برگزیدگان جشنواره «تجارب و ایده‌های برتر اردویی» معرفی شدند

آثار برگزیدگان جشنواره «تجارب و ایده‌های برتر اردویی» مستندسازی و در قالب یک کتاب تولید می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی از اعلام نتایج جشنواره «تجارب و ایده‌های برتر اردویی» خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۶۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزیدگان جشنواره «تجارب و ایده‌های برتر اردویی» معرفی شدند

علی رمضانی در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات برگزاری اولین جشنواره ­­کشوری تجارب و ایده‌­های برتر اردویی و اردوگاهی اظهار کرد: «اردوهای دانش‌آموزی فرآیندی آموزشی، تربیتی و چندرسانه‌ای است که می‌تواند ضمن تأمین هدف‌های کوتاه‌مدت آموزشی و تربیتی، زمینه بروز و تحقق اهداف بلندمدت را نیز فراهم کند. برنامه‌ریزی هدفمند و نظارت هوشمندانه از فرصت اردوها و فعالیت‌های گروهی و اجتماعی دانش‌آموزی به عنوان راهبردی کلان مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحت‌­های شش­گانه تربیتی برای نیل به اهداف دوره‌های تحصیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

وی افزود: «معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در راستای سیاست­گذاری برای متناسب­‌سازی موضوعات اردوهای دانش‌­آموزی به عنوان یکی از موثرترین ابزار برای تجلی فضایل اخلاقی و رفتاری دانش‌­آموزان و قراردادن آن‌­ها در فضا و محیط طبیعی پرنشاط و شاداب، نیازمند همراهی و اخذ تجربیات تخصصی و ایده‌های برتر اردویی و اردوگاهی از سوی مربیان و دانش­‌آموزان است.»

رمضانی بیان کرد: «به همین منظور اولین جشنواره کشوری «تجارب و ایده‌های برتر اردویی و اردوگاهی» برگزار شد تا علاقه‌مندان و دست اندرکاران فعالیت‌­های اردویی و اردوگاه‌ها با ثبت خاطرات و تجربیات ماندگار، ارائه پیشنهادهای مدون علمی و عملیاتی و تولید آثار فاخر گنجینه­ ارزشمندی را مستند و ماندگار کنند.»

مستندسازی و دستیابی به اندوخته‌های تجربی تمامی همکاران شاغل در مدارس

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره و عنوان کرد: «مستندسازی و دستیابی به اندوخته‌های تجربی تمامی همکاران شاغل در مدارس، مراکز پرورشی و ادارات آموزش و پرورش؛ شناسایی، معرفی و کاربست تجارب و ابتکارات و ایده‌های اردویی در مدارس؛ تدوین تجارب برتر اردویی و ظرفیت‌سازی برای ارتقای کیفیت خدمات اردویی؛ ایجاد و توسعه فرصت‌های مناسب برای ایده‌پردازی و طراحی راهکارهای نوآورانه در زمینه اردوهای دانش‌آموزی؛ استفاده ایده‌ها و تجارب اردویی و اردوگاهی در راستای تسهیل فرآیند طرح تحول نظام اردوهای دانش‌آموزی؛ ارتقای سطح توانمندی‌های علمی و مهارتی مربیان و برگزارکنندگان اردوهای دانش‌آموزی؛ ایجاد نظام تحول در برگزاری اردوها در فضای حقیقی و در بستر فضای مجازی از جمله اهداف برگزاری جشنواره معرفی شده است.»

رمضانی مخاطبان این جشنواره را همکاران رسمی شاغل در وزارت آموزش و پرورش، همکاران شاغل در مدارس غیردولتی/غیرانتفاعی، بازنشستگان و پیشکسوتان فرهنگی، فعالان بخش‌­ها و حوزه‌­های مختلف اردویی و تشکل­‌های دانش‌­آموزی اعلام کرد.

وی زمان‌بندی شرکت در این جشنواره را اعلام و رشته‌های جشنواره را نوشتاری (با تاکید بر فرمت اقدام پژوهی)، ویدئوکست، طراحی برنامه خلاقانه برگزاری اردوی یک و چندروزه در فضای حقیقی/ مجازی (با اولویت مهارت‌آموزی در اردو)، خاطره و دل­نوشته، روایت­گری اردوهای راهیان نور دانش­‌آموزی، راهکارهای توسعه و تقویت اردوگاه‌های دانش‌آموزی (در فضای واقعی/در زیست بوم جدید شیوع کرونا) دانست.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی محورهای ارائه تجربه­‌های اردویی و اردوگاهی را اینگونه تشریح کرد: «روش‌ها و الگوهای عملیاتی در راستای برگزاری اردوهای دانش‌­آموزی براساس مفاد سند تحول بنیادین و اهداف دوره‌­های تحصیلی در فضای واقعی / یا در زیست بوم جدید؛ اردو: مهارت آموزی، رونق گردشگری و امور فرهنگی و اقتصادی؛ اردو: تربیت اجتماعی و ارتقای سطح توانمندی دانش‌­آموزان در مواجهه با نیازهای فوری جامعه؛ نقش و جایگاه اردوگاه­‌های دانش‌­آموزی در ارتقای سطح کیفی فرهنگ اردویی (فضای واقعی/ در بستر فضای مجازی)؛ روش‌­های مؤثر و عملیاتی ایجاد تحول در نظام اردوهای دانش‌­آموزی؛ نقش و تأثیر اردوگاه‌­های دانش‌­آموزی در برگزاری مطلوب اردوهای دانش‌آموزی (به صورت حقیقی یا در بستر فضای مجازی).»

آثار برگزیدگان جشنواره «تجارب و ایده‌های برتر اردویی» در قالب یک کتاب تولید می‌شود

رمضانی با اشاره به فرایند داوری جشنواره «تجارب و ایده‌­های برتر اردویی و اردوگاهی» گفت: «یکی از سیاست‌های اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی بر این است که بتوانیم مدیران اردوگاه‌ها را با دانش جدید اردویی آشنا کنیم درعین حال از تجربه مدیران اردوگاه‌ها مطلع شویم تا بتوان این موارد را در اختیار سایر روسای اردوگاه‌ها قرار دهیم. در این راستا با توجه به تصویب اساسنامه اردویی، در حوزه‌های مختلف دستورالعمل‌های مختلفی داریم لذا باید بتوانیم در قالب مسابقه و جشنواره اطلاعات را از عزیزان اردویی احصا کنیم.»

وی ادامه داد: «در طول مدت ۳ سال نشست روسای اردوگاهی را برگزار کردیم اما امسال به دلیل شیوع کرونا از ظرفیت فضای مجازی بهره بردیم. در این راستا در جشنواره تجارب برتر باید از تجربه‌ها و دانش مدیران اردویی مطلع شویم لذا نیاز داریم نگاه خود را به آنان انتقال دهیم.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی با بیان اینکه باید در اردوها خلاقیت باشد افزود: «باید این نوع نگاه به مدیران منتقل شود. از این جشنواره آثار خوبی به دست ما رسیده است و برخی از افراد شرکت کننده در این جشنواره به دلیل شناخت اردویی مطالب خوبی را احصا کردند.»

رمضانی اعلام کرد آثار برگزیدگان این جشنواره در قالب یک کتاب تولید می‌شود و از برگزیدگان نیز به زودی تقدیر خواهد شد. با چاپ این کتاب سعی داریم اطلاعات مفیدی را در اختیار عوامل موثر اردویی قرار دهیم.

وی همچنین گفت: «در هر رشته ۱۰ نفر منتخب کشوری انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه اولین جشنواره تجارب و ایده‌های برتر اردویی و اردوگاهی امروز ۲۱ دی ماه اسامی نفرات برتر اعلام شد و آثار برتر در قالب کتاب تجارب و ایده های برتر اردویی و اردوگاهی تدوین و در اختیار آموزش و پرورش استان ها قرار خواهد گرفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار