یافته‌های باستان‌شناسی «لیارسنگ‌بن» املش در راه پکن 

رشت (پانا) - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت برخی از یافته‌های باستان‌شناسی لیارسنگ بن املش به صورت امانی در اختیار موزه ملی ایران باستان قرار گرفته تا در نمایشگاه اسرار امپراطوری پارس باستان پکن در کشور چین به نمایش گذاشته شود. 

کد مطلب: ۱۲۴۲۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد
یافته‌های باستان‌شناسی «لیارسنگ‌بن» املش در راه پکن 

به گزارش ایرنا، ولی جهانی گفت: این آثار که مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی است از طریق کاوش های علمی باستان شناسی در فواصل سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در سایت باستانی لیارسنگ بن کشف شد.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف نمایش این اشیا ارزشمند معرفی فرهنگ وتمدن وتاریخ مردمان سرزمین گیل و دیلم است که از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی به کشور چین ارسال خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان که خود سرپرستی این کاوش را عهده دار بوده است، گفت: محوطه باستانی لیارسنگ‌بن یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند مربوط به دوره‌های تاریخی است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمندی توسط پژوهشگران ایرانی بر آن صورت گرفته است.

جهانی افزود: تاکنون تعداد زیادی از مقاله ها و گزارش‌های مربوط به این مجموعه در مجلات داخلی و خارجی چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: همچنین به زودی نخستین موزه انسان‌شناسی مربوط به یافته های لیارسنگ‌بن با همکاری پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان به بهره برداری می رسد.

مجموعه باستانی لیارسنگ‌بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار است که شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره‌ای و درختان قدیمی است.

مجموعه لیارسنگ بن در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی تشکیل و کاوش ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش ها منجر به کشف یک محوطه عظیم شد که سپس این کاوش ها در فواصل سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجر به کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.

طی کاوش های انجام شده سه نمونه قبر از نوع تدفین های خمره ای، دخمه ای، چاله ای و اشیاء بسیار ارزشمند از نوع سفالین، مفرغین و غیره بدست آمد؛ همه این آثار نشانگر اهمیت این مجموعه تاریخی در ادوار تاریخی است.
شهرستان املش با ۲ بخش مرکزی و رانکوه و با جمعیت ۴۴ هزار نفر در۷۰ کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع شده است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار