در صحن شورای شهر تهران چه گذشت؟

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران نسبت به بی‌توجهی اعضای شورای به تذکراتشان، طرح بازنگری ممیزی املاک در شهر تهران، فضاهای بی‌دفاع شهری نکاتی را مطرح کردند.

کد مطلب: ۱۲۴۴۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
در صحن شورای شهر تهران چه گذشت؟

مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم در تذکری گفت: فلسفه وجودی تذکرات صحن شورا این است که موضوعات در مجموعه شهرداری به درستی و با دقت بررسی و پاسخ داده شود.

وی افزود: بعضا سوالاتی که اعضای شورا در صحن مطرح می‌کنند پاسخ متناسب با سوال داده نمی‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند ماده ۸۳ که به اعتراض اعضا و ارسال آن توسط رئیس شورا و در مراحل بعد تذکر و طرح سوال از شهردار تهران است، اجرا خواهد شد. لذا قبل از اینکه از این ظرفیت قانونی خود استفاده کنیم برای پاسخگویی به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از تذکرم به وضعیت معیشتی همکاران آتش‌نشانی اشاره می‌کنم. بازدیدهای مختلفی از مجموعه آتش‌نشانی داشته‌ایم. علیرغم سوالات مطرح شده پاسخ مناسبی داده نشده است. در بازدید یکی از ایستگاه‌ها اعلام کردیم اگر شهرداری اقدام عاجلی نکند کمیته‌ای برای بررسی موضوعات معیشتی آن‌ها تشکیل می‌دهیم. لذا لازم است شهرداری اعلام کند چه تدبیری برای مسائل معیشتی همکاران آتش‌نشانی فراهم شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: به دلیل وضعیت اسفناک اجاره در شهر تهران بعضا همکاران آتش‌نشانی باید از اطراف تهران ساعت‌ها ترافیک را برای رسیدن به محل کار خود تحمل کنند لذا برای اجاره بها و اسکان آن‌ها تدبیری نشده است. باید تحول را ابتدا از همکاران و پرسنل شهرداری آغاز کنیم. اگر یک آتش‌نشان با شرایط روحی و جسمی نامناسب بر سر عملیات حاضر شود جان خود و دیگران را ممکن است به خطر بیاندازد.

اقراریان در بخش دیگری از تذکر خود به موضوع خانه موزه‌ها اشاره کرد و افزود: موضوعی در مورد خانه موزه کربلایی در منطقه ۱۷ که منزل ایشان بوده شنیده‌ام لذا در تذکری از شهرداری تهران می‌خواهم گزارش مشخص و معین خانه‌موزه‌ها در تهران را ارائه کنند.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به اجرای طرح بازنگری ممیزی املاک در شهر تهران گفت: براساس قانون هر ۵ سال یکبار باید ممیزی املاک در تهران صورت گیرد که از سال ۹۹ این بازنگری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه آخرین بازنگری مربوط به سال ۹۰ بوده و تاکنون ممیزی دقیق و کاملی صورت نگرفته است، گفت: در حالی که ممیزی در بروزرسانی اطلاعات املاک حائز اهمیت است و شهرداری می بایست ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد کاربری را ممیزی کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر این فرآیند با مشارکت دفاتر خدمات الکترونیک شهر در حال انجام است اما با توجه به روند کند کار فقط اطلاعات ۹۰۰ هزار واحد برداشته شد و در فرآیند تایید نهایی اطلاعات این تعداد به ۲۰۰ هز ار رسیده است که با توجه به ضرورت جمع آوری سریع و صحیح اطلاعات در تهران و با توجه به سرعت کند ممیزی زمان زیادی طول کشیده و عملا با افزایش تحولات شهری این اطلاعات غیر قابل اتکا می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری باید در روش برداشت اطلاعات بازنگری کرده و از روشهای نوین سه بعدی استفاده کنند، گفت: تغییر روش علاوه بر اینکه سرعت را افزایش می دهد صحت اطلاعات را نیز بالا می برد.

زهرا شمس احسان رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم طی تذکری گفت : طبق مطالعات انجام شده در شهرداری تهران در سال 1398 ، تامین امنیت روانی در فضاهای شهری از جمله مهم ترین دغدغه های مطرح شده توسط شهروندان بوده است. مطابق با نتایج نظر سنجی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری از شهروندان در همین سال، 44 درصد افراد اعلام کردند هنگام تاریکی هوا و تردد در فضاهای شهری، با احساس ترس و عدم امنیت درگیرند و تعداد زنانی که به این موضوع تاکید داشته اند به طرز مشهودی بیش از مردان بوده است.

وی پا اشاره به گستردگی احساس عدم امنیت درمیان شهروندان پایتخت تاکید کرد: شهرداری تهران در قالب ماده 69 از برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران مکلف به شناسایی و بهسازی فضاهای بی دفاع شهری، نقاط کور و ناامن باهمکاری سایر نهادها و سازمان های ذیربط، شده است. در همین ارتباط شهرداری تهران دستورالعمل اجرایی ارتقاء احساس امنیت را در سال گذشته به مناطق 22گانه ابلاغ نمود. در این دستور العمل تشکیل شورای راهبردی و کمیته های اجرایی در سطح مناطق با هدف نظارت بر کم و کیف فرآیند شناسایی و رفع نقاط جرم خیز، پیش بینی شد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: علی رغم گذشت قریب به یکسال از زمان ابلاغ دستورالعمل مذکور و در شرایطی که طبق آمار سامانه 137 طی بازه زمانی آذر 1399 الی آذر 1400، بیش از 26 هزار نقطه ناایمن در چارچوب دستورالعمل تیپولوژی ده گانه شناسایی فضاهای بی دفاع شهری توسط شهروندان در این سامانه گزارش و ثبت شده که متاسفانه تاکنون اقدامی جهت تشکیل جلسات و راهبری شورا و کمیته های مذکور صورت نگرفته است.

شمس احسان در ادامه خطاب به شهردار تهران خاطر نشان ساخت: انتظار میرود شهردار تدوین آیین نامه ضوابط و معیارهای طراحی شهری طبق تبصره ذیل ماده 69 برنامه سوم توسعه را با هدف پیش گیری از جرم خیزی در دستور کار قرار دهد. همچنین با توجه به فرابخشی بودن عوامل تضعیف کننده احساس امنیت در سطح شهر دستور فرمائید معاونت فرهنگی و اجتماعی و شهرداران مناطق22گانه با دعوت از مدیران دستگاه های ذیربط مرتبط از جمله شرکت توزیع نیروی برق به عنوان متولی تامین روشنایی و نهادهای مسئول در حوزه انتظامی و قضائی به منظور همکاری در تعیین تکلیف نحوه مواجهه با ساختمان های متروکه و رها شده، نسبت به برگزاری جلسات منظم شورا و کمیته های مذکور اقدام لازم را معمول دارند.

مهدی چمران در پایان جلسه امروز نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز نخستین دستور جلسه در رابطه با راه‌اندازی خانه شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که طرحی در این رابطه پیشنهاد شده بود که بر اساس آن خانه شهر تهران احداث شود تا مکانی برای حضور نخبگان باشد و شهرداری از مشورت آنها بهره ببرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نظرات و بررسی‌های انجام شده این طرح در دو کمیسیون پیشنهاددهنده طرح و با توجه به عدم رای این دو کمیسیون، این طرح در صحن نیز رای نهایی نیاورد و دلیل آن این است که ما در سطح محلات و مناطق مکان‌هایی با عنوان سرای محلات و شورایاری‌ها داریم که برای هر منطقه و شهر می‌توانند تصمیم بگیرند و دیگر نیازی به ساختار جدیدی و موازی‌کاری نیست و به همین دلیل این مسئله مورد موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفت.
چمران ادامه داد: موضوع دیگری که در دستور کار اعضای شورای شهر تهران تهران قرار گرفت انتخاب 6 نفر از نماینده شورا از شخصیت‌های صاحبنظر در حوزه‌های ماموریتی بود که بر اساس آن رای‌گیری انجام شد.

وی افزود: در جریان جلسه امروز همچنین بررسی چندین پرونده از باغات مورد بررسی قرار گرفت که اعضای نیز در این زمینه آرای خود را اعلام کردند.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در رابطه با فریز شدن برخی از املاک در شهر تهران خاطر نشان کرد: برخی از ساختمان‌ها ضوابط و مقررات ساخت و ساز خود را دارند و این موضوع بر می‌گردد به نظر برخی از وزارتخانه‌ها از جمله میراث فرهنگی که باید مقررات لازم انجام شود و حتی برخی از اوقات ساختمان‌ها بیش از دو الی سه طبق نمی‌توانند بسازند. در برخی از موارد نیز بحث احداث برخی از ساختمان‌ها در برخی از مناطق به مباحث امنیتی بر می‌گردد.

چمران گفت: در مواردی که ساخت و ساز به شهرداری تهران بر می‌گردد ما تلاش خواهیم کرد که بیشترین همکاری را داشته باشیم البته به دلیل اینکه برخی از پروژه‌ها زمانبر می‌شود مشکلاتی برای برخی از املاکی که در اینگونه طرح‌ها و پروژه‌ها قرار دارند برای شهروندان ایجاد می‌کنند. در همین زمینه تاکید ما به شهرداری تهران این است که املاک ریزدانه را از صاحبان آن بخرد تا مشکلات این افراد کمتر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار