از دارو فرار کند.

زمانی که فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی دارو را متوقف می‌کند، ویروس از حالت نهفتگی خارج شده و تکثیر می‌شود و با ضعیف کردن سیستم ایمنی احتمال ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. عفونت فرصت‌طلب (opportunistic infection) عفونت ناشی از ارگانیسم‌هایی است که معمولاً باعث بیماری نمی‌شوند؛ مگر در شرایطی که دستگاه ایمنی بدن آسیب دیده باشد.

میکروب‌هایی که باعث ایجاد عفونت‌های فرصت‌طلب می‌شوند، به طور طبیعی در محیط اطراف انسان‌ها وجود دارند؛ اما نمی‌توانند به افرادی که دستگاه ایمنی سالمی دارند آسیبی برسانند و فقط در کسانی که دستگاه ایمنی آن‌ها ضعیف شده است، ایجاد بیماری می‌کنند. این موارد باعث بیماری و حتی مرگ افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌شوند.

مطالعه دانشگاه کالیفرنیا تحقیقات بر یک استراتژی موسوم به "بزن و بکش" (kick and kill) را ادامه می‌دهد که اولین بار توسط دانشمندانی مشابه در سال ۲۰۱۷ توصیف شد.

این رویکرد باعث می‌شود که ویروس نهفته در سلول خود را نمایان کند و در نتیجه بتوان آن را مورد هدف قرار داد و کشت. در مطالعات قبلی دانشمندان دارو‌های ضد رتروویروس را به موش‌های مبتلا به اچ‌آی‌وی تزریق کرده بودند. سیستم ایمنی این موش‌ها برای آن که شبیه به سیستم ایمنی انسان باشد، مورد دست‌کاری قرار گرفته و تغییر کرده بود.

آن‌ها سپس ترکیبی به نام SUW ۱۳۳ که در دانشگاه استنفورد ساخته شده بود را برای فعال‌سازی ویروس‌های خفته استفاده کردند. بالغ بر ۲۵ درصد سلول‌های خاموش که شروع به بیان اچ‌آی‌وی کردند، طی ۲۴ ساعت از بین رفتند.

در این مطالعه جدید، محققان علاوه بر تزریق دارو‌های ضد رتروویروس به موش‌ها، ترکیب SUW ۱۳۳ را به آن‌ها دادند تا ویروس را از حالت نهفتگی خارج کنند. آن‌ها سپس سلول‌های طبیعی قاتل ویروس را به خون موش‌ها تزریق کردند تا سلول‌های آلوده را از بین ببرند. استفاده از SUW ۱۳۳ و سلول‌های ایمنی طبیعی قاتل باعث از بین رفتن اچ‌آی‌وی به طور کامل در ۴۰ درصد موش‌ها شد.

محققان همچنین طحال موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند؛ زیرا این عضو دارای سلول‌های ایمنی بوده و مکان خوبی برای جست‌وجوی سلول‌های نهفته آلوده به اچ‌آی‌وی است. ویروسی در این عضو یافت نشد که نشان می‌دهد سلول‌های حاوی اچ‌آی‌وی از بین رفته‌اند.

کیم اعلام کرد که هدف بعدی محققان از بین بردن ویروس اچ‌آی‌وی در همه‌ی موش‌ها است.

او گفت: ما این تحقیق را به سمت مطالعات پیش بالینی در پستانداران با هدف نهایی آزمایش همین رویکرد بر انسان‌ها پیش می‌بریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار