معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان:

در فضای مجازی امکان ایجاد فرصت‌های تربیتی نیست

اصفهان (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد در شرایط کرونایی در بخش آموزش فعالیت‌هایی در فضای مجازی انجام شد، ولی مسایل پرورشی و تربیتی خیلی جایگاهی در فضای مجازی پیدا نکرد، زیرا در فضای مجازی امکان ارسال مطالب تربیتی است، ولی امکان ایجاد فرصت‌های تربیتی نیست.

کد مطلب: ۱۲۴۱۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
در فضای مجازی امکان ایجاد فرصت‌های تربیتی نیست

گردهمایی و هم‌اندیشی معاونین و مربیان پرورشی مدارس ناحیه پنج با حضور مهدی اسماعیلی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، احمد رضا ضیایی مدیر ناحیه 5، سید حسن میر احمدی معاون پرورشی و تربیت بدنی ناحیه 5، مرتضی شکری رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان،جعفر تحویل پوررئیس اداره قرآن عترت و نماز استان ،حمیدرضا عابدی کارشناس مسئول فرهنگی و هنری ناحیه پنج در محل سالن اجتماعات شهید بهشتی مدیریت آموزش و پرورش ناحیه پنج برگزار شد.

مهدی اسماعیلی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این جلسه با تشکر از زحمات مربیان و معاونان پرورشی گفت: در شرایط کرونایی شاید در بخش آموزش توانستیم فعالیت‌هایی را در فضای مجازی انجام دهیم، ولی مسایل پرورشی و تربیتی خیلی جایگاهی در فضای مجازی پیدا نکرد، زیرا در فضای مجازی امکان ارسال مطالب تربیتی است، ولی امکان ایجاد فرصت های تربیتی نیست.

در ایام کرونا اجازه ندادیم فعالیت های آموزشی و پرورشی تعطیل شود

وی تاکید کرد: شاید از نظر کیفیت فعالیت‌های فضای مجازی کمتر از فضای حقیقی بود، ولی فعالیت‌ها تعطیل بردار نبود. کرونا با تمام دردسرهایش اما دستاوردهای خیلی خوبی برای ما داشت و جای تأسف است اگر فعالیت‌های دوران کرونا و بعد از کرونا مثل هم باشد.

اسماعیلی افزود: فرایند اجتماعی شدن دانش آموزان بسیار مهم است، بنابراین طرح یاریگران زندگی و طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشاوره برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. بالابردن نگرش باید منجر به تفکر سیستمی شود که اگر این امر صورت نگیرد قطعا موفق نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: وقتی نگرش ما درست شود و تفکر ما یک تفکر سیستمی باشد، از یک نظام آموزشی به سمت یک نظام تربیتی و مهارت محور پیش می‌رویم. در تفکر سیستمی اولویت فقط آموزش نیست، بلکه تربیت دانش‌آموزان در اولویت قرار می‌گیرد. ما باید از تمام ظرفیت های آموزشگاه اعم از مدیر مدرسه، همکاران، ظرفیت تشکل های دانش آموزی و سایر نهادهای حول محور آموزشگاه استفاده کنیم. در تفکر سیستمی همه عوامل تاثیرگذارند نه فقط مربی و معاون پرورشی. تفکر سیستمی یا مدیریت فرهنگی باید در مدارس پیاده شود و این کار نیروی پرورشی مدارس است. طرح شهید بهنام محمدی، پیوند مدرسه و بسیج، نمونه خوبی از تفکر سیستمی و مدیریت فرهنگی است. در سند تحول بنیادین مدرسه، کانون تربیت محله قرار می‌گیرد یعنی هم اثرپذیر و هم اثرگذار است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: از برنامه‌های بسیار خوب و تاثیرگذاری که در ایام کرونا انجام شد، برگزاری اردوهای راهیان نور به صورت مجازی بود با کیفیت بسیار عالی که در حدود چهار و نیم میلیون نفر بیننده داشت. در آموزش و پرورش یادگیری مهارت‌های زندگی باید در اولویت باشد. نتیجه فعالیت های ما در مدرسه باید به سمت نشاط اجتماعی پیش برود و آموزش و پرورش باید فرآیند محور باشد.

احمدرضا ضیایی گفت: با توجه به شرایط کرونایی وظیفه و مسئولیت مربیان و معاونان پرورشی مدارس دو چندان شده است، زیرا قبلاً تاکید بر عدم حضور یا حضور محدود دانش آموزان در فضای مجازی بود، ولی اکنون بدون فضای مجازی امکان فعالیت آموزشی و پرورشی میسر نیست، ولی باید به دانش آموزان نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را آموزش دهیم. هدف ما از فعالیت‌های متنوع پرورشی نخبه پروری و عنوان کردن آمار مسابقات و فعالیت ها و دادن جایزه نیست، بلکه می‌خواهیم دانش آموزان را با مفاهیم ناب اسلام و قرآن و عترت آشنا کنیم. هدف ما پرورش نسل آینده به صورت شایسته است.

در ادامه سید حسین میراحمدی، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان را به عنوان حجت شرعی و سند تحول بنیادین و ساحت های آموزشی و پرورشی آن را به عنوان حجت قانونی معرفی کرد.

وی هدف آموزش و پرورش را رساندن دانش آموزان به حیات طیبه و در نهایت رساندن به مقام قرب الهی دانست.

سید حسن میر احمدی افزود: اولویت اول نیروهای پرورشی در مدارس، فعالیت‌های حوزه پرورشی است، بنابراین همکاران پرورشی دغدغه اول خود را پرداختن به فعالیت‌های متنوع پرورشی بدانند. کارهای عقیدتی و اعتقادی زحمت بسیاری دارد. در مدارس باید کار جهادی و کار گروهی انجام شود و در مسایل شناسایی استعدادهای دانش آموزان نگاه تک ‌بعدی نداشته باشیم.

خبرنگار: فاطمه مستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار