چقدر «عزت نفس» دارید؟

تهران (پانا) - روان‌شناس شخصیت با بیان اینکه عزت نفس ارزش قائل شدن برای خودمان است، گفت برچسب زدن به خودمان باعث می‌شود عزت نفسمان پایین بیاید.

کد مطلب: ۱۲۳۹۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
چقدر «عزت نفس» دارید؟

به گزارش فارس، محمدابراهیم تکلو، روانشناس شخصیت گفت: تعریف درست از عزت نفس می‌تواند در درک آن به ما کمک کند. عزت نفس برداشت و دریافت ما از خودمان و برداشت ذهنی ما از خودمان است. اینکه چقدر خودم را خوب می‌بینم، چقدر احساس خوبی به خودم دارم، با خودم در صلح و آرامش هستم و برای خودم ارزش قائل هستم نشان‌دهنده عزت نفس بالاست.

وی تصریح کرد: همه ما عزت نفس داریم اما کم و زیاد داریم. برچسب زدن به خودمان باعث می‌شود عزت نفسمان پایین بیاید؛ حتی اگر این برچسب در مورد عزت نفس باشد. اگر بگوییم عزت نفس نداریم این امر باعث می‌شود درک کنیم که خودمان را دوست نداریم؛ در حالی که ممکن است عزت نفسمان کم باشد و نیاز به افزایش داشته باشد.

این روان‌شناس شخصیت افزود: در امور روانشناسی طیف صفر تا صدی از اختلالات را داریم؛ برای مثال وقتی می‌گوییم کسی افسرده است ممکن است درصد افسردگی او پنجاه باشد و در سایر مفاهیم روانشناسی هم این موضوع را داریم.

تکلو بیان کرد: اعتماد به نفس بیشتر توانایی انجام کارهاست اما عزت نفس ارزش قائل شدن برای خودمان است. قرار نیست درباره همه موضوعات اعتماد به نفس داشته باشیم بلکه باید برای اموری که با آنها در مواجهه هستیم اعتماد به نفس داشته باشیم و حداقل‌هایی را برای انجام دادن آن با موفقیت کسب کنیم اما عزت نفس بیشتر جنبه درونی دارد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از افراد مورد توجه دیگران قرار می‌گیرند اما در خلوت خودشان حال خوبی ندارند و احساس می‌کنند که از خودشان راضی نیستند و حتی گاهی گریه می‌کنند که می‌تواند از تعریف عزت نفس ناشی شود.

این روانشناس با اشاره به رویاپردازی، افزود: رویا یا آرزو تصور ذهنی از چیزی است که ما می‌خواهیم به دست بیاوریم؛ بخشی از آن به واقعیت وجودی ما یعنی استعدادها و ظرفیت‌های ما بر می‌گردد و رویاها اگر متناسب با واقعیت‌ها باشند می‌توانیم بگوییم که در عزت نفس و گرفتن انگیزه و انرژی برای رسیدن به هدف می‌تواند موثر باشد.

تلکو اضافه کرد: اما هرچه این رویا خلاف واقع باشد می‌تواند در ما احساس و حال بد را ایجاد کند که باعث فاصله بین خود واقعی و خود ایده‌آلی می‌شود که می‌تواند تاثیر عکس بر روی عزت نفس بگذارد و فرد را دچار یاس و ناامیدی کند.

وی اظهار داشت: رویا اگر بر مبنای واقعیت و حقیقت‌های وجودی باشد می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد، اما اگر بر مبنای تصورات و توهمات ذهنی ما باشد می‌تواند مخرب نیز باشد؛ چون بسیاری از مواقع ما دوست داریم چیزی بشویم یا کاری را انجام دهیم اما لازمه و شرایط رسیدن به آن موضوع را نداشته باشیم.

این روانشناس شخصیت خاطرنشان کرد: واقع‌بینی و اینکه با توجه به شرایط وجودی خودمان موضوعات را ببینیم نه آن چیزی که صرفا دوست داریم و بخش دیگری پذیرش واقعیت است. اگر این را باور نکنیم که بسیاری از واقعیت‌ها می‌تواند تلخ یا دردناک باشد می‌تواند ما را با مشکلات زیادی رو به رو کند.

تکلو متذکر شد: برای رسیدن به اهدافمان موانع زیادی وجود دارد که باید آنها را بپذیریم و خودمان را همان‌طور که هستیم بپذیریم و دوست داشته باشیم. باید سبک زندگی خوبی داشته باشیم و ورزش کنیم. نداشتن هدف می‌تواند افراد را دچار یاس و ناامیدی و سردرگمی کند و هر کس باید بر اساس علایقش اهدافی را برای خود در زندگی مشخص کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار