دبیر جشنواره قصه‌گویی در گفت‌وگو با پانا:

قصه در فرهنگ ایرانی در جای خودش نشسته و حذف شدنی نیست 

تهران (پانا) – «محمد گودرزی‌دهریزی» درباره فلسفه برگزاری 23 ساله جشنواره قصه‌گویی عنوان می‌کند که چگونه قصه‌گویی در فرهنگ ایرانی در جای خودش قرار گرفته است و مانند آیین نوروزی که غیرقابل‌حذف است این فرهنگ قصه‌گویی هم حذف شدنی نیست.

کد مطلب: ۱۲۴۰۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
قصه در فرهنگ ایرانی در جای خودش نشسته و حذف شدنی نیست 

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به ایستگاه بیست و سوم رسید. «محمد گودرزی‌ دهریزی» دبیر این جشنواره در گفت‌وگو با پانا درباره فلسفه برگزاری جشنواره قصه‌گویی آن هم به قدمت 23 سه سال گفت: «این جشنواره با 23 سال برگزاری برای خودش جایگاهی پیدا کرده است و بین‌المللی شده است. بعضی از سنت‌ها را ممکن است برای نگهداری‌شان برنامه‌ریزی کنیم اما باز هم نتوانیم آن را نگه داریم، اما برعکس برخی از سنت‌ها را حتی اگر بخواهیم محو کنیم، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. برای مثال میلیاردها بودجه گذاشته شود که نوروز حذف شود بازهم چنین نخواهد شد و از فرهنگ ایرانی حذف نمی‌شود زیرا دقیقاً سرجای خودش نشسته است.»
قصه در فرهنگ ایرانی در جای خودش نشسته است و حذف شدنی نیست
محمد گودرزی افزود: «قصه هم همین است. بخشی از فرهنگ ایرانی است و جدا شدنش از زندگی اجتماعی و نگرش ایرانی‌ها امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه از قصه به‌عنوان یک ابزار مؤثر استفاده می‌کنند که می‌تواند اوقات خوشی ایجاد کند و به آن لذت بدهد. قصه می‌تواند مرزهای جغرافیایی را بردارد و به‌جای آن تعاملات فرهنگی را در ذهن کودکان جا دهد. در بخش دیگری قصه به‌عنوان ابزار آموزش است و همه این‌ها کنار هم قرار بگیرند تأثیر چنین جشنواره‌هایی را زیاد می‌کند.»
جشنواره قصه‌گویی تفکیکی در حال برگزاری است
محمد گودرزی‌دهریزی عنوان کرد: «امسال جشنواره به‌صورت تفکیکی در حال برگزاری است. دو بخش اول مربوط به بخش بین‌الملل است که در آن دو روز 19 قصه ایرانی به زبان فارسی و 21 قصه خارجی اجرا شد. روز سوم به قصه‌های آئینی و سنتی اختصاص دارد و روز چهارم و پنجم هم به قصه‌های ملی اختصاص پیدا می‌کند.»
گودرزی درباره تفاوت جشنواره قصه‌گویی نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: «امسال دو بخش جدید داریم که غیررقابتی است و دیگری قصه‌گویی به زبان اشاره است.»
داوران جشنواره تخصصشان قصه‌گویی است
وی درباره داوران این جشنواره گفت: «بخشی از داوران ما از نویسندگان کودکان و نوجوانانی است که رویکردشان به سمت قصه‌گویی است و افراد زیادی از طریق لینک‌های مجازی این جشنواره را دنبال می‌کنند زیرا تاکیدمان این بود که با تماشاچی محدود این جشنواره ادامه پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار