سخنگوی کمیسیون امنیت ‌ملی مطرح کرد:

برگ برنده ایران در مذاکرات وین و بازی بی‌هدف غرب

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت آنچه مورد پسند غربی‌هاست را نمی‌توان «مذاکره» دانست؛ چراکه بیشتر به‌دنبال «محاکمه» هستند. ایران چنین رویکردی را نمی‌پذیرد و وارد بازی آنان نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۹۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
برگ برنده ایران در مذاکرات وین و بازی بی‌هدف غرب

در روزهای اخیر شاهد روایت‌های انحرافی اروپا از روند مذاکرات بودیم؛ تا جایی که آنها مدعی‌اند مذاکرات همچنان وارد مرحله اصلی خود نشده‌ است و می‌کوشند مواضع جمهوری‌ اسلامی ایران را دلیل این اتفاق جلوه دهند؛ موضوعی که سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس معتقد است «بازی بی‌هدف غرب» در برابر پیشنهادهای قانونی و منطقی و موضع محکم مذاکره‌کنندگان جمهوری‌ اسلامی ایران است و بر اراده ایران برای دستیابی به توافقی مثبت اثری نخواهد داشت. گفت‌وگوی همشهری با محمود عباس‌زاده‌ مشکینی را در ادامه می‌خوانید:

موضع انفعالی تروئیکای اروپایی در قبال مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید اشاره کرد که جمهوری‌اسلامی ایران در این دور از مذاکرات با رویکردها و راهبردهای متفاوت‌تری نسبت به گذشته وارد گفت‌وگوها شده‌ است و می‌کوشد اهداف مورد نظر را به‌صورت حداکثری محقق کند؛ بنابراین ما مصمم‌تر از قبل برای احقاق حقوق ملت ایران وارد کارزار مذاکرات شده‌ایم. این موضوع غربی‌ها را دچار انفعال کرده و در وضعیت سختی قرار داده‌ است. از سوی دیگر آنان عادت دارند هنگامی که در مقابل منطق و اراده طرف مقابل خود کم می‌آورند، از ابزارهای دیگر برای پیشبرد مقاصد خود استفاده ‌کنند؛ بنابراین در روزهای اخیر شاهد این موضوع هستیم که امپراتوری رسانه‌ای خود را فعال کرده‌اند و می‌کوشند رویکردهای متناقض‌شان نسبت به مذاکره با ایران را با به‌کارگیری ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی پنهان نگه دارند. بر این اساس می‌کوشند اینگونه القا کنند که مذاکرات هنوز روند جدی به‌خود نگرفته‌ است.

اصلی‌ترین دلیل این موضوع چیست؟

به‌نظر من مهم‌ترین دلیل این رفتار غربی‌ها، منطق خلل‌ناپذیر کشورمان است. مذاکره‌کنندگان جمهوری‌ اسلامی ایران در این دور از مذاکرات با منطق قوی وارد میدان دیپلماسی شده‌اند و به همین دلیل طرف مقابل به فرافکنی روی آورده‌ است و تلاش می‌کند در مسیر مقصرنمایی ایران گام بردارد.

چطور می‌توان با این رویکرد غربی‌ها مقابله کرد؟

در این زمینه مهم‌ترین بحث این است که ما پس ‌از یک دوره آسیب‌پذیری در شرایطی قرار گرفته‌ایم که اکنون دست‌بالا را در مذاکرات داریم و این بهترین ابزار ما در مقابله با رفتار تناقض‌آمیز غربی‌هاست. باید در نظر داشته باشیم که اکنون دیگر مذاکره اولویت نخست کشور نیست و بودجه 1401 را هم واقع‌بینانه بسته‌ایم. از سوی دیگر دست مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات پر است؛ چراکه براساس قانون مجلس، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان با قوت و البته براساس پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادامه دارد و در این مسیر هم در بحث درصد غنی‌سازی و هم در زمینه ذخیره‌سازی سوخت به موفقیت‌های قابل‌ توجهی دست یافته‌ایم که برگ‌ برنده مذاکره‌کنندگان کشورمان در وین به‌حساب می‌آید.

بنابراین معتقدید اکنون ابتکار عمل در مذاکرات به‌دست ایران است؟

معتقدم با پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران در دور هفتم مذاکرات وین، در واقع غربی‌ها اکنون در جایگاه «متهم» قرار گرفته‌اند و ما به‌عنوان «مدعی»، آنان را مورد بازخواست قرار داده‌ایم. اکنون دیگر طرف غربی در موقعیتی قرار دارد که باید نشان دهد که چگونه می‌تواند به تعهدات خود عمل کند. ما در گذشته به توافقی رسیدیم که با وجود تعهد ما، آنان بدعهدی کردند. به‌نظر من اصلی‌ترین اولویت ما در مذاکره متعهد کردن آنان نسبت به تعهدات‌شان است. مردم کشورمان نیز همین انتظار را از مذاکره‌کنندگان جمهوری‌ اسلامی ایران دارند.

غربی‌ها با اتخاذ رویکرد‌های تناقض‌آمیز در روزهای اخیر چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

آنها در روزهای اخیر ادعا کرده‌اند که ایران هنوز وارد مذاکرات جدی نشده‌ است. من می‌خواهم بگویم که درست می‌گویند؛ چراکه ما وارد روند مذاکراتی مطلوب آنان نمی‌شویم. مذاکره باید همراه با احترام متقابل و انجام تعهدات متقابل باشد. آنچه مورد پسند غربی‌هاست را نمی‌توان «مذاکره» دانست؛ چراکه بیشتر به‌دنبال «محاکمه» هستند. ما چنین رویکردی را نمی‌پذیریم و وارد بازی آنان نمی‌شویم.

همگرایی ایران، روسیه و چین را در روند مذاکرات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در این زمینه معتقدم با وجود اینکه مواضع چین و روسیه در مذاکرات وین منطبق با مواضع ایران است و این موضوع جای قدردانی دارد، اما همواره باید مدنظر داشته‌ باشیم که واقع‌بینانه حرکت کنیم. با وجود اینکه در مذاکرات وین با این دو کشور همگرایی داریم، اما باید با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خودمان عمل کنیم.

جوسازی‌های اخیر رژیم صهیونیستی را چقدر بر روند مذاکرات وین تأثیرگذار می‌دانید؟

این رژیم به‌عنوان «شرور منطقه» با مشکلات داخلی بسیاری مواجه است و می‌کوشد از رهگذر این مذاکرات، فکری برای جدی‌ترین بحران داخلی خود، یعنی بحران مشروعیتش کند. معتقدم جوسازی‌ها و تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی که هم‌راستا با رفتارهای متناقض ایالات‌متحده آمریکا بوده‌ است، تأثیری بر مذاکرات نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار