مخالفان و موافقان طرح «توزیع عادلانه یارانه بنزین» چه می‌گویند؟

تهران (پانا) - بلافاصله بعد از اینکه طرح بازتوزیع عادلانه یارانه بنزین مطرح شد همه ذهن‌ها به این سمت رفت که احتمالاً قرار است باز هم این سوخت مصرفی مردم گران شود و همین موضوع منجر به ایجاد نگرانی‌هایی در سطح جامعه شد.

کد مطلب: ۱۲۴۴۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان و موافقان طرح «توزیع عادلانه یارانه بنزین» چه می‌گویند؟

مدتی است که دولت، طرح بازتوزیع عادلانه بنزین را در دست بررسی دارد و قرار است که پس از نهایی‌شدن مرحله آزمایشی طرح در جزیره کیش و رفع ایرادات احتمالی آن، سازوکاری در کل ایران تعریف شود که تمام اقشار جامعه، چه ثروتمند و چه فقیر، به یک‌ میزان از یارانه بنزین برخوردار شوند. البته این طرح هنوز به مجلس ارائه نشده است و نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرده‌اند که طرح‌هایی که در رابطه با سوخت است، دارای حساسیت‌های بسیار زیادی بوده و حتما باید ابتدا به تایید مجلس برسد.

محمد‌حسن آصفری: به جای یارانه‌دادن مردم را سهام‌دار کنیم

«محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا طرح «توزیع عادلانه یارانه بنزین» را ناموفق خواند و عنوان کرد که خروجی چنین طرح‌هایی فقط تورم است.

یارانه‌ها مردم را «تنبل» و «جیره‌بگیر» می‌کند؛ باید حذف شود!

وی با اشاره به اینکه طرح‌ چنین پروژه‌هایی باعث می‌شود در میان مردم استرس ایجاد شود، اظهار کرد: «من پیشنهادم این است که همه یارانه‌ها حذف شود و دیگر هیچ مبلغی به‌عنوان یارانه اختصاص پیدا نکند اما در ازای آن بر اساس تعداد جمعیت هر استان، همان مبالغ را در صندوقی جمع‌آوری و ذخیره کنند و مردم همان شهر و استان سهام‌دار آن صندوق باشند. بعد بررسی شود هر استانی بر اساس زمینه کشاورزی یا صنعتی یا عمرانی و غیره‌ای که دارد بر روی همان تمرکز و سرمایه‌گذاری شود. بدین ترتیب برای مردم آن شهر اشتغال‌زایی ایجاد شود. متأسفانه با دادن مبالغ به مردم آن‌ها را تنبل و جیره‌بگیر کرده‌ایم و درست است طرح‌های خوبی ارائه می‌شود اما از نظر اجرا کم خواهیم آورد.»

آصفری عنوان کرد: «نباید تحت عنوان یارانه به مردم ماهی داد و بهتر است ماهیگیری به مردم بیاموزیم. مردم اگر خودشان سهام‌دار شوند، انگیزه بیشتری برای مشارکت در فعالیت‌های سازندگی خواهند داشت حالا این سهام‌ها لزوماً نباید برای کلان‌شهرها خرج شود و حتی این صندوق می‌تواند در یک روستا یا شهرستان قرار گیرد.»

قاسم ساعدی: هیچ طرحی در حوزه سوخت بدون آسیب‌شناسی پذیرفته نمی‌شود

نایب‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس در طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین، دادن مبلغ نقدی به افرادی که صاحب خودرو نیستند را عملیاتی نمی‌داند و عنوان می‌کند که این مهم یکی از راهکارهای این طرح است و البته راهکارهای دیگری هم پیشنهاد شده است اما چنین طرح‌هایی از حساسیت‌های زیادی برخوردار است و باید عمیقاً مورد بررسی قرار گیرند.

«قاسم ساعدی» نایب‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که نباید اجازه دهیم با شایعاتی درباره تغییر قیمت سوخت جامعه دچار استرس و ناآرامی شود.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون انرژی مجلس تا این لحظه هرگونه تغییر در روند کنونی مصرف سوخت و هر شیوه‌ای که بدون هماهنگی مجلس باشد را نمی‌پذیرد، گفت:‌ «به جامعه این اطمینان خاطر را می‌دهیم که اجازه نمی‌دهیم متولیان امر بدون آسیب‌شناسی طرح‌ها، تغییری در سهمیه و قیمت سوخت ایجاد کنند. مجلس مدافع حقوق ملت است. در شرایطی که جامعه ما درگیر تحریم‌های شدید است نباید بدون آسیب‌شناسی و مشورت و تأثیر دادن نظر کارگروه‌ها حرفی بزنیم و اخبار غیر مطالعه‌شده منتشر کنیم.»

رضا پدیدار: طرحی که هم اعتماد می‌آورد و هم از قاچاق سوخت جلوگیری می‌کند

«رضا پدیدار» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با پانا از ایده اولیه شکل‌گیری طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین سخن گفت و بیان کرد که این طرح در اردیبهشت سال 94 از سوی «شمس اردکانی» مطرح شده است.

وی هدف اصلی این طرح را موضوع «سرمایه اجتماعی یارانه» اعلام کرد و عنوان کرد: «اگر یارانه را درست استفاده کنیم، از آن سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کنیم و آن سرمایه اجتماعی می‌تواند خلق ثروت کند. با یارانه‌ها می‌شود سرمایه اجتماعی از جنس اعتماد ایجاد کرد. یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود عموماً پنهان است و با تبدیل یارانه پنهان به آشکار نه‌ تنها 345 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود، بلکه تغییر الگوی مصرف و کاهش پایدار مصرف به وجود می‌آید و از سوی دیگر، سوختی قاچاق نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار