واگذاری و تغییر کاربری اردوگاه‌های دانش‌آموزی، تحت هر شرایطی ممنوع است

تهران (پانا) - به استناد ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون احیای معاونت پرورشی، مفاد سند تحول بنیادین، آیین‌نامه‌ اردوهای‌ دانش‌آموزی و برنامه‌‌ زیر‌نظام‌ تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، اساسنامه اردوگاه‌های دانش‌آموزی در 28 ماده و 12 تبصره به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید که پس از تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
واگذاری و تغییر کاربری اردوگاه‌های دانش‌آموزی، تحت هر شرایطی ممنوع است

اردوگاه دانش‌آموزی محیطی آموزشی‌ تربیتی است که با مجوز رسمی آموزش و پرورش، در راستای تحقق اهداف ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت، برای تکمیل و تقویت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس تأسیس می‌شود و در چارچوب ضوابط این اساسنامه فعالیت می‌کند.

اردوگاه دانش‌آموزی به عنوان محیطی تربیتی و اثرگذار می‌تواند با ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع و خلق موقعیت‌های جدید یادگیری متناسب با نیازهای فردی و جمعی از دانش‌آموزان زمینه دستیابی آنان را به ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت فراهم کند.

ساخت، نوسازی، توسعه و تجهیز اردوگاه بر اساس ضوابط و استانداردهای فنی و مهندسی؛ ساماندهی فضاهای کالبدی موجود برای استفاده بهینه از امکانات؛ حفظ و نگهداری مطلوب استفاده بهینه از اردوگاه به عنوان سرمایه ملی؛ ایجاد محیطی امن، سالم و بانشاط برای دستیابی دانش‌آموزان به شایستگی‌های لازم در ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت؛ افزایش سرانه فضای تربیتی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه و افزایش بهره‌وری در اردوگاه از جمله اهداف تصویب اساسنامه اردوگاه‌های دانش‌آموزی است.

دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی در قالب برنامه‌ها و اردوهای دانش‌آموزی می‌توانند در زمینه‌های مختلف دینی و آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی، ادبی، ورزشی، فنی مهارت، بهداشتی، مهارت‌های زندگی و سایر فعالیت‌های گروهی و اردویی همچنین غنی سازی اوقات فراغت در طول سال تحصیلی و ایام تعطیل از برنامه‌های متنوع اردوگاه استفاده کنند اردوگاه نیز موظف است با توجه به نیازهای دانش‌آموزان در ابعاد مختلف برنامه‌ها و فعالیت خود را به گونه‌ای ایجاد و ساماندهی کند تا ضمن پاسخ به نیاز دانش‌آموزان بتواند به عنوان یک محیط تربیتی موثر و اثرگذار در تربیت دانش‌آموزان ایفای نقش کند.

علی رمضانی در گفت‌وگو با پانا درباره این موضوع با بیان اینکه درخواست مجوز برگزاری اردو برای خارج از استان 15 روز قبل از اعزام و برای خارج از شهرستان 48 ساعت قبل است گفت: «در این آیین نامه اشاره شده این سامانه در اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی راه‌اندازی شده است. با ایجاد این سامانه تمام دانش‌آموزانی که قصد خارج شدن از مدرسه را دارند، باید مجوز تهیه کنند.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی ادامه داد: «از مدیران آموزشی و پرورشی می‌خواهم حتما براساس مور قانون و سامانه اردویی اردوها و بازدیدها را برگزار کنند هیچ اردویی را نمی‌توان خارج از چارچوب سامانه اردویی برگزار کرد.»

جزئیات اساسنامه اردوگاه‌های دانش‌آموزی:

ماده 1- تعریف

اردوگاه دانش‌آموزی: اردوگاه دانش‌آموزی محیطی آموزشی‌ تربیتی است که با مجوز رسمی آموزش و پرورش، در راستای تحقق اهداف ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت، برای تکمیل و تقویت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارستأسیس می‌شود و در چارچوب ضوابط این اساسنامه فعالیت می کند.

ماده 2- اهداف

1- ساخت، نوسازی، توسعه و تجهیز اردوگاه بر اساس ضوابط و استانداردهای فنی و مهندسی، شرایط اقلیمی، اصول شهرسازی، هماهنگ با معیارها و ضوابط زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مقاوم و ایمن در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی برای شکوفایی استعدادهای فردی و گروهی دانش‌آموزان

2- ساماندهی فضاهای کالبدی موجود برای استفاده بهینه از امکانات و منابع

3- حفظ و نگهداری مطلوب و استفاده بهینه از اردوگاه‌ها (با رویکرد مولد سازی ) به عنوان سرمایه‌ ملی

4- ایجاد محیطی امن، سالم و با نشاط برای دستیابی دانش‌آموزان به شایستگی‌های لازم در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت

5- افزایش سرانه فضای تربیتی دانش‌آموزان در سهم سرانه پرورشی و اردوگاهی

6- ایجاد زمینه و افزایش بهره وری در اردوگاه

ماده 3-سیاست‌های اجرایی

1- توجه به نیازهای متنوع دانش‌آموزان در احداث، توسعه و تجهیز اردوگاه و بهره برداری از آن

2- توجه به مکان‌یابی، طراحی، ساخت، توسعه و تجهیز اردوگاه‌ مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای، تحولات جمعیتی و پراکنش اردوگاه‌ها، اصول و ضوابط همجواری، ویژگی‌های محیطی و شعاع دسترسی

3- توسعه فعالیت‌های اردوگاه‌ها بر اساس ساحت‌های تعلیم و تربیت

4- ساماندهی و متناسب‌سازی اردوگاه‌ها با محوریت نیازهای فردی، اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های گروهی

5- ایجاد و تقویت زیرساخت‌های فناورانه، هوشمند‌سازی و سامانه‌های پایش برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان و برقراری ارتباط شبکه‌ای اردوگاه‌ها

6- تقویت تعامل اردوگاه‌ها با مدارس و سایر مراکز آموزشی فرهنگی

7- توسعه و ارتقای کیفیت فعالیت‌های اردوگاهی برای افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌های دانش‎آموزان

8- متناسب‌سازی ساختار سازمانی، تشکیلات تفصیلی و منابع انسانی و مالی مناسب برای اداره و توسعه اردوگاه‌های دانش‌آموزی

ماده 4- شرایط و نحوه تأسیس

ضوابط، شاخص‌ها و استانداردهای طراحی، ساخت، توسعه و نگهداری اردوگاه در سطوح کشوری، استانی و منطقه‌ای با تأکید بر اصول عام و کلی تعلیم و تربیت و رعایت اصول خاص ناظر بر زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری( معماری و شهرسازی، مدیریت فنی مهندسی، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأمین لوازم و تجهیزات تربیتی، فناوری ساخت و تأمین منابع مالی) توسط معاونت پرورشی و فرهنگی با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سایر معاونت‌ها، تدوین و پس از تصویب شورای سیاست‌گذاری مرکزی با امضای وزیر آموزش و پرروش ابلاغ می‌شود.

ماده5- اردوگاه دانش‌آموزی در سطوح کشوری، استانی و منطقه‌ای(شهرستان/ منطقه/ ناحیه) به شرح زیر توسط وزارت آموزش و پرورش تأسیس می‌شود.

الف - اردوگاه کشوری با پیشنهاد معاونت پرورشی و فرهنگی و تصویب شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی تأسیس وزیر نظر مستقیم معاونت پرورشی و فرهنگی،راه‌اندازی و ادارهمی‌شود.

ب - اردوگاه استانی با پیشنهاد مدیرکل آموزش‌وپرورش، تأیید شورای برنامه‌ریزی اردوگاه‌های استان و تصویب شورای آموزش و پرروش استان در قالب برنامه‌ها و اعتبارات استانی، مطابق این اساسنامه و سایر ضوابط و مقررات مربوط، تأسیس و اداره می‌شود.

ج- اردوگاه منطقه‌ای با پیشنهاد رئیس آموزش‌وپرورش منطقه، تأیید شورای برنامه‌ریزی اردوگاه‌های منطقه و تصویب شورای آموزش و پرروش شهرستان یا منطقه، در قالب برنامه‌ها و اعتبارات منطقه‎ای، مطابق این اساسنامه و سایر ضوابط و مقررات مربوط، تأسیس و اداره می‌شود.

ماده6- به منظور اجرای فعالیت‌های متمرکز اردویی، در هر استان و منطقه با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار، باید حداقل یک اردوگاه در بهترین موقعیت جغرافیایی و فرهنگی، احدات و راه‌اندازی شود.

ماده7- در اردوگاه‌های دانش‌آموزی باید امکان برگزاری اردوهای یک روزه و چند روزه، متناسب با ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت فراهم باشد.

تبصره- در برنامه‌هایی که حضور شبانه‎روزی دانش‌آموزان ضرورت دارد، اردوگاه‌ باید بر اساس مفاد این اساسنامه و مقررات ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، از منابع و امکانات لازم متناسب با فصل برخوردار باشد.

ماده8- در استان‌هایی که به دلیل موقعیت جغرافیایی، تاریخی، زیارتی و نظایر آن در چهار فصل سال میزبان اردوها می‌باشند، باید خوابگاه‌هایی با ظرفیت‌های مختلف در اردوگاه یا محلی نزدیک به اردوگاه احداث شود.

ماده9- برای ساخت، توسعه و تجهیز و نگهداری و مرمت و اداره اردوگاه‌های کشوری، استانی و منطقه‌ای در بودجه سنواتی وزارت آموزش و پرورش اعتبارات لازم پیش بینی و منظور می‌شود.

ماده10- تأسیس اردوگاه‌های غیردولتی تابع قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر‌دولتی و دستورالعمل‌های مربوط می‌باشد. مجوز فعالیت اردوگاه غیر‌دولتی مطابق سیاست‌ها و ضوابط ابلاغی، از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی صادر می‌شود.

تبصره-اردوگاه‌های اختصاصی مدارس غیردولتی به عنوان بخشی از مدارس مذکور محسوب می‌شود و از دریافت مجوز جداگانه معاف می‌باشند.

ماده11- اردوگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و نهادهای عمومی (موجود) که به تشخیص شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی از استاندارد‌های لازم برخوردار هستند، بر اساس شرایط و ضوابطی که به تصویب شورای مذکور می‌رسد، می‌توانند با رعایت مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط، با اخذ مجوز از شورانسبت به ارائه خدمات اردوگاهی به دانش‌آموزان اقدام نمایند.

تبصره- مراجع مندرج در ماده فوق می‌توانند مطابق استانداردها، شاخص‌ها و معیارهای مصوب و مفاد این اساسنامه، با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، اردوگاه دانش‌آموزی تأسیس نمایند.

ماده 12- ارکان

سیاست‌گذاری برای اجرا، برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های اردوگاه‌های دانش‌آموزی، از طریق ارکان زیر صورت می‌گیرد.

1) شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی

2) شورای برنامه‌ریزی اردوگاه‌های استانی

3) شورای برنامه‌ریزی اردوگاه‌های منطقه‌ای

4) رئیس اردوگاه

ماده13- شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی

ترکیب اعضا :

1- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش (رئیس)

2- مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی (دبیر)

3- معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع

4- معاون آموزش متوسطه

5- معاون آموزش ابتدایی

6- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس

7- رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی

8- معاون تربیت بدنی و سلامت

9- مدیرکل دفتر امور حقوقی، املاک و حمایت قضایی

10- رئیس اداره برنامه‌ریزی امور اردو‌ها و فضاهای پرورشی

11- رئیس یکی از اردوگاه‌های کشوری ( به انتخاب روسای اردوگاه‎های کشوری)

12- رئیس جامعه خیّرین مدرسه ساز

13- یک نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان فضاهای پرورشی (اردوگاه‌ها) به انتخاب معاون پرورشی و فرهنگی

تبصره- شرکت سایر کارشناسان و صاحب‌نظران حسب مورد با دعوت معاون پرورشی و فرهنگی بلامانع است.

شرح وظایف:

1- تعیین استانداردها و شاخص‌های تأسیس و اداره اردوگاه‌های دانش‌آموزی در سطوح مختلف

2- سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی کلی اردوگاه‌ها

3- بررسی ضوابط درجه‌بندی اردوگاه‌ها، ساختار وتشکیلات سازمانی و تعداد پست‌های مورد نیاز

4- برنامه‌ریزی جهت توسعه، استاندارد‌سازی تجهیزات و ‌نگهداری اردوگاه‌ها

5- بررسی موانع و مشکلات اردوگاه‌ها در راستای مولد‌سازی و تنوع بخشی به درآمدهای اختصاصی آن‌ها

6- ارائه راهکارهای تأمین منابع و اعتبارات مورد نیاز اردوگاه‌ها علاوه بر بودجه سنواتی مصوب

7- بررسی و تعیین تعرفه خدمات اردوگاه‌های کشوری

تبصره- تعیین تعرفه خدمات اردوگاه‌های استانی و منطقه‌ای به عهده شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق(حسب مورد) می‌باشد.

8- نظارت بر عملکرد اردوگاه‌ها و تعیین شاخص‌ها و ملاک های ارزیابی از آن‌ها

9- برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی، خیّرین و موسسات خیریه در تأسیس و اداره اردوگاه‌ها

10- بررسی و تصویب آیین‌نامه داخلی شورا

11- بررسی و تأیید شیوه‌نامه‌های موردنیاز اردوگاه‌ها

تبصره 1- دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی در اداره کل ذی‌ربط معاونت پرورشی و فرهنگی دایر می‌شود.

تبصره 2- ابلاغ اعضای شورای اردوگاه‌ها (مرکزی، استانی و منطقه‌ای) توسط رئیس شورا صادر می‌شود.

ماده14- ترکیب و شرح وظایف شورای برنامه‌ریزی اردوگاه‌های استانی و منطقه‌ای، متناظر با ترکیب شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی است.

ماده 15- رئیس اردوگاه‌

رئیس اردوگاه‌های کشوری، استانی و منطقه‌ای از بین افراد واجد صلاحیت مطابق دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای مصوب شورای‌عالی اداری( جلسه 175 تاریخ 27/2/1395و اصلاحات بعدی آن) به شرح زیر انتخاب و منصوب می‌شوند.

1- رئیس اردوگاه‌ کشوری به پیشنهاد مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و با ابلاغ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش انتخاب و منصوب می‌شود.

2- رئیس اردوگاه‌ استانی به پیشنهاد معاون پرورشی و فرهنگی استان و با ابلاغ مدیرکل آموزش‌وپرورش استان انتخاب و منصوب می‌شود.

3- رئیس اردوگاه‌ منطقه‌ای به پیشنهاد مدیر آموزش ‌و پرورش منطقه و تأیید معاون پرورشی و فرهنگی استان و با ابلاغ مدیرکل آموزش و پرروش استان انتخاب و منصوب می‌شود.

تبصره 1- رئیس اردوگاه برای مدت چهار سال منصوب می‌شود و تمدید دوره مدیریت وی بلامانع است.

تبصره2- رئیس اردوگاه‌‌ غیر‌دولتی با رعایت قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرروشی غیردولتی و سایرضوابط و مقررات مربوط، انتخاب و منصوب می‌شود.

تبصره 3- رئیس اردوگاه‌های اختصاصی مدارس غیردولتی توسط موسس مدرسه انتخاب و به عنوان مدیر داخلی اردوگاه منصوب می‌شود.

تبصره4- رئیس اردوگاه وابسته با رعایت شرایط و مقررات مربوط به پیشنهاد مراجع مندرج در ماده 11 این اساسنامه و متناسب با سطح تأسیس اردوگاه، معرفی و منصوب می‌شود.

ماده16- رئیس اردوگاه در تمام امور (اعم از پرورشی، فرهنگی، اداری و مالی و ...) مسئولیت دارد و زیر نظر معاونت پرورشی و فرهنگی (حسب مورد) انجام‌ وظیفه می‌کند.

ماده 17- ساختار و نحوه اداره

ضوابط درجه‌بندی اردوگاه‌ها، ساختار وتشکیلات سازمانی و تعداد پست‌های مورد نیاز در سطوح کشوری،استانی و منطقه‌ای با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور می‌رسد.

ماده18- وزارت آموزش و پرورش موظف است مطابق درجه‌بندی و ضوابط ابلاغی، نسبت به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز (از قبیل اداری، مالی، آموزشی، پرورشی و خدماتی) اردوگاه‌های دانش‌آموزی در سطوح مختلف، اقدام کند.

ماده19- برای ارائه خدمات به اردوهای دانش‌آموزی بر اساس ساحت‌های تعلیم و تربیت، اردوگاه باید از مربیان متخصص، توانمند، با انگیزه، علاقه‌مند، خوش‌ذوق و آشنا به اهداف و فعالیت‌های اردویی در جنسیت دختران و پسران، برخوردار باشد.

ماده20- برای ارتقا و به‌روزرسانی مهارت‌ها و توانمندی منابع انسانی اردوگاه‌‌ها، دوره‌های آموزشی لازم طراحی و اجرا می‎شود. این دوره‌ها باید به صورت مستمر در طول سال تحصیلی متناسب با نیازهای دانش‌آموزان، برگزار شود.

ماده21- شرح تفصیلی وظایف شغلی مدیر و عوامل اجرایی اردوگاه‌ها با پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی به تصویب مراجع ذی‌ربط می‌رسد.

ماده22- نحوه پذیرش دانش‌آموزان

دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی در قالب برنامه‌ها و اردو‌های دانش‌آموزی می‌توانند در زمینه‌های مختلف دینی، آموزشی، فرهنگی اجتماعی، هنری، علمی، ادبی، ورزشی، فنی مهارتی، بهداشتی، مهارت‌های زندگی و سایر فعالیت‌های گروهی و اردویی و غنی‌سازی اوقات فراغت در طول سال تحصیلی و ایام تعطیل از برنامه‌های متنوع اردوگاه استفاده کنند. اردوگاه موظف است با توجه به نیازهای دانش‌آموزان در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، معنوی، آموزشی، ورزشی و مهارتی، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به گونه‌ای ایجاد و ساماندهی کند تا ضمن پاسخ به نیاز دانش‌آموزان، بتواند به عنوان یک محیط تربیتی مطلوب و اثرگذار در تربیت دانش‌آموزان، ایفای نقش کند.

تبصره1- پذیرش اردوهای دانش‌آموزی بر اساس امکانات اردوگاه(خوابگاه، سالن غذاخوری، زمین‏های ورزشی، فضاهای فرهنگی هنری) صورت می‌گیرد.

تبصره2- پذیرش اردوهای دانش‌آموزی در هر یک از دوره‌های تحصیلی، به تفکیک جنسیت خواهد بود و برگزاری اردوهای مختلط ممنوع است.

ماده23- منابع مالی

1- اعتبارات مصوب و تخصیصی وزارت آموزش‌وپرورش

2- درآمدهای اختصاصی و جاری اردوگاه‌ها

3- کمک‌های مردمی، خيّرین، نهادها و سازمان‌ها

4- اعتبارات استانی و منطقه‌ای

5-کمک‌های شوراهای آموزش و پرورش استان،شهرستان و منطقه

تبصره- منابع مالی اردوگاه‌های غیردولتی و وابسته به سایر دستگاه‌ها، مطابق قوانین و مقررات مربوط تأمین و هزینه می‌شود.

ماده24 و 25- نظارت و ارزیابی

نظارت و ارزیابی اجرای اساسنامه و عملکرد اردوگاه‌ها بر اساس شاخص‌ها، ملاک‌ها و استاندارد‌های مصوب شورای سیاست‌گذاری و ‌نظارت مرکزی، به عهده معاونت پرورشی و فرهنگی است. وزارت آموزش و پرروش موظف است گزارش سالانه اجرای این اساسنامه را به شورای‌عالی آموزش و پرورش ارائه کند.

سایر

ماده26-واگذاری و تغییر کاربری اردوگاه‌های دانش‌آموزی، تحت هر شرایطی ممنوع است.

ماده27- شیوه‌نامه‌های اجراییاین اساسنامه حداکثر ظرف مدت شش ماه، تهیه و با امضای وزیر آموزش و پرروش ابلاغ می‌شود.

ماده28- با تصویب و ابلاغ این اساسنامه، سایر ضوابط و مقررات مغایر لغو می‌شود.

موضوع: اساسنامه اردوگاه‌های دانش‌آموزی در نهصد‌و‌نود‌و‌ششمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش، تاریخ 14/4/1400 به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار