واکسن کرونا برای مبتلایان به ایدز حیاتی است؟

تهران (پانا) -  بر اساس به‌روزرسانی جهانی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ‌آی‌وی/ ایدز در سال ۲۰۲۰ مشخص شده است که افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی پیامدهای شدیدتر بیماری کووید را تجربه می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۵۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
واکسن کرونا برای مبتلایان به ایدز حیاتی است؟

به گزارش نیوزوایز، در اواسط سال ۲۰۲۱، اکثر افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی به واکسن کووید-۱۹ دسترسی نداشتند. در روز جهانی ایدز، مجمع انجمن‌های بین‌المللی تنفسی (FIRS) که انجمن قفسه سینه آمریکا (ATS) یکی از اعضای موسس آن است، از دولت‌ها، حامیان سلامت و سازمان‌های غیردولتی خواست تا واکنش خود به ایدز و کووید-۱۹ را با دسترس‌ قرار دادن بیشتر واکسن‌های کووید-۱۹ در سراسر جهان تقویت کنند.

قرنطینه‌های کووید-۱۹ و سایر محدودیت‌ها آزمایش اچ‌آی‌وی را مختل کرد. در بسیاری از شهرها، این امر منجر به کاهش شدید تشخیص‌ها و ارجاع‌های درمانی شد.

علاوه بر چالش‌های ناشی از قرنطینه، واکسن‌ها برای بسیاری از بیماران اچ‌آی‌وی قابل دسترسی نیستند. تا جولای ۲۰۲۱، کمتر از ۳ درصد از مردم آفریقا حداقل یک دوز واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده بودند، باوجود اینکه کشورهای جنوب صحرای آفریقا محل زندگی ۶۷ درصد افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی است.

مانند سال‌های گذشته سل که علائم مشابه کووید-۱۹ دارد، همچنان یکی از علل اصلی مرگ‌و میر در میان افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی است. در میان افراد مبتلا به عفونت نهفته سل، عفونت اچ‌آی‌وی قوی‌ترین عامل خطر شناخته شده برای پیشرفت بیماری سل است.

دکتر لین اشنپ، رئیس انجمن قفسه سینه آمریکا، یکی از اعضای مجمع انجمن‌های بین‌المللی تنفسی گفت: «بیمارانی که اچ‌آی‌وی مثبت هستند در معرض خطر بالای بیماری‌های تنفسی مانند سل و کووید-۱۹ هستند بنابراین واکسیناسیون و درمان زودهنگام کلیدی است. هنگامی‌که درمان پیشگیرانه به‌کار گرفته می‌شود، سل نهفته را می‌توان مدیریت کرد و واکسن‌های کووید-۱۹ که به‌طور گسترده در بسیاری از نقاط جهان در دسترس هستند می‌توانند خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. بسیار مهم است که بیماران اچ‌آی‌وی به این اقدامات نجات‌دهنده دسترسی داشته باشند.»

انجمن قفسه سینه آمریکا در سال ۱۹۰۵ به‌عنوان انجمن ملی تحقیق و پیشگیری از سل شروع به کار کرد. امروزه، انجمن قفسه سینه آمریکا همراه با سایر اعضای موسس مجمع انجمن‌های بین‌المللی تنفسی که نماینده جوامع پیشرو تنفسی در جهان است، در حال تلاش برای بهبود سلامت ریه در سطح جهانی است.

از زمان شروع همه‌گیری ایدز، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ۷۹.۳ میلیون نفر به اچ‌آی‌وی آلوده شده‌اند و ۳۶.۳ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

آموزش، راهبردهای پیشگیری و داروهای جدید، به‌ویژه درمان‌های ضد رتروویروسی (داروهایی که بر مراحل متفاوت چرخه زندگی اچ‌آی‌وی تاثیر می‌گذارند و باعث نابودی این ویروس می‌شوند) از زمان اوج جهانی آن در سال ۲۰۰۴ تعداد مرگ‌ومیر ناشی از ایدز را ۶۴ درصد در سال کاهش داده است.

با این حال، برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ‌آی‌وی/ ایدز تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۰، ۳۷.۷ میلیون نفر با ایدز زندگی می‌کردند و حدود ۱.۵ میلیون نفر به‌تازگی مبتلا شده‌اند.

مجمع انجمن‌های بین‌المللی تنفسی معتقد است که پاسخ جهانی به اچ‌آی‌وی/ ایدز را می‌توان با موارد زیر تقویت کرد:

• افزایش آگاهی از ادامه تهدید جهانی بیماری مرتبط با اچ‌آی‌وی و ارتباط آن با پیامدهای کووید-۱۹، عفونت‌های سل و سایر بیماری‌های تنفسی؛

• بهبود نتایج سلامت افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی از طریق مراقبت از بیمار، ازجمله واکسن‌های کووید-۱۹ و تحقیق در مورد بهبود درمان‌ها و راهبردهای درمانی هم برای اچ‌آی‌وی و هم برای سل؛

• کاهش بروز و شدت بیماری‌های مرتبط با اچ‌آی‌وی با تقویت برنامه‌های پیشگیری انتقال از مادر به کودک و افزایش استفاده زودهنگام از درمان ضد رتروویروسی؛

• بهبود آموزش اچ‌آی‌وی در جوامع در معرض خطر برای کاهش بروز عفونت‌های جدید اچ‌آی‌وی؛

• کاهش نابرابری‌ها و تفاوت‌های بهداشتی مرتبط با اچ‌آی‌وی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار