ملکی تاکید کرد
ضرورت تدوین سند جامع استکبارستیزی از پیشدبستانی تا پایان دبیرستان
تهران (پانا) - نشست طراحی و تدوین سند راهنمای برنامه درسی جهت آشنایی دانش آموزان با توطئههای استکباری آمریکا با حضور رئیس سازمان، جمعی از مدیران و کارشناسان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این نشست در راستای رهنمودها و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی جهت آشنایی دانش آموزان با توطئه های استکباری آمریکا براساس اسناد لانه جاسوسی برگزار شد که در ابتدای جلسه حسن ملکی، گفت: این جلسه با هدف بلندی تشکیل میشود زیرا موضوع مبارزه با استکبار که در راس آن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ قرار دارد، و نماد بارز استکبار جهانی است، از چند جهت برای ما اهمیت دارد.
وی افزود: ما در سازمان پژوهش مصمم هستیم که با قوت بیشتری حرکت کنیم لذا این مباحث برای ما یک تذکر مهم است. بدیهی است که استکبار ستیزی، به لحاظ اعتقادی و شرعی، برای ما حائز اهمیت است زیرا ما تابع اسلام هستیم، ضد مستکبر به شمار میرویم و در آیات محکم و شفافی، به این امر، اشاره شده است. در برخی از آیات، خداوند به مومنان دستور داده مبارزه با مستکبران، ظالمان و کسانی که با عدل و انصاف در میافتند، را به عنوان وظیفه دنبال کنند البته این مسئله در دیگر ادیان الهی نیز ذکر شده اما در دین مبین اسلام به شکل بالغتری ذکر شده است.
تاکید بر استکبار ستیزی دارای مبنای قانونی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: هم اکنون که ما تحت پرچم ولایت زندگی میکنیم، مسئله استکبار ستیزی، امر مولوی به شمار می رود زیرا هم بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، یعنی امام راحل (ره)، و هم حضرت آقا، مقام معظم رهبری، بر مسئله مبارزه با استکبار به عنوان برنامههای اصلی تاکید دارند و حتی در همین سخنرانیهای جدید نیز، جهاد تبیین، را مطرح کردند. بر همین مبنا ما باید بدانیم که اگر بخواهیم جهاد تبیین را در سازمان پژوهش اجرا کنیم، چگونه است، و باید بدانیم که اساسا جهاد تبیین، باید چگونه در لباس کتاب درسی ظاهر شود؟
ملکی استکبار ستیزی را دارای ابعاد مختلف عقلی دانست و گفت: مبارزه با استکبار و نحوه مواجهه با آن، علاوه بر مبنای دینی، دارای بعد عقلانی نیز هست البته بدیهی است که موارد دینی، عقلی نیز هستند اما به صورت ویژه این مساله بر عقل تاکید دارد. در این راستا و بر مبنای تاکیدات، ما باید با استکبار که توازن حیات بشر را به هم میزند، مبارزه کنیم زیرا انسان عاقل زیر بار ظلم نمیرود چرا که ظلم باعث از بین رفتن عقل و عاقل میشود.
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مباحث، مبنای قانونی استکبار ستیزی است لذا با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی، طی قانونی، استکبار ستیزی، را تصویب رسانده است لذا آموزش و پرورش و دانشگاهها موظف هستند که بحث اسناد لانه جاسوسی را به طور مشخص در متون آموزشی ذکر کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: همانطور که مستحضرید، مبارزه با استکبار، مبنای تاریخی نیز دارد لذا اگر ما مبنای تاریخ اصیل خودمان را که تاریخ پیامبران است؛ مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که این روند، از حضرت آدم(ع) آغاز شده و در کل تاریخ جریان داشته است لذا در هیچ زمانی راه پیامبران جدا از استکبار ستیزی نبوده و همواره این بزرگان در حال مبارزه با ظلمت بودهاند. بر همین مبنا ما همواره در تاریخ، شاهد جنگ حق و باطل هستیم بنابراین جلسه پیش رو دارای پشتوانه تئوری، نظری، تاریخی، اخلاقی و قانون است.
تدوین یک سند جامع استکبار ستیزی از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان ضروری است
ملکی درباره درج اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی، بیان کرد: بدیهی است که درج مطالب مربوط به اسناد لانه جاسوسی و استکبار ستیزی، جزء وظایف اصلی ما به شمار میرود. بر همین اساس از سالها قبل این مسئله در مرکز توجه قرار گرفت، و در کتابهای درسی به طرق مختلف، به آن پرداخته شد. این روند اما، از زمانی که مقام معظم رهبری تاکید کردند، که معارف انقلاب را وارد کتابهای درسی کنیم، شدت گرفت. بر همین مبنا ما به کمک دانشگاه امام حسین (ع) و امام صادق (ع)، توانستیم مطالبی را انتخاب کنیم و این مباحث را در قریب ۳۰ کتاب درسی به کار بردیم لذا امروز این مطالب در اختیار دانش آموزان ماست.
وی خاطر نشان کرد: نکته اصلی این است که ما در ارتباط با استکبار ستیزی، و چگونگی درج اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی، نقشه و طرح منسجمی که شامل ابتدا تا انتهای دوره تحصیلی باشد، نداریم و این خلاء جدی به شمار میرود. بدیهی است که کارهای پراکندهای در این حوزه انجام شده اما آنچه که ما را راضی میکند و جزء وظایف اصلی ماست، این است که نیازمند یک طرح و نقشه منسجم، و معنادار و مناسب هستیم تا بتوانیم روند را به شکل یکپارچه، معنا دار و همراه با رعایت تناسبات روانشناختی و هنری دنبال کنیم و به یک متن آموزشی دست پیدا کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم توجه به این عرصه از دوران پیش دبستانی تاکید کرد و گفت: کتابهای متعددی در این باره تالیف شده اما آنچه که مد نظر ماست، متن یادگیری و آموزشی است که از دوره پیش دبستان، آغاز شود زیرا در سازمان، و پس از تاکید مقام معظم رهبری بر بخش پیش دبستان، اقدامات متعددی را شکل دادیم و شتاب بیشتری به کار بخشیدهایم. در این راستا ما باید تلاش کنیم که یک روند را از دوره مهد و پیش دبستانی آغاز کنیم که پایان آن دوره دبیرستان باشد لذا سوال این است که مسئله استکبار ستیزی و درج اسناد لانه جاسوسی در این بازه زمانی در قالب کدام طرح و نقشه و چگونه باید انجام شود؟
ملکی ادامه داد: تلاش ما این است که در جلسات به بحث و بررسی قواعد کلی و موضوعات اصلی بپردازیم تا در نهایت یک نگاه و جمع بندی حاصل شود لذا خروجی کار این جلسات میتواند به نقشه راه منجر شود. در این راستا باید تاکید کنم که کارهای پراکنده، چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم زیرا نه تنها در این مسئله، بلکه در سایر زمینهها نیز، بر رویه انسجام و کار اصولی تاکید داریم.
وی افزود: به عنوان مثال در مسئله پیری جمعیت که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند، ما در سازمان وارد عمل شدیم و وظیفه خود دانستیم، در کتابهای درسی به دانش آموزان که پدران و مادران آینده ما هستند، نگرش درست به ازدیاد جمعیت را، با روش مناسب تربیتی، آموزش دهیم و نکات لازم را در ذهن آنان ایجاد کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: این کار باید با مدیریت جهادی به نحوی پیش برود، تا طی دو یا سه ماه به ثمر بنشیند زیرا کارهای متعدد و پژوهشهای گوناگونی توسط بخشهای مختلف انجام شده است که قابل استفاده و بهره برداری هستند. امروز بنیاد بینالمللی استکبار شناسی فعال شده و پژوهشکدهای در بخش بسیج دانش آموزی فعال هستند لذا ما میتوانیم از تجربیات این بخشها و سایر ارگانها در این راستا استفاده کنیم و این مسائل را در قواره تعلیم و تربیت و متون آموزشی قرار دهیم.
همکاری پژوهشکده شهید صدر با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
در ادامه جلسه، خزائی از پژوهشکده مشترک شهید صدر نیز، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی، به توضیح فعالیتهای پژوهشکده پرداخت، و گفت: پژوهشکده شهید صدر در بحث تمدن سازی انقلاب اسلامی فعال است و ذیل این ماموریت اصلی سه محور کلی ایجابی، سلبی و بحث گفتمان سازی را، دنبال میکند. در این راستا، و در مرکز مطالعات بنیادین تمدن، موضوعات مختلف مورد بحث، بررسی و پژوهش قرار میگیرد. در این مرکز بحثهای تاریخی با نگاهی مبتنی بر تاریخ انبیاء مورد توجه قرار میگیرد، و مسائل مختلفی چون: مهندسی تمدن، ایرانی شناسی، حکمران شناسی و ...مورد توجه قرار میگیرد.
وی افزود: نظام سازی فرهنگ، یکی دیگر از پژوهشکدههای این بخش است که متناسب با ظرفیتهای داخل پژوهشکده، بحث تمدن سازی را در شاخه فرهنگ، و به صورت ویژه دنبال میکند. ذیل این بخش نیز، اندیشکدههای متعددی چون آموزش و پرورش، خانواده، رسانه، مسجد و ... قرار دارند.
خزائی خاطر نشان کرد: در واقع فعالیت اصلی این اندیشکدهها، این است که متناسب با این پژوهشها به یک ایده پیشران، دست پیدا کنند. در همین راستا نیز پس از آسیب شناسی، کارشناسان به یک مشکل اصلی و محوری دست پیدا میکنند و برای حل آن، نیز ایده ارائه میدهند.
وی ادامه داد: در رابطه با جلسه حاضر، در بخش اندیشکده ما در حوزه آموزش و پرورش، کارهای متعدد و پیشنهاداتی انجام شده که بر مبنای اسناد لانه جاسوسی و تاکیدات مقام معظم رهبری تدوین شده است لذا امکان همکاری تعاملی در این بخش وجود دارد.
امکان دسترسی به اسناد لانه جاسوسی در فضای مجازی فراهم شده است
رمضان زاده از سازمان بسیج دانش آموزی نیز، در این جلسه بیان کرد: مدت کوتاهی است که مجموعه بسیج دانش آموزی تشکیل شده است، اما طی آسیب شناسیهایی که در این بخش، انجام دادیم، به این موضوع پرداختیم که اساسا چرا بحث اسناد در بین اقشار مختلف ما، کمرنگ است.
وی افزود: در راستای معرفی اسناد لانه جاسوسی، یک پروژه جامع در بسیج دانش آموزی، شکل گرفت لذا تمامی ۱۱ جلد را در پایگاه اطلاع رسانی و سامانه اسناد لانه جاسوسی، بارگذاری کردیم و در دسترس عموم قرار دادیم. در ادامه نیز، دسته بندی و کلید واژهها احصاء شد، تا امکان جستجو برای کاربران در تمام دنیا به راحتی فراهم شود.
رمضان زاده تصریح کرد: تلاش ما این است که در آینده، در دانشگاهها و دانشکدههای علوم سیاسی، مدیریت، فنی و مهندسی و ... بتوانیم اسناد را مورد مطالعه قرار دهیم تا امکان بررسی حوزههای مختلفی چون امنیت و ... را مورد توجه قرار دهیم زیرا این اسناد تنها بر بعد استکبار تمرکز ندارد و در برخی از اسناد به ابعاد فنی و پروتکلهای شنود نیز، اشاره شده است.
وی ادامه داد: دغدغه اساسی این است که متاسفانه امروز دانش آموزان ما، آشنایی درستی با بحث اسناد و تسخیر ندارند لذا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع روایت تسخیر، باید به این موضوع، نگاهی جدی داشته باشیم لذا در این راستا کتابهای درسی موقعیت بسیار خوبی هستند، تا به وسیله آنها، بتوانیم واقعیتها را به شکل درست ارائه دهیم و از دروغ پراکنیها و عدم آشناییها جلوگیری کنیم.
توجه به ذائقه نسل جدید باید در اولویت استکبار ستیزی قرار گیرد
رضا قمرزاده نیز در این بخش از جلسه، بیان کرد: آمریکا و استکبار با ابزار فرهنگ کار خود را شروع کرده و پیش میبرد لذا جز با فرهنگ سازی استکبار ستیزی نمیتوان این بخش را معرفی کرد. در کتابهای درسی سالهاست که نشانهها و رد پاهایی درباره مبارزه با استکبار گنجانده شده است اما این شکل همکاری همه جانبه و همراهی با سایر ارگانها جای تشکر دارد.
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: تلاش ما این است که در نظام تعلیم و تربیت، استکبار ستیزی را به اتمسفر نظام تعلیم و تربیت تبدیل کنیم لذا لازم است که هر بخشی نقش خود را به درستی ایفاء کند. در این مسیر جهت گیری نظام تعلیم و تربیت ما باید روحیه استکبار ستیزی داشته باشد و فرهنگ استکبار ستیزی باید سیطره پیدا کند.
قمر زاده ادامه داد: در این راستا، ما به دنبال نقشهای هستیم که هر واحدی بتواند نقش و نگاه خود را نه تنها در کتابهای درسی بلکه در مجلات و بخشهای مختلف به دست آورد، لذا این اقدام یک اتفاق مبارک است.
وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های مجموعه های مختلف جای تشکر دارد و من معتقدم که این پژوهشکده قابل اتکا و اعتماد است و این همکاری شروع مناسبی است. ذائقه عمومی جوانان ما که بیشتر به فضای مجازی تمایل دارند را صرفا نمی توان با تکیه بر اسناد لانه جاسوسی تغییر داد لذا نیاز به تغییر و ایجاد تناسب در این مسیر هستیم.
توجه به ابعاد شخصیتی دانش آموزان در هر دوره تحصیلی لازم است
مستاجرانی، نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: استکبار ستیزی یکی از سنتهای تاریخی است لذا مقابله جریان حق و باطل باید به عنوان یک سنت، در ذهن دانش آموزان ما تثبیت شود زیرا این مسئله همواره وجود داشته و خواهد داشت.
وی افزود: تثبیت این مباحث در ذهن دانش آموز سبب میشود که امکان بازیهای احساسی از دشمن دریغ شود بنابراین، ما باید جریان ۱۲ سال تحصیلی را، در کنار مقطع مهدکودک و پیش دبستان، مورد توجه قرار دهیم زیرا کودک و نوجوان، در هر سن، و فصلی، یک بعد شخصیتی مجزا دارد.
وی تاکید کرد: در این راستا، و برای تبیین این مباحث، ما باید در مورد مباحثی که قصد داریم مطرح کنیم، دقت کنیم لذا طراحی نقشه تربیتی و فکر کردن در این عرصه یک ضرورت به شمار میرود. بدیهی است که برای این امر، ما باید بدانیم، در چه مقطعی از تحصیل، امکان تاکید عقلی یا احساسی وجود دارد و در چه نقاطی میتوان روی روحیه پرسشگری یا کنجکاوی دانش آموز تاکید کرد بنابراین ما باید متناسب با روحیه دانش آموز باید این روند را مشخص کنیم.
مستاجرانی خاطر نشان کرد: متاسفانه فضای فرهنگی کشور چندان با این نگاه استکبار ستیزی همراه نیست زیرا بحث مصرف زدگی خود باعث تشدید بیتوجهی به استکبار جهانی میشود لذا در ابعاد گسترده نیاز است که ما وارد عرصه فرهنگی، شویم و به این مباحث نیز بپردازیم.
نگاه استکبار ستیزی در روند آموزش باید بینالمللی دنبال شود
دکتر عبدالله اسدی، مشاور ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در ادامه، گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دارای یک ماموریت و رسالت بینالمللی است، تا بتواند برای محور مقاومت الهام بخش باشد. در مسیر الهام بخشی به محور مقاومت نیز، نکته نخست همان استکبار ستیزی است لذا احساس میکنم که سازمان به جهت اقدامات تحولی انجام شده، برای این نقش الهام بخشی هنوز فکر خاصی نکرده است به همین خاطر لازم است که نگاهها را فراتر از ایران طراحی کنیم و کشورهای مسلمان دیگر را نیز مد نظر قرار دهیم.
وی افزود: به نظر من، در این مسیر دست ما خالی نیست زیرا بخش مهمی از ظرفیتهای الهام بخشی را در کشور داریم و حتی امکان کار در بخشهای بینالمللی تا حدود زیادی هموارتر است. همچنین ترکیب تخصصی ارائه شده در مجموعه پژوهشکده صدر و بسیج دانش آموزی نشان میدهد که ما از عهده این کار بر میآییم. بر همین مبنا، من فکر میکنم با توجه به اشرافی که به گفتمان انقلاب و علوم تربیتی وجود دارد، در این مسیر، میتوان به روند خوبی دست پیدا کنیم.
خانم بلوچی، عضو دبیرخانه کشوری درس آمادگی دفاعی نیز بیان کرد: امروز برای درج مطالب جدید در راستای استکبار ستیزی باید از شیوههای نو و جذاب استفاده کنیم زیرا امروز، از روشهای بسیاری برای هجمه به ذهن دانش آموزان استفاده میشود.
وی افزود: به نظر من، میتوانیم از داستانکها، شعر و موارد مختلف استفاده کنیم، تا مباحث مربوط به لانه جاسوسی برای گروه های سنی پایین جذاب شود.
بلوچی ادامه داد: نکته دیگر این است که دو نوع درس در نظام آموزشی ما دنبال میشود که یکی از آنها شامل مواردی است که در کنکور بر روی آن تایید وجود دارد. بر همین مبنا، و به دلیل این تاکید کنکور، تلاش بسیاری برای خواندن، و به خاطر سپردن آن توسط دانش آموز به وجود میآید، اما برخی از دروس چون آمادگی دفاعی اینگونه نیست و عملا دانش آموزان تلاش چندانی برای به خاطر سپردن آن انجام نمیدهند. به نظر من باید بیاندیشیم که آیا مناسب است، این بخشها را به کتابهای حساس دوره کنکور اضافه کنیم تا در صورت تکرار، برای دانش آموزان نهادینه شوند، یا نه؟
ضرورت وضیعت شناسی در عرصه استکبار ستیزی احساس میشود
خدایی نیز از همکاری شکل گرفته ابراز خرسندی کرد، و گفت: وقتی یک سازمان، از شکل جامع، و خشک خارج میشود و توانمندی انعطاف پذیری و درک اقتضائات را مییابد، به یک سازمان هوشمند تبدیل میشود لذا وقتی شاهد هستیم که سازمانی به این بزرگی آمادگی مییابد که با سایر بخشها همکاری کند، مایه خرسندی است. من معتقدم که جلسه حاضر، یک اتفاق خوب و خاص به شمار میرود که البته نیازمند یک آمادگی جدی است.
وی افزود: با توجه به مباحث طرح شده، به نظر میرسد که ما نیاز داریم به سوالات متعددی پاسخ دهیم که یکی از آنها مشخص کردن جایگاه منظومه استکبار ستیزی است لذا لازم است که درباره این مباحث، به صورت جدی بحث و گفتگو داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: ما در این مسیر نیازمند یک وضعیت شناسی هستیم، زیرا در این صورت میتوانیم دقیقا کار را فارغ از سلیقه و دیدگاه فردی مورد تحلیل قرار دهیم و نگاهی فراتر از تحلیل کمی را دنبال کنیم.
تشکیل شورای سیاستگذاری و کارگروه تدوین سند استکبار ستیزی در دستور کار قرار گرفت
در بخش پایانی جلسه ملکی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: آنچه که امروز درباره آن بحث میکنیم و آنچه که به وسیله همفکریهای انجام شده، تولید خواهیم کرد، باید برای سال ۱۴۰۲ مورد بهره برداری قرار گیرد زیرا اگر زمان مشخص نشود، عملا تکلیف خودمان، و کار مشخص نخواهد شد.
وی افزود: سند بالا دستی ما در این کار، عمدتا بیانیه گام دوم است البته این به معنای بی توجهی به سند تحول بنیادین یا برنامه درسی ملی نیست اما بیانیه گام دوم، به دلیل تازگی بیشتر موضوعات، امکان تعامل قابل توجهتری را، در دل خود دارد زیرا عملا راه را به سمت آینده نشان میدهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم شکل گیری شورای سیاستگذاری تاکید کرد و گفت: ما برای انجام این کار به یک شورای سیاستگذاری نیاز داریم، تا به تدوین سند استکبار ستیری در تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم. در ادامه نیز، برای شورای سیاستگذاری، به یک کارگروه نیاز داریم. لذا پیشنهاد میکنم، پژوهشکده شهید صدر، درون این کارگروه به همراه کارشناسان حوزه ما و افرادی که با علوم روانشناسی مرتبط هستند، حضور داشته باشند تا بتوانند در ابعاد و بخشهای مختلف کار را دنبال کنند. این کارگروه باید بحثهای شورای سیاستگذاری را به سمت عملیاتی کردن سوق دهد، تا به تدوین سند استکبار ستیزی تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم.
ملکی بر لزوم کاربردی بودن مباحث تاکید کرد و افزود: بدیهی است که سند تدوین شده، باید کاربردی و عملیاتی باشد لذا باید صحبتهای غیر کاربردی، دوری کنیم. در این راستا سند مذکور باید فارغ از تک تک دروس، به برنامه ریزی برای هر دوره تحصیلی بپردازد و اعلام کند که برای هر مقطع ما به چه مباحثی نیاز داریم. بدیهی است که در ادامه هر کدام از گروههای تالیف درون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سهم خود را از این سند برداشت خواهند کرد و به این بخش متصل، خواهند شد. تاکید من این است که بنیاد بینالمللی استکبار ستیزی نیز، در این عرصه مشارکت داشته باشد و به عنوان عضوی از کارگروه با ما همراه شوند زیرا تلاش ما شکل دادن به یک کارگروه شناسنامه دار است.
وی همکاری و همفکری، در مسیر پیش رو، را ضروری خواند و گفت: بدیهی است که اگر سازمان پژوهش، در کار خود علامه دهر هم باشد، نیازمند مشورت با سایر افراد و استفاده از تجارب دیگران است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره ملاحظات مطرح شده، در جلسه گفت: آنچه به عنوان سند در این راستا تدوین میشود، سند مادر محسوب خواهد شد لذا معطوف به درس خاصی نخواهد بود و بر دورههای تحصیلی متمرکز میشود. در این راستا ضروری است که کارشناسان محترم، با فلسفه تحصیلی هر دوره آشنایی داشته باشد زیرا همانطور که میدانید هر دوره تحصیلی یک فلسفه به خصوص دارد که درک آن باعث میشود، پیام های مربوط به آن دوره درست انتخاب شود.
ملکی ادامه داد: به نظرم، دوره ابتدایی، زمان ادب آموزی، و آموزش عمومی است زیرا ما در این دوره آنچه که یک فرد برای زندگی منطقی و سالم نیاز دارد، را به او میآموزیم و عملا با تخصص رو به رو نیستیم.
وی استکبار ستیزی را مساله سرشتی خواند و گفت: ما معتقدیم که انسان مومن باید با نگاه استکبار ستیزی آشنا باشد و با آن زندگی کند، زیرا این ویژگی سرشتی یک مسلمان است لذا باید این مسئله در افکار او نهادینه شود لذا باید بیاندیشیم که در این مسیر چه چیزهایی برای آموزش نیاز است و اساسا چگونه این مباحث، باید آموزش داده شود؟
توجه به فلسفه دورههای تحصیلی در تبیین مباحث استکبار ستیزی ضروری است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در دوره اول متوسطه نیز، ما باید سعی کنیم که اندکی وارد مباحث تخصصی شویم زیرا در این دوره دانش آموز اندیشه هویت محوریت پیدا میکند. در دوره دوم متوسطه نیز ما باید نگاه تمدنی را دنبال کنیم زیرا دانش آموز در این دوره باید نقش تمدنی ایفاء کند لذا لازم است که بدانیم او درباره استکبار چه چیزهایی باید بداند؟ بدیهی است که در تمام این دورهها اتصال به فلسفه دوره، اصل مهمی است. نکته دیگری که باید به عنوان اصل در تدوین این سند مورد توجه قرار دهیم، این است که مطالب مورد نظر را با ارزشهای اصیل پیوند بزنیم تا مطالب به زندگی عینی دانش آموز متصل شود. در این مسیر ما باید به بعد هنری و زیبایی شناختی نیز، توجه ویژه داشته باشیم.
ملکی خاطر نشان کرد: در این روند ما باید به دانش آموز استکبار ستیزی را به عنوان سنت الهی، و نه یک امر فرعی معرفی کنیم زیرا مبارزه حق با باطل، یک سنت الهی است. بر همین مبنا لازم است که بعد تبیینی مطلب را به خصوص در دبیرستان مورد توجه قرار دهیم زیرا هر کجا که واژه تبیین میآید رابطه علی مطرح میشود لذا باید همراه با علتها به معلول بپردازیم و چرایی مباحث را کامل مطرح کنیم.
وی بر لزوم توجه به مباحث حاشیهای در مسیر استکبار ستیزی تاکید کرد و گفت: ما باید به مباحث حاشیهای که در ارتباط با استکبار ستیزی، درون ذهن دانش آموز شکل گرفته، بپردازیم لذا باید بدانیم که اساسا چه شبهاتی امروز در ذهن دانش آموزان ما وجود دارد زیرا در صورت عدم شناخت این شبهات ماندگار خواهند شد و دروغ جای حقایق را خواهد گرفت. در این راستا لازم است که این ملاحظات در پژوهشکده صدر پخته شود و مورد بررسی قرار گیرد تا وقتی به سند دست یافتیم بتوانیم درباره اصول شکل گیری آن، به درستی و با روشنی، پاسخگو باشیم. بدین ترتیب سند مورد نظر در کارگروه تهیه می شود و جهت تصویب در دستور کار شورای سیاستگذاری قرار می گیرد.
ارسال دیدگاه