جواد منصوری*

اقتدار ایران نتیجه عقلانیت و غیرت‌ورزی

رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم به‌درستی روی دو مولفه غیرت و عقلانیت تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۲۴۶۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد

اداره کشوری به بزرگی ایران و رهبری و راهبردی نهضتی به عظمت انقلاب اسلامی در منطقه‌ای بسیار مهم و حساس و همچنین داشتن امتیازات ژئوپلتیک فراوان نیاز به عقلانیت و تدبیری در سطوح بالا دارد. رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری در طول دوران ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب موهبتی بزرگ بود که باعث شد کشور در مقاطعی پرخطر به سلامت از بحران‌ها عبور کند و در شرایط کنونی نظام جمهوری اسلامی به جایگاهی رسیده است که دوست و دشمن اعتراف می‌کنند ایران از دولتی پایدار و مقتدر در عرصه بین‌المللی برخوردار است.

بدون تردید در هدایت کشور در مرحله‌ای سخت و دشوار مبتنی بر عقلانیت و تدبیر بود و ما این درایت را در کوران حوادث مثل آشوب‌های اوایل انقلاب، تنش‌آفرینی گروه‌های تجزیه‌طلب و گروهک‌های تروریست، کودتاها،‌ فتنه‌انگیزی نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و استکبار جهانی، دوران دفاع مقدس و همچنین مواجهه با فشارهای حداکثری آمریکا و حامیان غربی‌اش می‌بینیم. پیمودن این مسیر ۴۳ ساله نشان داد که می‌توان با تاکید بر منافع ملی و حفظ ارزش‌های اسلامی و تاکید بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و الزام به عقلانیت و غیرت دینی، ایران را به عنوان کشوری مستقل در عرصه سیاسی و بین‌المللی به جهانیان معرفی کرد.

اما در عین حال، متاسفانه در برخی از مواقع به دلیل رویکردهایی که برخی مجریان و دست‌اندرکاران در سطوح دولتی و حکومتی داشتند نتایج خوبی در حوزه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی به دست نیاوردیم. به‌طور قطع و یقین زمانی که مبانی انتخاب برخی از مسؤولان مطابق با معیارهای عقلانی مبتنی بر شایسته‌سالاری نباشد طبیعی است که ما شاهد نابسامانی‌هایی در برخی از سطوح حکومتداری می‌شویم و به محض بروز حوادث طبیعی و غیر‌طبیعی عملکردهایی از مسؤولان می‌بینیم که عملا باعث آشفتگی‌های بیشتر می‌شود. با توجه به شرایط جاری در عرصه داخلی و بین‌المللی ایران امروز ما بیش از هر زمانی نیازمند تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر عقلانیت‌، آینده‌نگری و همه‌جانبه‌نگری است.

نکته مهم دیگری که در بیانات رهبر معظم انقلاب بود تکیه و تاکید روی مفهوم غیرت‌ورزی بود. واقعیت آن است که ایمان مذهبی و غیرت دینی ظرفیتی به انسان می‌دهد که قدرت و صبر و تحمل او را بالا می‌برد و در کنار این ویژگی‌ها انسان غیرتمند، توانایی ابتکار عمل و به‌کارگیری درایت در تصمیم‌گیری‌ها را پیدا می‌کند. در تاریخ اسلام و ایران می‌توان به نمونه‌های زیادی در این زمینه اشاره کرد. انسان‌های غیرتمند در طول تاریخ ایران همواره ضمن تاکیدی که بر اصول داشتند رفتاری از خود بروز می‌دادند تا خود و جامعه پیرامونی آنها از بیشترین منافع برخوردار شوند.

یکی از دلایل مهمی که باعث شد نظام جمهوری اسلامی در کوران حوادث از بحران‌ها عبور کند تکیه بر فرهنگ دینی و غیرت دینی بود. علاوه بر امام راحل و رهبر معظم انقلاب، سردار شهید سلیمانی مظهری روشن از به‌کارگیری درایت و عقلانیت در عین تاکید بر غیرت‌ورزی در رفتارهای سیاسی بود. او در عرصه مواجهه با دشمنان انقلاب مبتنی بر غیرت دینی خود عمل می‌کرد و در عرصه سیاست خارجی هم رفتاری کاملا مطابق با عقلانیت سیاسی داشت و همین مساله باعث شد که او بین مردم، عزیز باشد. ایران امروز ما به مردانی نیاز دارد که علاوه بر غیرت دینی از عقلانیت بالایی در مواجهه با مشکلات و معضلات سیاسی‌، اجتماعی و اقتصادی برخوردار باشند و رفتاری را در پیش بگیرند که به نفع جامعه اسلامی باشد.

*سفیر پیشین ایران در چین
منبع: جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار