نویسنده ادبیات پایداری در گفت‌وگو با پانا

کتاب‌های ادبیات پایداری در انبارهای متولیان فرهنگی خاک می‌خورند

کتاب‌هایم به دست خانواده شهدا نمی‌رسد/ متولیان فرهنگی کاری کرده‌اند که نویسنده ادبیات پایداری رمان عاشقانه بنویسد

تهران (پانا) - «رضا رستمی» نویسنده کردی است که سال‌هاست تفنگش را زمین گذاشته و درزمینهٔ ادبیات پایداری قلم‌فرسایی می‌کند و از نرسیدن کتاب‌هایش به دست خانواده‌های شهدا گله‌مند است و عنوان می‌کند این روزها دائم کتاب‌های ادبیات پایداری چاپ می‌شود اما در انبارهای متولیان فرهنگی خاک می‌خورد تا شاید مراسمی برگزار شود و بگویند این تعداد کتاب را چاپ کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۴۱۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
کتاب‌های ادبیات پایداری در انبارهای متولیان فرهنگی خاک می‌خورند

«رضا رستمی» در پاوه به دنیا آمده است و سال‌هاست ساکن مریوان است. یکی از این نویسندگان نام‌آشنای حوزه دفاع مقدس در کردستان است که 120 عنوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری منتشر کرده است.
کتاب‌های ادبیات پایداری منتظرند تا شاید در مراسمی استفاده شود
رستمی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت ادبیات پایداری در ایران عنوان کرد: «شهدای استان کردستان به قول حضرت آقا چقدر گمنام و غریب و بی‌نشان هستند، نویسندگان ادبیات پایداری هم به همان اندازه غریب و بی‌نشان‌اند. من درخواستم این است که کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری و هشت سال دفاع مقدس فقط برای رونمایی در مراسم‌های مختلف استفاده نشود. این روزها دائم کتاب‌های ادبیات پایداری چاپ می‌شود اما در انبارهای متولیان فرهنگی خاک می‌خورد تا شاید مراسمی برگزار شود و بگویند ما این تعداد کتاب را چاپ کرده‌ایم.»
120 عنوان کتاب نوشته‌ام
این نویسنده با اشاره به اینکه تاکنون 120 عنوان کتاب نوشته است، درباره کتاب‌هایی که تاکنون در حوزه ادبیات پایداری نوشته، اظهار کرد: «در کتاب «زندان دوله تو» به خاطرات زندانیان دوله تو پرداخته‌ام و در کتاب دیگرم با عنوان «عثمان فرشته‌ها» یکی از سرداران بزرگ استان کردستان را روایت کرده‌ام که بازوی راست حاج احمد متوسلیان بود. دیگری «حکایت همچنان باقی است» درباره خاطرات پیشکسوتان جهاد و شهادت است و دیگری خاطرات 147 سردار و فرمانده شهید استان کردستان را حکایت کرده‌ام.»
کتاب‌هایم به دست خانواده شهدا نمی‌رسد
رضا رستمی با گله از بی‌توجهی به ادبیات پایداری در فضای فرهنگی جامعه، گفت: «اگر به کتابخانه‌ها و مدارس شهر مریوان بروید چه تعداد کتاب ادبیات پایداری می‌بینید؟ در حالیکه می‌گویند هر سال 50 عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم. من 120 عنوان کتاب چاپ کرده‌ام اما کتاب‌هایم به دست خانواده شهدا نرسیده و این‌ها همه درد و گله است.»
وی افزود: «در شهری مانند مریوان تنها کسی که برای شهدا قلم می‌زند من هستم. من برای پول نمی‌نویسم بلکه می‌نویسم تا به دست جوان‌ها برسد و بافرهنگ ایثار و فداکاری آشنا شوند.»
زن شهید تازه تفحص شده‌ای که آبروی کردستان شد
رستمی با اشاره به اینکه کتاب «دوله تو» را بیش از سایر کتاب‌هایش دوست دارد، عنوان کرد: «تعدادی دوست داشتم که اسیر زندان دوله تو بودند و درباره این زندان که شهدای زیادی داده است کتابی نوشته نشده بود، فقط فیلمی با نام همین زندان ساخته شده بود. من این کتابم را بسیار زیاد دوست دارم زیرا اکثر کسانیکه در این زندان بودند نظامی نبودند. یک نفر جهادی بود و زمان انقلاب در مدرسه فعال بوده اما ضد انقلاب وی را اسیر و شهید کرده است یا «فاطمه اسدی» که شهید تازه تفحص شده استان کردستان است و همسرش یکی از اسرای همین زندان بود. همسرش را گرفتند و شهید کردند و اکنون بعد از 37 سال جسدش در تفحص پیدا شد و درنهایت شد آبروی استان کردستان.»
متولیان فرهنگی کاری کرده‌اند که نویسنده ادبیات پایداری رمان عاشقانه بنویسد
رضا رستمی بابیان خاطره‌ای شهید احمد متوسلیان گفت: «در استان ما زن 70 ساله‌ای است که عکس حاج احمد متوسلیان را روی لباسش دوخته است. حاج احمد متوسلیان روزی از سپاه مریوان بیرون می‌آید می‌بیند زنی گریه می‌کند. آن زن می‌گوید شوهر بی‌غیرتم رفته و به ضدانقلاب کمک می‌کند اما من و بچه‌هایم از گرسنگی اینجا مانده‌ایم. شهید متوسلیان 1000 تومانی که حقوقش بود را از جیبش بیرون می‌آورد و به زن می‌دهد و آنقدر به آن زن کمک می‌کند که درنهایت همسرش وقتی متوجه می‌شود برمی‌گردد به انقلاب و به شهید متوسلیان خدمت تا یکی از سرداران شهید اسلام و انقلاب شد. حاج احمد با یک حرکت ضدانقلاب را برمی‌گرداند اما متأسفانه اکنون متولیان فرهنگی من نویسنده را و امثال من را مجبور می‌کنند قلم را زمین بگذاریم و رمان عاشقانه بنویسیم.»
رستمی اظهار کرد: «اگر متولیان فرهنگی توجه کنند تأثیرگذاری ادبیات پایداری خودش را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. دختر من کلاس چهارم ابتدایی است و برای حاج قاسم سلیمانی کتاب نوشته است. به متولیان فرهنگی استان مراجعه کردم اما کسی حمایت نکرد و خودم دارم هزینه چاپ کتابش را می‌دهم. متأسفانه کسی از این نوجوان حمایت نمی‌کند. هرکسی به لحاظ فرهنگی برای شهدا کار نکند به خون شهدا خیانت کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار