یک حقوقدان در گفت‌وگو با پانا بررسی کرد؛

خلأ یک قانون؛ طرح مجلس می‌تواند از حقوق حیوانات دفاع کند؟

تهران (پانا) - یک پژوهشگر علم حقوق با تاکید بر اینکه نبود قانونی خاص برای حمایت از حقوق حیوانات در کشور باعث نادیده گرفتن حقوق این موجودات شده است، گفت طرح مجلس برای «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک» نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری دارد تا باعث نقض حقوق حیوانات نشود.

کد مطلب: ۱۲۳۸۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
خلأ یک قانون؛ طرح مجلس می‌تواند از حقوق حیوانات دفاع کند؟

امیرحسین صفدری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به حقوق حیوانات در جامعه اظهار کرد: «حیوانات بخش مهمی از جامعه طبیعی و زیست محیطی را تشکیل می‌دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند. حیوانات هم مانند انسان‌‌ها از حقوق خاص همچون حق حیات، حق درمان، حق تغذیه، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل‌کشی، حق استفاده از حیات وحش، حق احترام و حق بهره‌بری درست برخوردارند و هرگونه تعدی و تفریط نسبت به حقوق آنها به منزله نقض حقوق حیوانات محسوب می‌شود.»

وی افزود: «دفاع از حقوق حیوانات به عنوان مخلوقات خداوند بر هیچ انسانی پوشیده نیست و مطابق بیانات دین اسلام اگر چه پروردگار آنچه که در آسمان و زمین است را مسخر انسان قرار داده، ولی انسان‌ها حق ندارند هرطور که مایل هستند و برای هر کاری از حیوانات استفاده کنند.»

این حقوقدان با بیان اینکه در فرهنگ کشور ما و سایر کشورها حمایت از حقوق حیوانات بیشتر جنبه انسانی و اخلاقی دارد، گفت: «نبود قانونی خاص برای حمایت از حقوق حیوانات در برخی کشورها از جمله ایران باعث شده حقوق این موجودات در بیشتر موارد نادیده گرفته شود. امروزه همگام با تحولات همه‌ جانبه و پیشرفت در زمینه‌‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی سوء استفاده از محیط‌زیست و حیوانات سرعت چشمگیری داشته است که این عمل برای حیات وحش بسیار خطرناک است.»

وی با تاکید بر اینکه حیوان‌آزاری نمونه بارز نقض حقوق حیوانات در جامعه است، تاکید کرد: «این روزها در فضای مجازی نیز گاهی ویدئوهایی مبنی بر آزار حیوانات منتشر می‌شود که بسیار ناراحت کننده و ضداخلاقی است. اکنون بسیاری از کشورهای دنیا دارای قانون حمایت از حقوق حیوانات هستند اما در کشور ما هنوز قانون خاصی برای حمایت از حقوق حیوانات وجود ندارد که این مساله قطعا یک ضعف در قانونگذاری محسوب می‌شود.»

صفدری تصریح کرد: «در قانون مجازات اسلامی صرفا چند ماده به صورت عام و کلی وجود دارد که این مواد اصلا جنبه حمایتی ویژه‌ای از حقوق حیوانات ندارد. مطابق با ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات قانونگذار بیان می‌کند که هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است ‌را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم‌خواهد شد. علاوه بر این در ماده 680 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات نیز تاکید شده هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از 2 تا 10 سال محکوم خواهد شد و هرگونه تعدی مستوجب مسئولیت است.»

این پژوهشگر علم حقوق تاکید کرد: «نبود یک قانون علمی و خاص در خصوص دفاع از حقوق حیوانات اصلی‌ترین دلیل نقض حقوق حیوانات در جامعه است. این روزها طرحی هم در مجلس تحت عنوان «طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک» در حال بررسی است که طرحی کارشناسی شده و علمی پژوهشی به نظر نمی‌رسد. این طرح به‌جای اینکه از حقوق حیوانات در برابر خطر حمایت کند بیشتر باعث نقض حقوق حیوانات می‌شود. در حالی که مجلس به عنوان نهاد قانونگذار باید قانونی را برای حمایت از حقوق حیوانات تصویب کند که باعث دفاع از حیوانات باشد نه این که با تصویب چنین طرح‌هایی باعث شود مردم از نگهداری حیوانات منع شوند.»

وی با تاکید بر اینکه نگرانی درباره حقوق و رفاه حیوانات مبحث جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: «در اکثر جوامع پدیده منفور حیوان‌آزاری وجود دارد و در جامعه ما نیز گاهی این پدیده مشاهده می‌شود. بدون شک حیوان‌آزاری از نمونه‌‌های بارز اختلالات روحی و روانی در انسان است، چرا که یک انسان سالم از آزار دادن حیوانات خوشحال نمی‌شود بلکه به شدت ناراحت می‌شود. فردی که حیوان‌آزاری می‌کند نه‌ تنها برای حیات وحش و محیط زیست بلکه برای جامعه انسانی هم خطرناک است.»

صفدری در پایان با بیان اینکه در جامعه هنوز آموزش صحیح و علمی در خصوص رفتار مناسب با حیوانات به افراد داده نشده است، گفت: «همین مساله یکی از علت‌های عمده افزایش حیوان‌آزاری و نقض حقوق حیوانات در جامعه است. نیاز است که مرکز آموزشی، رسانه‌ها و مراکز علمی پژوهشی در خصوص حقوق حیوانات دست به‌کار شوند و با آموزش صحیح و علمی برخورد با حیوانات، مردم را آگاه کنند تا از این طریق نقض حقوق حیوانات توسط انسان‌ها کاهش یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار