سود بادام تولیدی چهارمحال و بختیاری به جیب تجار خارجی می‌رود

تهران (پانا) - بادام، محصول مهم تولیدی شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری است و خریداران زیادی از کشورهای مختلف دارد، اما مزیت و سود آن نصیب کشاورزان این استان نمی‌شود و پول اصلی به جیب تجار خارجی می‌رود.

کد مطلب: ۱۲۳۹۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
سود بادام تولیدی چهارمحال و بختیاری به جیب تجار خارجی می‌رود

به گزارش ایسنا، بادام مامایی، ربیع، سفید، شاهرود، سنگی و محلی از مهم‌ترین ارقام تولیدی بادام در چهارمحال و بختیاری هستند که بادام مامایی با بیش از ۵۰ درصد بیش‌ترین میزان بادام تولیدی استان را به خود اختصاص می‌دهد، بحث فرآوری، برندسازی، بسته‌بندی و صادرات این محصول پرسود همواره نقل محافل بسیاری بوده، اما تاکنون ضعف‌های این حوزه برطرف نشده است.

بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی محصولات تولیدی در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود که تاکنون مورد توجه جدی مسئولان امر قرار نگرفته است، کلنگ احداث شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان بر زمین زده شد تا گامی در راستای کاهش مشکلات تولیدکنندگان، برندسازی و پیگیری بحث برندسازی این محصول صادراتی و پرطرفدار باشد.

چهارمحال و بختیاری رتبه بالایی در بحث بیکاری در کشور دارد، اگر ظرفیت‌های بالفعل در این استان تبدیل به ظرفیت بالقوه شود، می‌توان در راستای اشتغال و افزایش تولید گام برداشت، کشاورزان یکی از پایه‌های تولید در کشور محسوب می‌شوند، اما در نهایت زحمت کشاورزان با دست‌اندازی دلالان بر باد می‌رود و سودی که باید عاید کشاورز شود، بدون هیچ زحمتی در جیب دلال می‌رود.

اختلاف قیمت فاحش بادام خریداری شده از کشاورزان توسط دلالان و تاجران با قیمت به‌فروش رسیده این محصول در بازارهای خارجی نمود عینی اجحاف در حق کشاورزان و تولیدکنندگان است، اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی قوی موجب شده تا عمده محصول تولیدی برای فرآوری به خارج از استان منتقل شود.

قطعا نقش مراکز علمی و تحقیقاتی در حل چالش‌های حوزه کشاورزی مانند سرمازدگی، کنترل آفات، افزایش تولید و کیفیت محصول بسیار تاثیرگذار است، می‌توان با استفاده از ظرفیت نهادهای علمی و تحقیقاتی این چالش‌ها را حل کرد.

تاجران بادام سامان را به ریال خریداری و با دلار به‌فروش می‌رسانند

کمال اکبریان- فرماندار سامان در خصوص ظرفیت تولید بادام در این شهرستان، اظهار کرد: ۶۴ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود از وسط شهرستان سامان عبور می‌کند و ۲۲ روستا و دو شهر در حاشیه این رودخانه قرار دارد.

وی افزود: شهرستان سامان قطب اصلی تولید برخی محصولات باغی مانند بادام، گردو و تعدادی از میوه‌ها مانند هلو و بادام است، بادام مامایی تولیدی در این شهرستان بالاترین میزان کیفیت را در بین محصولات تولیدی در جهان دارد، خانواده‌های هندی بیش‌ترین مصرف‌کننده بادام مامایی تولیدی هستند.

اکبریان با بیان اینکه سطح تقریبی باغات شهرستان سامان حدود ۱۸ هزار هکتار است، گفت: ۵۰ درصد سطح باغات در این شهرستان را باغات بادام تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: قالب نوع بادام تولیدی در این شهرستان از نوع مامایی است، باتوجه به ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی سایر باغداران نیز اقدام به حذف درختان هلو و ... کرده‌اند و کشت بادام مامایی افزایش داشته است.

فرماندار سامان با تاکید بر اینکه تولید بادام صرفه اقتصادی بالاتری نسبت به سایر محصولات باغی برای کشاورزان دارد، گفت: در محصولاتی مانند هلو زمان مصرف و نگهداری آن کم است و اگر در فرصت کوتاه به‌فروش نرسد و به سردخانه منتقل نشود این محصول از بین می‌رود، در حالیکه گردو و بادام خشکبار است و مدت زمان طولانی‌تری می‌توان از آن نگهداری کرد.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان، توضیح داد: بروکراسی سنگین اداری در اخذ مجوزات این شهرک وجود داشت، خوشبختانه این شهرک در چند ماه گذشته کلنگ‌زنی شد و تا چند هفته آینده واگذاری اراضی در این شهرک به واجدین شرایط آغاز می‌شود.

اکبریان کرد: سود حاصل از فروش بادام از چهارمحال و بختیاری خارج می‌شود، در حالیکه اگر گردش مالی حاصل از فروش بادام در این استان سرمایه‌گذاری می‌شد، می‌توانست تاثیرات مثبتی در توسعه استان و اشتغالزایی داشته باشد.

فرماندار سامان با بیان اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام در این شهرستان برندسازی محصول بادام است، تصریح کرد: تاجران هندی بادام این شهرستان را به ریال خریداری و با دلار به‌فروش می‌رسانند، تاجران هندی بیش‌تر از مردم این استان سامان را می‌شناسند.

وی در پایان سرمازدگی باغات بادام را یکی از معضلات و مشکلات در تولید این محصول عنوان و بیان کرد: سالانه سرمازدگی هزاران میلیارد خسارت به کشاورزان این شهرستان وارد می‌کند، سرمازدگی سال گذشته شرایط بدی را در تولید ایجاد کرد، به‌نظر می‌رسد باید مراکز علمی و تحقیقاتی باید به‌صورت علمی به این مسئله ورود پیدا کنند.

مرتضی درخشان- رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت تولید بادام در استان، اظهار کرد: در قطب تولید بادام سالانه ۱۲ هزار تن بادام و ۴۰۰۰ تن مغز بادام مامایی تولید می‌شود که این محصول در بازارهای جهانی طرفداران خاص خود را دارد.

وی افزود: مشکلات زیادی در چهارمحال و بختیاری برای تولید، فروش و بازاریابی بادام داریم، تاکنون نتوانسته‌ایم بازارهای جهانی را در دست بگیریم، سود و ارزش افزوده محصول تولیدی بادام این استان به جیب تجار خارجی می‌رود.

درخشان با بیان اینکه بادام سامان با نام هند به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، گفت: روسیه، فرانسه و تعدادی دیگر از کشورها بادام سامان را فرآوری و صادر می‌کنند.

رئیس صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بادام سامان با قیمت بسیار پایین از کشاورزان سامانی خریداری و با قیمت چند برابری در کشورهای خارجی به‌فروش می‌رسد، سود این محصول در جیب تجار هندی و ... می‌رود.

چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام آبی است

ابراهیم شیرانی- معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سالانه ۱۶۱۳ تن محصولات زراعی و باغی در این استان تولید می‌شود، اظهار کرد: عمده محصولات تولیدی استان زراعی و وزن محصولات باغی ۲۱۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه ۸۱ هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری قابلیت برای توسعه باغات را دارد، عنوان کرد: این استان رتبه اول در تولید بادام آبی را در کشور به خود اختصاص داده و برای توسعه باغات مزیت نسبی بادام است.

شیرانی بیان کرد: تولیدکنندگان و کشاورزان باتجربه‌ای در چهارمحال و بختیاری در حوزه محصول بادام وجود دارد که این مسئله یک مزیت برای استان محسوب می‌شود، باید محصولاتی تولید کنیم که بازارپسند باشند.

معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: می‌طلبد بحث سازگاری محصول بادام با شرایط محیطی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار