اتباع کشورهای همسایه به ترکیه برای خرید کالا هجوم آوردند

تهران (پانا) - اتباع کشورهای همسایه ترکیه در حال عبور از مرز ترکیه با ماشین‌ها و اتوبوس‌های پرجمعیت هستند و از کاهش ارزش لیر ترکیه برای خرید کالا استفاده می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۴۴۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اتباع کشورهای همسایه به ترکیه برای خرید کالا هجوم آوردند

به گزارش خبرآنلاین، در میان افرادی که برای خرید کالا به ترکیه سفر می کنند درصد بالایی از شهروندان کشور بلغارستان قرار دارند که اولین توقف آنها صرافی است و سپس به بازارها و خواربار فروشی ها در شهر ادرنه در شمال غربی ترکیه می روند.

در شب کریسمس، بازار ترکیه مملو از خریداران بلغارستانی بود. حتیجه احمدوا در این خصوص گفت که ساعت ۳ صبح برای سوار شدن به اتوبوسی که او را از مرز به ادرنه می برد، حرکت کرد، ۲۰۰ لوای بلغارستان (حدود ۱۱۶ دلار) را مبادله کرد تا ۱۱۵۰ لیره ترکیه دریافت کند و شروع به خرید کرد.

گلفیه اوسینوا ۶۰ ساله نیز برای یافتن هدایایی برای فرزندان و نوه هایش آنجا بود و گفت که قیمت ها در بلغارستان بسیار بالا تر است.

ترکیه با تورم رسمی بالای ۲۱ درصد که بر قیمت مواد غذایی، سوخت و اقلام خانگی تأثیر می گذارد، در بحران اقتصادی قرار دارد. اما برای اتباع کشورهای همسایه، ترکیه یک گزینه مناسب است و آنها با صندوق عقب های پر کشور را ترک می کنند.

لیر بی‌ثبات‌ترین ماه خود را در دسامبر تجربه کرد و ارزش آن تقریبا هر روز کاهش یافت و در نهایت در ۲۰ دسامبر به کمترین میزان خود در برابر دلار آمریکا رسید، زمانی که ارز ترکیه امسال بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد، گردشگران این کشور بیشترین سود را به جیب زدند.

لیر از زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابزارهای مالی جدیدی را برای محافظت از سپرده های لیر در برابر نوسانات ارزی اعلام کرد، بازگشت کرد و هفته را با نرخ ۱۰.۸۳ در برابر دلار به پایان رساند.

بولنت ریس اوغلو، رئیس تعاونی اولوس بازار در ادرنه، گفت که تعداد خارجی ها در چند هفته گذشته در این شهر چهار برابر شده است.

وی در ادامه گفت: پارکینگ ها پر از ماشین های خارجی است. دیدن پلاک ادرنه یا استانبول تقریبا غیرممکن شده است. آن‌ها "جوری خرید می‌کنند که انگار دیوانه شده‌اند، نمی‌دانند چه چیزی می‌خرند."

برخی خریداران نیز از یونان به این کشور می روند و یورو را به لیر تبدیل می کنند. یکی از خریداران به نام اسرا ملا گفت که از خرید هدیه برای خانواده و خود خوشحال است.

علیرغم افزایش ارزش لیر در هفته گذشته، این ارز همچنان نزدیک به ۴۰ درصد از ارزش خود را در سال جاری از دست داده است که ناشی از اصرار اردوغان برای کاهش نرخ بهره است. تئوری تثبیت شده اقتصادی می گوید تورم بالا را می توان با افزایش نرخ بهره کاهش داد، اما اردوغان خلاف این را استدلال می کند. اردوغان تحت برنامه جدید اقتصادی خود خواهان اعتبار ارزان، صادرات بالا و رشد اقتصادی است.

با توجه به اینکه ترک‌ها در این ماه در صف‌های طولانی در سرما منتظر نان هستند، کاهش قدرت خرید آنها در میان افزایش قیمت‌ها قابل مشاهده است. اردوغان از شرکت‌ها خواسته است تا با تثبیت لیر، قیمت‌های خود را کاهش دهند، اما هنوز هیچ نشانه‌ای از کاهش قیمت ها دیده نمی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار