امام جمعه رودهن:

هدف جنگ شناختی، تسخیر دستگاه معرفت شناسی افراد است

رودهن (پانا) - امام جمعه رودهن درکارگاه آموزشی جنگ شناختی، هدف این گونه جنگ‌ها را تسخیر دستگاه معرفت شناسی افراد معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
هدف جنگ شناختی، تسخیر دستگاه معرفت شناسی افراد است

در کارگاه آموزشی جنگ‌شناختی ویژه معاونین و مربیان پرورشی آموزش و پرورش رودهن که با سخنرانی امام‌جمعه رودهن، حجت الاسلام محمد حسینی دزفولی برگزار شد، زهرا رستمی مدیر آموزش و پرورش رودهن، سید احمد الهی‌نیا، معاون پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش رودهن و تعدادی از کارشناسان و مسئولین اداره آموزش و پرورش رودهن و کلیه معاونین و مربیان پرورشی مدارس دولتی و غیردولتی رودهن حضور داشتند.

حجت الاسلام سیدمحمد حسینی در این کارگاه بیان کرد: جنگ‌شناختی، عملیاتی است که ناظر به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بر روی فکر و اندیشه آدمی است و به معنای نفوذ و ضربه به زیربنای معرفتی، اندیشه‌ای، باورها و اعتقادات و شناخت انسان‌ها است و به عبارتی دیگر می‌خواهد دستگاه معرفت‌شناسی فرد را تسخیر کند.

وی همچنین اظهار کرد: مردم وارد نوعی از جنگ‌ها شدند که یگان‌های رزمی در آن تغییر آرایش دادند و شکل و روش جنگ تغییر پیدا کرد. در جنگ‌های فیزیکی اجتماع و سازماندهی نیروها موضوعیت داشت، ولی در جنگ شناختی اجتماع نیروها موضوعیت ندارند، بلکه پراکندگی نیروها باعث سرعت در عملیات است؛ بر خلاف جنگ‌های نظامی و آنچه که مهم است کیفیت است. به عنوان مثال، شخصی پشت یک سیستم می‌نشیند و با یک عملیات جنگ شناختی، جامعه را با تولید یک محتوا به‌هم می‌ریزد. در واقع با نیروی کم اما کلیدی طوری عملیات خود را طراحی می‌کنند تا روی فکر مردم، جوانان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه‌های ما تاثیر بگذارند.

حسینی خاطرنشان کرد: دلهره‌آورترین قسمت جنگ‌شناختی، تلفات انسانی است. در جنگ سخت و فیزیکی یک نفر از نیروهای خودی کشته می‌شود ولی در جنگ شناختی وقتی یک نفر از نیروهای خودی گرفته می‌شود، یک نفر به گروه‌های دشمن اضافه می‌شود. در جنگ نرم و جنگ شناختی برخلاف جنگ‌های فیزیکی و نظامی، افراد متوجه زخمی شدن خود نمی‌شوند.

وی همچنین افزود: از جمله راهکارهای مقابله با جنگ شناختی، تقویت ایمان و باور‌های اعتقادی خودمان است. دیگری ارتقا سطح آگاهی از طریق مطالعه و شناخت انواع جنگ‌ها مانند جنگ نرم، مولفه‌های جنگ شناختی و تحقیق و مطالعه درباره نمونه‌‌هایی از جوامع و افرادی که تحت تاثیر جنگ شناختی قرار گرفته‌اند و بررسی پیامدهای این تاثیر، بدون شک بسیار کمک کننده خواهد بود. در واقع باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم و اینکه فرد یاد بگیرد قدرت تحلیل داشته باشد و تمامی مسائل را تجزیه و تحلیل کند و درنهایت مورد پذیرش قرار دهد یا رد کند.
درپایان کارگاه، حسینی تصریح کرد: شما معاونین و مربیان پرورشی که در سنگر مدرسه و در عرصه تربیت مشغول فعالیت هستید، نقش بسیار مهمی می‌توانید در دانش‌آموزان داشته باشید که تحت تاثیر جنگ‌های شناختی قرار نگیرند.

خبرنگار دانش‌آموز: نازنین زهرا افراه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار