عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با پانا:

طرح «نهضت ملی مسکن» فرصت مغتنمی برای خانه‌دار شدن بی‌خانه‌هاست

تهران (پانا) – عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه طرح «نهضت ملی مسکن» در دولت سیزدهم فرصت مغتنمی برای خانه‌دار شدن بی‌خانه‌هاست، عنوان می‌کند که استانداران دستور داده‌اند که نماینده انبوه‌سازان در جلساتی که در ارتباط با این طرح برگزار می‌شود، حتماً حضور داشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۴۸۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح «نهضت ملی مسکن» فرصت مغتنمی برای خانه‌دار شدن بی‌خانه‌هاست

«عبدالخالق لطیفی»، عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: « طرح نهضت ملی مسکن فرصت خوبی برای تولید انبوه مسکن است. مزایای خوبی برای انبوه‌سازها ایجاد کرده‌اند و همین منجر به ارزان شدن قیمت مسکن برای متقاضیان هم می‌شود. یکی از این مزایا این است که بانک مبلغ 350 میلیون تومان با عنوان «خود مالکی» در اختیار سازنده قرار می‌دهد و سازنده می‌تواند این وام را با خریداران به توافق بگذارد.»

وام‌هایی که طرح نهضت ملی مسکن را ارزان تمام می‌کند

وی افزود: «اگر زیرساخت‌های این طرح مشخص شود قاعدتاً خروجی خوبی خواهیم داشت و البته بهتر است انبوه‌سازان بدانند طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده چه برنامه‌ای وجود دارد. بسیاری از انبوه‌سازان می‌خواهند برای این طرح مراجعه کنند و هدفشان همان ساخت‌وساز در بافت فرسوده است ولی هنوز سایت طرح نهضت ملی مسکن، دستورالعمل مشخصی ندارد و حتی خود میراث فرهنگی هم که در موضوع بافت فرسوده حرف برای گفتن دارد استقبالی از این طرح نکرده است.»

تدوام جلسه انبوه‌سازان در استان‌ها با استانداران

عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور درباره جلساتی که در استان‌ها با انبوه‌سازان برگزار شده است، اظهار کرد: «کانون انبوه‌سازان کشور نماینده‌هایی در شهرستان‌ها دارد. استانداران دستور داده‌اند که نماینده انبوه‌سازان در جلساتی که در ارتباط با این طرح برگزار می‌شود حتماً حضور داشته باشند. همچنین کانون کشوری ما با کمیسیون عمران مجلس در ارتباط است و خوشبختانه همه فعال‌اند اما اگر برنامه توزیع برای سازنده شفاف‌سازی شود تا آینده برایش روشن باشد قطعاً هیچ‌کسی ضرر که نمی‌کند، این طرح می‌تواند منشأ خیر بسیار زیادی باشد.»

لطیفی با اشاره به اینکه هیچ زمین رایگانی وجود ندارد، اظهار کرد: «پروژه خوب است اما برخلاف آنچه شایعه شده هیچ زمین رایگانی وجود ندارد، البته هنوز اطلاعات لازم ارایه نشده است. کانون کشوری صحبت‌هایش را کرده و ما منتظریم زیرساخت‌های دستورالعمل‌های این طرح اطلاع‌رسانی و اعلام شود. هنوز زمینه ثبت‌نام برای انبوه‌سازها فراهم نشده تا در این طرح مشارکت کنند.»

عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه بهتر است به این طرح نگاه قشربندی نباشد، اظهار کرد: «اینکه قرار است دهک‌های پایین جامعه خانه‌دار شوند، عالی است ولی من فکر می‌کنم بهتر است همه افرادی که در یک سطح اقتصادی و به‌تبع آن فرهنگی هستند در یکجا با هم سکونت نداشته باشند. باید همه اقشار جامعه با هر طبقه اجتماعی و اقتصادی بتوانند کنار هم قرار بگیرند تا جریان چرخش فرهنگ را ببینیم.»

تجربه کشور انگلیس از یکدستی فرهنگی مسکن‌سازی

وی افزود: «دولت انگلیس مدت‌ها قبل مجتمع‌های بزرگی را که در 12 طبقه بود و اتفاقاً بسیار جدید هم بودند، تخریب می‌کرد. گفتند به دلیل جابجایی خود خریداران این مکان محل جنایت‌های بزرگی شده است بنابراین نمی‌شود دسته‌بندی کرد. این نوع طبقه‌بندی به همان مجتمع و زحمتی که برایش کشیده شده، آسیب می‌زند. باید به هرکسی شرایطش را دارد خانه و زمین تعلق بگیرد نه اینکه ما افراد جامعه را قشربندی کنیم و کنار هم بفرستیم که زندگی کنند، یکدستی خوب نیست.»

ضمانت اجرایی‌شدن طرح جهش ملی مسکن در گرو نظارت دقیق وزارت شهرسازی است

لطیفی درباره اهمیت ضمانت‌های اجرایی این طرح برای انبوه‌سازها اظهار کرد: «ضمانت اجرایی این طرح این است که وزارت راه و شهرسازی نظارت خوب و دقیقی بر طرحش داشته باشد تا انبوه‌سازان هم اطمینان از سرمایه‌گذاری داشته باشند. در این طرح بهتر است وزارتخانه نقش نظارتی دقیقی داشته باشد و از تجربه فنی انبوه‌سازها در ساخت‌وساز این طرح استفاده کند.»

وی افزود: «اکنون مسکن‌های خوبی می‌سازند و نهایت سعی‌شان این است که بهترین پروژه را ارائه دهند اما اینکه دولت بخواهد به لحاظ فنی هم نگاه خودش را غالب کند، انبوه‌ساز کنار می‌کشد. اگر دولت به دنبال نظر کارشناسی و فنی باشد انبوه‌سازها با فراغ بال همکاری می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار