محمد شهبا در گفت‌وگو با پانا:

ساختار مستند تلویزیونی که شامل حاشیه‌ها و بی‌دقتی زیادی‌ است در فیلم‌های مستند ایرانی دیده می‌شود

فیلم‌های راه یافته به بخش «بلند» مسابقه بین‌الملل تنوع موضوعی داشتند

تهران (پانا) - داور بخش «بلند» مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معتقد است آثار این دوره قابل توجه و دیدنی بودند که داوری را آسان می‌کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد
ساختار مستند تلویزیونی که شامل حاشیه‌ها و بی‌دقتی زیادی‌ است در فیلم‌های مستند ایرانی دیده می‌شود

محمد شهبا مستندساز و داور بخش «بلند» مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره فیلم‌های راه یافته به این بخش گفت: خوشبختانه هیات انتخاب بخش «بلند» مسابقه بین‌الملل فیلم‌های خوبی را برای این بخش پذیرفته بودند، هر ۱۵ فیلم این بخش قابل توجه و دیدنی بودند که کار داوری را بسیار آسان می‌کرد، اگر ۱۵ فیلم داریم که حدودا در یک طیف قرار می‌گرفتند، کار داوری بسیار سخت می‌شد اما فیلم‌های راه یافته به بخش «بلند» مسابقه بین‌الملل تنوع موضوعی خوبی داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که در بحث داوری چه نکاتی را مورد توجه قرار دادید، بیان کرد: «سینماحقیقت» و فیلم‌هایی که به این جنبه از واقع‌نمایی نزدیک باشند، فیلم‌هایی که از نظر تکنیکی و ساختاری برای تماشاگر جاذبه داشته باشد، مستند در موضوعی که طرح می‌کند، موفق باشد و بسط داده شود، فیلم بی دلیل طولانی یا کوتاه نباشد، بین زمان فیلم و ظرفیت موضوع ارتباطی برقرار باشد.

شهبا درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» بر سینمای مستند تاکید کرد: دوره پانزدهم جشنواره «سینماحقیقت» را شاهد هستیم، وقتی چیزی ۱۵ سال جریان دارد، نگاه داوران به آثار فیلمسازان جهت‌دار می‌شود و آن‌ها نیز در ساخت آثارشان برای حضور در این جشنواره به تاثیر و هدف آن توجه می‌کنند. از طرف دیگر هنوز هم ساختار مستند تلویزیونی که شامل حاشیه‌ها و بی‌دقتی زیادی‌ است در بسیاری از فیلم‌های مستند ایرانی دیده می‌شود.

مترجم کتاب «تاریخ اجتماعی سینمای ایران» درباره حال و هوای جشنواره «سینماحقیقت» در روزهای برگزاری خاطرنشان کرد: آخرین بار، پیش از شیوع ویروس کرونا در جشنواره حضور داشتم که در آن زمان جشنواره شلوغ‌تر بود. اینگونه رویداد‌ها با حضور آدم‌ها، بحث‌ها و دیدارها به ماهیت خود می‌رسند، جشنواره مکانی برای گردهم‌آیی‌های اتفاقی است که زمینه مشترک را برای گفت‌وگو به‌وجود می‌آورد. از طرف دیگر امسال سالن‌های سینما، باتوجه به ظرفیت ۵۰ درصد، پر می‌شدند که نشان‌دهنده علاقه به سینمای مستند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار