برنامه جایگزین دولت در صورت حذف ارز ترجیحی چیست؟

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه دولت برنامه خود درباره حذف ارز ترجیحی را به مجلس تقدیم کرده است، گفت این موضوع هنوز در کمیته تخصصی و کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفته اما برنامه دولت پرداخت یارانه و یارانه معیشتی در صورت تصویب نهایی حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.

کد مطلب: ۱۲۴۸۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه جایگزین دولت در صورت حذف ارز ترجیحی چیست؟

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس مصوبات امروز کمیسیون تلفیق به بانک‌های دولتی اجازه داده شد که کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی دیگر از مصوبات امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توضیح داد: به دولت اجازه داده شد دو درصد از یک دوازدهم هزینه جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در بودجه عمومی استفاده کند.

وی اضافه کرد: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به ۳ شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند.

زارع با اشاره به دیگر مصوبه نشست امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ادامه داد: بر اساس این مصوبه به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف ۳۰ میلیارد یورو استفاده کند. همچنین دولت می‌تواند تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مانند زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت و صرف هزینه‌های مرتبط کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به یکی از مصوبات مناسب کمیسیون تلفیق تصریح کرد: بر اساس این مصوبه اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: بر اساس یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین بازپرداخت اصل و سود منتشر کند. همچنین به دولت اجازه داده شد برای تأمین مالی مصارف بودجه تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی ارزی از جمله اسناد خزانه اسلامی منتشر کند.

وی در تشریح یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه توضیح داد: بر اساس این مصوبه به شهرداری‌های کشور و سازمان های وابسته به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های شهری اجازه داده شد با تأیید وزارت کشور ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری را منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین دولت در لایحه بودجه حکمی مبنی بر واگذاری سهام دولت به شرکت‌های دولتی آورده بود که به دلیل مسائل کارشناسی و مغایرت با سیاست های کلی اصل ۴۴ مقرر شد کمیته تخصصی این موضوع را بررسی کند تا پس از اصلاح در صحن کمیسیون مطرح شود.

زارع تصریح کرد: به منظور پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاداتی مطرح شد، به طور مثال تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام و موارد موجود در قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود که مقرر شد این موضوع نیز در کمیته تخصصی مربوطه در کمیسیون بررسی شود و سپس در صحن کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برنامه خود درباره حذف ارز ترجیحی را به مجلس تقدیم کرده، ادامه داد: این موضوع هنوز در کمیته تخصصی و کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفته اما برنامه دولت پرداخت یارانه و یارانه معیشتی در صورت تصویب نهایی حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار