جزئیات مذاکرات امروز هیات‌ها در وین

تهران (پانا) - سومین روز از هشتمین دور مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها در حالی امروز (چهارشنبه) درحال پیگیری است که خبرها از شانس بسیار زیاد دستیابی طرف‌ها به توافق در زمینه احیای تعهدات توافق سال ۹۴ و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران حکایت دارد.

کد مطلب: ۱۲۴۳۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات مذاکرات امروز هیات‌ها در وین

بنابر گزارش‌های رسیده، ظهر امروز (به وقت تهران) کارشناسان جمهوری اسلامی ایران برای ادامه گفت‌وگو با گروه ۱+۴ در خصوص دو موضوع رفع تحریم و مسائل هسته‌ای راهی هتل کوبورگ شدند. در این جلسات با توجه به اینکه طرف مقابل اساس مطالبات ایران را در خصوص اهمیت رفع تحریم‌ها پذیرفته است درباره چارچوب‌ها، شاخص‌ها و ملاک‌های راستی آزمایی برداشته شدن تحریم‌ها و ضمانت درخصوص عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات متحده بحث و بررسی می شود.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران هم امروز (چهارشنبه) علاوه بر دیدار با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با شماری از روسای هیات‌های مقابل دیدار می‌کند. مذاکرات تا فردا پنجشنبه ادامه دارد و پس از تنفس سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی روز دوشنبه ازسرگرفته می‌شود.

در همین حال از وین گزارش رسیده که فضای کلی مذاکرات به رغم برخی اظهارنظرهای کلیشه‌ای و جهت‌دار سه کشور اروپایی مثبت و رو به جلو است. شانس دست یابی به توافق نهایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و پیشرفت‌ گفت‌وگوها به تعبیر مذاکره‌کننده ارشد روسیه تردیدناپذیر است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین ؛ دیروز در گفت‌وگو با نشریه فارن پالیسی اینگونه بیان داشت: صادقانه بگویم، در این مرحله (نسبت به دست‌یابی به توافق) خوشبین هستم و هیچ دلیل عینی برای شک و تردید نمی بینم.

وی با بیان اینکه نمی‌تواند در این زمینه ضمانتی بدهد اما افزود: معتقدم که شانس بسیار زیاد است زیرا پیش نیاز اصلی موفقیت (مذاکرات) وجود دارد. همه کشورها، همه شرکت کنندگان، از جمله ایران و ایالات متحده، به دنبال احیای توافق هسته ای هستند.

اولیانوف در همین حال با بیان اینکه زمان تهدید ایران به رغم پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور نیست، از تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی آمریکا و سه کشور اروپایی انتقاد کرد. این دیپلمات روسی افزود؛ احساس فوریت از سوی طرف‌های غربی کمی اغراق آمیز است. مساله فوری است، اما بیایید محتاط باشیم و ضرب الاجل های مصنوعی تعیین نکنیم.

این درحالیست که طرف‌های اروپایی در گفت‌وگوها و آمریکا اصرار دارند وانمود کنند که تنها چند هفته تا نجات برجام زمان مانده است. یک مقام آمریکایی بدون اشاره به اقدام غیرقانونی کشورش در نقض توافق سال ۹۴ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به فارن پالیسی گفت «یا ما به سرعت به توافق می رسیم یا ایران برنامه اتمی خود را کاهش می دهند. در غیر اینصورت، سخت است که برجام پس از این دوره دوام بیاورد.»

دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی هم دیروز با انتشار بیانیه‌ای سخنان مشابهی را مطرح و ادعا کردند که برای نجات توافقات سال ۹۴ تنها چند هفته فرصت مانده اند. در این بیانیه که به تعبیر اغلب خبرنگاران مستقر در وین کلیشه‌ای و فاقد نکته تازه‌ای است، ادعا شده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کار را به تدریج به نقطه‌ای رسانده که ماهیت برجام در حال نابودی است. دیپلمات های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان به رغم طرح این ادعا که ضرب‌الاجل مصنوعی برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند ادعا کردند که برای دست یابی به توافق وین تنها چند هفته باقی مانده است.

طرف‌های غربی به درستی متوجه شده‌اند که ابزار تحریم خاصیت خود را از داده و ایران به پشت خیمه‌های اقدامات غیرقانونی آن‌ها رسیده است؛ آن‌ها بر همین اساس بر فوریت مذاکرات تاکید و ضرب‌الاجل‌های مصنوعی برای تحت فشار قرار دادن ایران تعیین می‌کنند.

با این حال جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهد شد و با رویکردی عمل‌گرایانه برای رسیدن به توافق خوب در گفت‌وگوها حاضر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار