کارگاه آهن‌یاری(مکمل‌یاری) و تغذیه در کاشمر برگزار شد

کاشمر (پانا) - کارشناس سلامت آموزش و پرورش کاشمر اعلام کرد با همکاری مرکز بهداشت و اداره آموزش و پرورش، طرح آهن‌یاری و مکمل‌یاری با ویتامین D در مدارس دخترانه در مقاطع تحصیلی اول و دوم متوسطه به اجرا درخواهد آمد.

کد مطلب: ۱۲۴۳۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه آهن‌یاری(مکمل‌یاری) و تغذیه در کاشمر برگزار شد

عفت اولیایی، کارشناس سلامت آموزش و پرورش کاشمر با اعلام این خبر در کارگاه آموزشی آهن یاری و تغذیه در بستر شاد افزود: با توجه به اهمیت کم خونی های ناشی از فقر آهن و عوارص آن در دختران و کمبود شدید ویتامین D، طرح آهن یاری به مدت 16 هفته و مکمل یاری با ویتامین D به مدت 7 ماه در مدارس شهرستان اجرا می شود.

اولیائی ناکافی بودن آهن دریافتی از طریق رژیم غذایی، پیروی از عادات و الگوهای غذایی نامناسب، خونریزی در دوران عادت ماهیانه و ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی را از جمله عوامل موثر در ابتلا دانش آموزان به کم خونی عنوان کرد.

وی کاهش قدرت و ظرفیت یادگیری، کاهش تمرکز حواس، افت تحصیلی، خستگی زودرس و ضعف و سرگیجه، کاهش توان کاری و مقاومت بدن در برابر بیماری ها را از جمله مهمترین عوارض کم خونی و فقر آهن دانست.
کارشناس سلامت آموزش و پرورش در پایان راهکارها و پیشنهادهای لازم برای ارتقاء کیفیت اجرای طرح آهن یاری و مکمل یاری با ویتامین D را ارائه کرد.

اعظم سادات صلاحی کارشناس تغذیه بهداشت مرکز بهداشت نیز در این جلسه نوشیدن آب آشامیدنی سالم و مایعات گرم به مقدار فراوان به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن کمک می کند را توصیه کرد.

کارشناس تغذیه گفت: روزانه حتما سه وعده اصلی غذایی و حداقل دو میان وعده غذایی مصرف کنید از گروه های نان و غلات سبوس دار، میوه و سبزی ها هر روز استفاده کنید. از وعده های غذایی کوچک و کم حجم ولی پرانرژی ترجیحا به صورت پوره ای و نرم استفاده کنید.

وی افزود: برای تامین پروتئین روزانه از ماهی یا مرغ، پنیر، لبنیات کم چرب پروبیوتیک، تخم مرغ حبوبات و مغزهای خام مانند گردو استفاده کنید. در وعده صبحانه از تخم مرغ آب پز، پنیرکم چرب، نان و غلات سبوس دار، گردو، عدسی فرنی و شیربرنج استفاده کنید.

کارشناس بهداشت و تغذیه در پایان جلسه‌ در مورد طرح دکتر سلام به سئوالات دانش آموزان، فرهتگیان و اولیای دانش آموزان نیز به صورت پرسش و پاسخ در فضای مجازی پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار