واردات 10.5 میلیارد دلار کالای اساسی در 9 ماه گذشته

تهران (پانا) - طبق آمارها تا 19 آذرماه امسال بالغ بر 10.5 میلیارد دلار کالای اساسی، دارو و دامی وارد کشور شده که گندم و جو رشد حدود 100 درصدی را از نظر وزن تجربه کردند.

کد مطلب: ۱۲۴۳۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
واردات 10.5 میلیارد دلار کالای اساسی در 9 ماه گذشته

به گزارش فارس،‌ جزئیات واردات کالاهای اساسی از ابتدای امسال تا 19 آذر ماه نشان می‌دهد که بیش از 19 میلیون تن کالا به ارزش 10 میلیارد و 552 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 37 درصد و از نظر ارزش دلاری 84 درصد رشد داشته دارد.

این اقلام شامل گندم، کنجاله سویا، دارو و تجهیزات پزشکی،‌ ذرت، جو، انواع دانه‌های روغنی و روغن‌های خوراکی می‌شود.

بیشترین حجم کالاهای وارد شده به کشور مربوط به ذرت با 6.5 میلیون تن و پس از آن گندم با 4.7 میلیون تن و جو 2.5 میلیون تن است.

طبق آمارهای رسمی، واردات گندم و جو از نظر وزن 92 درصد افزایش نشان می‌هد. روغن‌های خوراکی نیز 90 درصد و کنجاله سویا 95 درصد بیشتر وارد کشور شده است.

سال 99 در همین مدت 5.7 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده بود که از نظر وزن 37 درصد و ارزش 84 درصد رشد کرده بود.

در صورتی که دولتمردان با برنامه ریزی صحیح نسبت به الگوی کشت براساس آمایش سرزمین و فرصت‌های منطقه‌ای به منظور تولید کالاهای اساسی به ویژه نهاده‌های دامی اقدام می‌کردند، ارزهای نفتی صرف واردات تجهیزات تولید و رونق صنعت منجر به رونق تولید و همچنین کاهش وابستگی می‌شد.

مسئولان می‌گویند در لایحه بودجه، ارز ترجیحی برای اختصاص دادن به هفت قلم کالای اساسی و نهاده‌های دامی و دارو وجود ندارد و در صورت استمرار وجود موجود می‌تواند منجر به استقراض و تورم در جامعه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار