عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

کم‌کاری در حمایت از آموزش و پرورش آثار زیان‌باری دارد

آموزش و پرورش باید نیازهای خود را از بودجه بگیرد/ اعضای کمیسیون آموزش و تلفیق برای تحقق سند تحول بنیادین و تربیت نسلی که بتواند در تراز انقلاب اسلامی رشد کند، ایفای نقش کنند

تهران (پانا) - یک عضو فراکسیون فرهنگیان گفت همه کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون تلفیق باید برای تربیت نسل و تربیت یک جریان فکری که بتواند در تراز انقلاب اسلامی رشد کند، ایفای نقش کند و هرگونه کم‌کاری برای حمایت از آموزش و پرورش آثار زیانباری در سال‌های آینده خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۴۸۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
کم‌کاری در حمایت از آموزش و پرورش آثار زیان‌باری دارد

بودجه، لایحه یا سند پیش‌بینی عواید و مخارج کشور در یک سال است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باشد. ماده ۱۸۶ آیین‌‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان تصریح می‌کند که «دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس ارائه کند.»

در ابتدا، کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب کلیات، ‌به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می‌شود و سقف آن نیز به تصویب خواهد رسید.

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، بررسی جزئیات لایحه را آغاز می‌کنند که شامل بررسی بخش‌های هزینه‌ای و درآمدی این لایحه خواهد بود. پس از تصویب جزئیات لایحه بودجه در صحن علنی، این لایحه در صورتی قانونی و لازم الاجرا خواهد بود که شورای نگهبان آن را بررسی و تصویب کرده باشد.

در صورت تصویب لایحه بودجه توسط شورای نگهبان، این مصوبه به‌عنوان قانون بودجه سال آینده کل کشور لازم‌الاجرا بوده و توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ می‌شود.

با توجه به اینکه یکی از موضوعات کلیدی در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، تأکید بر جایگاه علمی و رویکرد تربیتی کشور است، باید در جهت تحقق اهداف، برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد و همچنین در نظام بودجه‌ریزی کشور نیز این مسأله مدنظر قرار گیرد.

به گفته برخی از نمایندگان مجلس، مجموع اعتباری که برای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، بدون احتساب اعتبارات متفرقه ۱۳۱ هزار میلیارد است که اگر اعتبارات متفرقه را نیز در نظر بگیریم به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان هم می‌رسد. یعنی ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای است. ۵.۷ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸.۱ هزار میلیارد تومان مصارف اختصاصی و ۱.۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات مرتبط با تبصره ۱۴ است. کاهش‌هایی نیز در اعتبارات برنامه‌های کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش اتفاق افتاده است، به عنوان مثال برنامه توسعه و ارتقای تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته است.

در این راستا با عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون فرهنگیان به گفت‌وگو پرداختیم؛ وی با اشاره به بودجه تدوین شده برای آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد: «وزارت آموزش و پرورش نباید فرصت طلایی بودجه را از دست بدهد. وزیر آموزش و پرورش باید در بالاترین سطح از بودجه وزارت آموزش و پرورش حراست کند. اکنون روند‌های موجود در بودجه گویای این واقعیت است که وزیر و همکاران وی در وزارت آموزش و پرورش باید ارتباط وسیع‌تر و تلاش بیشتری از طریق کمیسیون تلفیق و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام دهند.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای آن، یکی از ضروریات امروز جامعه ما است که چندین سال است مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است و تنها بخش‌هایی از سند تحول بنیادین و آن هم در مباحث عمیق آن اجرایی و عملیاتی شده است.»

این عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس اضافه کرد: «بنابراین اگر فرصت بودجه ۱۴۰۱ را از دست بدهیم، عملاً یک سال کاری که فرصت مغتنمی است را از دست می‌دهیم.»

وی بیان کرد: «اکنون شایسته است که وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش با رایزنی‌های موثری که انجام می‌دهند، نیازهای خود را از بودجه ۱۴۰۱ بگیرند.»

مقتدایی ادامه داد: «اکنون اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات رسالتی مضاعف بر عهده دارند. آنان از یک سو باید تلاش کمیسیونی خود را انجام دهند و از سوی دیگر باید به سطح بالایی از رایزنی‌ها برای تحقق این که یکی از کلیدی‌ترین اسناد بالا‌دستی در نظام اجرایی شود، کمک کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «ما معتقدیم همه کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون تلفیق باید برای تربیت نسل و تربیت یک جریان فکری که بتواند در تراز انقلاب اسلامی رشد کند، ایفای نقش کند و هرگونه کم‌کاری برای حمایت از آموزش و پرورش آثار زیانباری در سال‌های آینده خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار