مسابقات بازی‌های فکری، سرگرمی رویش، نشاط را به مدارس بازگردانده است

آباده ( پانا) - بازی‌های فکری باعث چالاکی ذهن دانش‌‌آموز شده و در افزایش رشد هوش ریاضی و سطح فهم و درک مطلب دانش‌آموزان رشد بسزایی دارد، این بازی‌ها با قابلیت چالاکی ذهن،  باعث افزایش تمرکز و دقت بچه‌ها می‌شود و به شادابی و پویایی ذهنی  و رشد اعتماد به نفس آنان کمک می‌کند؛ این صحبت‌های مسوول سازمان دانش‌آموزی شهرستان آباده بود که در جمع اولیا دانش‌آموزان شرکت کننده در هفتمین دوره مسابقات بازی‌های فکری- سرگرمی رویش بیان کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
مسابقات بازی‌های فکری، سرگرمی رویش، نشاط را به مدارس بازگردانده است

المپیاد بازی‌های فکری رویش با هدف کشف استعدادهای برتر دانش‌آموزان با حضور بیش از 750 دانش‌آموز در آباده برگزار شد. بازی‌هایی که پس از دوران سخت کرونا و دوری سه ساله بچه‌ها از فضای مدرسه و اجتماع، باز شور و شوقی وصف ناپذیر به مدارس بخشید.

قاسم خلیفه در گفت‌وگو با پانا در مورد تاریخچه این بازی‌ها در آباده گفت: «از سال 97-96 این بازی‌ها با هدف رشد مهارت‌های ذهنی به همت سازمان دانش‌آموزی استان فارس در مدارس آغاز شد و با توجه به استقبال گسترده دانش‌آموزان و خانواده‌ها از این مسابقات، دوره آموزشی مربی‌گری و داوری برای فرهنگیان متقاضی در سرتاسر استان و به ویژه در شهرستان آباده برگزار شد تا آموزش صحیح از سطح مدارس به دانش‌آموزان داده شود.»

خلیفه در مورد انجام بازی در شرایط کرونا گفت: «با ورود ویروس کرونا و گرایش بیشتر دانش‌آموزان به سمت بازی‌ در فضای مجازی و با توجه به آثار بد این نوع فضا و بازی در ذهن و روح کودک و نوجوان، به همت مسوولان سازمان دانش‌آموزی در استان تصمیم گرفته شد تا تهدید به وجود آمده را به فرصت تبدیل کرده و با بازمهندسی برخی بازی‌ها، طراحی بازی‌ها به گونه ای انجام شد که قابلیت اجرا و برگزاری مسابقات در فضای مجازی را داشته باشد و از همین رو ما شاهد برگزاری این رقابت به صورت استانی در اولین سال شیوع کرونا بودیم که مورد استقبال بسیاری از سوی دانش‌آموزان قرار گرفت.»

برگزاری المپیاد بازی‌های فکری، سرگرمی در شرایطی که همه در قرنطینه خانگی بودند، موجب شد تا کانون خانواده‌ها را گرم‌تر و موجب دور کردن آنان از فضای مجازی و بازی با هم شد.»

معاون پرورشی و فرهنگی شهرستان آباده ادامه داد: «با استفاده از مربیان مجرب و آموزش آنلاین برای خانواده‌ها، روند ثبت‌نام و آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان انجام شد و ما شاهد اولیا و مادرانی بودیم که تقاضای بازی ارزان قیمت داشتند و خود خانواده در بازی شریک می‌شدند و از نزدیک شاهد بودیم که بازی لیوان چینی یا پنتاگو یا بازی‌های دیگر باعث شور و نشاط در بین اعضای خانواده‌ها شده است.»

خلیفه، در خصوص آمار شرکت کنندگان در این بازی‌ها گفت: «المپیاد رویش در این شهرستان در سال‌های ابتدایی با 100 نفر از دانش‌آموزان کار خود را آغاز کرد و این رقم هم اکنون در سطح مدارس در حدود 3 هزار نفر است و 300 نفر از این افراد به مرحله شهرستان راه پیدا می‌کنند؛ 30 مربی مجرب و حرفه‌ای نیز در شهرستان به صورت مداوم در حال بازآموزی و آموزش به دانش‌آموزان هستند که همین ارقام نشانه بازدهی بالای کار و رضایت دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.»

معاون پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش آباده، آینده این نوع بازی‌ها را با توجه به تخلیه هیجانی دانش‌آموزان، رضایت والدین و تاثیرات مثبت آن در شهرستان و استان بسیار خوب ارزیابی کرد و به پانا گفت: «آینده این بازی‌ها را بسیار روشن می‌بینم و با توجه به خطرات و آسیب‌هایی که فضای مجازی در ذهن و روح افراد ایجاد کرده، به خانواده‌ها و مدارس توصیه می‌کنم که حتما در راستای گسترش این بازی‌ها در سطح خانه و مدرسه اقدام کنند.»

وی در ادامه از افتتاح کانون ویژه بازی‌های فکری در مدرسه شاهد باقرالعلوم خبر داد و افزود: «دانش‌آموزان مستعد و علاقمند شهرستان می‌توانند به این مرکز مراجعه، ثبت نام کرده و تحت آموزش قرار بگیرند و در پایان در مسابقات شرکت کنند.»

المپیاد بازی‌های فکری رویش با هدف کشف استعدادهای برتر دانش‌آموزان با حضور بیش از 750 دانش‌آموز در آباده برگزار شد. بازی‌هایی که پس از دوران سخت کرونا و دوری سه ساله بچه‌ها از فضای مدرسه و اجتماع، باز شور و شوقی وصف ناپذیر به مدارس بخشید.»

حیاط وسیع مدرسه «شاهد باقرالعلوم» سرشار از جنب و جوش و سر و صدای دانش‌آموزانی بود که پس از دوری طولانی از فضای فیزیکی مدرسه، اکنون به بهانه بازی‌های فکری همراه با والدین خود پا به مدرسه گذاشته بودند.

گوشه‌ای از سالن مربوط به شرکت کنندگان در مسابقه اتللو بود که هر از گاهی فریاد شادی برنده، سکوت حاکم بر فضای بازی اتللو را می‌شکست. زینب باقری از آن دانش‌آموزان پرشور و حالی بود که در مسابقات سال گذشته حائز مقام اول استانی شده است و حالا برای مقام اول شهرستان تلاش می‌کند.

او با همان هیجان زیبا شروع به گفت‌وگو با پانا کرد و گفت: «علاقه من به این بازی‌ها به سال‌های تحصیل در دوران ابتدایی برمی‌گردد که گرچه با دست خالی و امکانات محدود همراه بود اما با پیگیری مربی ورزش توانستم در همان سال اول مقام اول شهرستان و استان را از آن خود کنم، شادی و خوشحالی خانواده و تشویق آنان، انگیزه‌ای شد که هرسال در این مسابقات شرکت کنم و همزمان شدن این مسابقات با بازگشایی مدارس، شور و حال عجیبی برای درس و تحصیل به من بخشیده است و این بازی‌ها به من کمک می‌کند تا ذهنم را تقویت کنم و برنده شدن با حریف را در عمل تجربه کنم.»

تا صحبت‌های پانا با زینب به اینجا رسید، نتایج مسابقات اتللو را اعلام کردند. خوشحالی زینب باقری از کسب رتبه اول شهرستان در مسابقه اتللو وصف ناشدنی بود و در همین حال ضمن تشکر از عوامل برگزاری مسابقات، از مسولان خواست تا بازی‌های بیشتری را برای مسابقه در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و مسابقات را هر سال ادامه دهند.

صدای تشویق دوستان و خانواده حسین معارفی دانش‌آموز مقام آور رشته روبیک و پنتاگو ما را به سمت او کشانید.

از او خواستم تا هدف از شرکت کردن در این بازی و احساسش را در قالب چند جمله کوتاه بیان کند و او در پاسخ گفت: «احساس رقابت بین رقبا حال خوبی به من می‌دهد. من فکر می‌کنم همین حضوری شدن مسابقات و ورود دوباره دانش‌آموزان به فضای مدرسه باعث می‌شود تا با روحیه شادتری در مدرسه حضور پیدا کنند.»

این دانش آموز ادامه داد: «هدف من از مسابقات فقط برنده شدن نیست، بلکه دوست دارم خوب بازی کنم و در هر دوره مسابقات در این زمینه بهترین باشم و از مسولان می‌خواهم که روند برگزاری مسابقات را به هر دو صورت حضوری و آنلاین ادامه دهند.»

لیوان چینی که با نام‌های چیدن لیوان یا چیدن سرعتی نامیده می‌شود، تبدیل به یکی از بازی‌های محبوب شده است. این بازی به کمک 12 لیوان انجام شده و بازیکنی که در زمان کمتری دور خود را به پایان برساند، برنده است. انجام این بازی فواید زیادی برای بدن و بهبود کارکرد مغز دارد و انجام آن کمک زیادی به تمرکز و علاقه دانش آموز می‌کند، این را زهرا تشکر یکی دیگر از دانش‌آموز شرکت کننده در رشته لیوان چینی به ما گفت؛ او که با علاقه زیاد در این بازی شرکت می‌کرد، توانست رتبه اول شهرستان در رشته لیوان چینی را از آن خود کند.

وی هدف خود را از شرکت در این مسابقه، هیجان و سرعتی دانست که لازمه برنده شدن در این مسابقه است.

تشکر ادامه داد: «برای برنده شدن باید دقت و تمرکز زیادی داشته باشم و این دقت در کنار سرعت باعث فعال بودن بیشتر ذهن من شده و در حل معادلات پیچیده درسی به من کمک زیادی می‌کند.»

زهرا تشکر برگزاری این مسابقات به صورت حضوری و همزمان با بازگشایی مدارس را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: «بعد از چند سال دوری از محیط مدرسه، ورود به مدارس همراه با شور و نشاط بازی‌های فکری، سرگرمی موجب ایجاد انگیزه و تغییر مثبت در روحیه دانش‌آموزان شده است.»

به گفته او مدارس باید با انجام چنین بازی‌هایی شادابی و نشاط را که لازمه داشتن دانش‌آموزانی فعال و با انگیزه است را به مدارس بازگردانند.

اعظم ابوالحسنی از آن دسته مادرانی بود که پا به پای شادی دختر نوجوانش هیجان داشت. او احساس خود را از انجام بازی فرزندش اینگونه بیان کرد: «ما از اینکه دخترمان در این مسابقات شرکت می‌کند، بسیار خوشحال هستیم. شادی و نشاطی که بعد از بازی و برنده شدن او به خانواده می‌آید، تا مدت‌ها ادامه دارد، زهرا با انجام بازی احساس شادابی دارد و زدن رکوردهای متعدد، باعث افزایش اعتماد به نفس و داشتن روحیه بالا و افزایش دقت و تمرکز او در درس‌هایش شده است.»

صدای افتادن جنگا‌های بچه‌ها، هیجان و پریدن دانش‌آموزان و تشویق‌های مکرر والدین، حالا صداهایی است که در این مدرسه پیچیده است، هر نقطه این مدرسه شاهد شادی و نشاط دانش‌آموزانی است که واقعا دلتنگ مدارس هستند و کودکان و نوجوانانی که به جای پرسه زدن در فضای مجازی، از زمان خود نهایت استفاده را برده و به آموختن مهارت در این دوران مشغول بوده‌اند، مثل امیر محمد هومی که بنا به گفته خودش، بازی اتللو روحیه سخت کوشی و تلاش را در او تقویت کرده است.

خانم عابدی در حالی که فرزندش را عاشقانه در آغوش می‌گیرد و موفقیت او را در رشته لیوان چینی تبریک می‌گوید، به پانا گفت: به خاطر موفقیت دخترم بسیار خوشحالم. بازی‌های فکری پای ثابت در خانواده ما شده است و انجام این بازی‌ها در خانه در کنار دخترم دُرسا، باعث تقویت روابط اعضای خانواده شده و از اینکه دختر نوجوانم در آغاز راه پیشرفت با چنین بازی‌هایی اوقات خود را پر می‌کند بسیار خرسندم و از مسولان برگزار کننده کمال تشکر را دارم.

دُرسا فرخی دانش‌آموز شرکت کننده در چند رشته، با بیان احساس خود از حضور در این بازی‌ها گفت: شرکت در مسابقات رویش بخش جدایی ناپذیر برنامه‌های من است، برای من بُرد و باخت مهم نیست، در بازی‌ها شرکت می‌کنم تا خود را محک بزنم و ایرادات خود را برطرف کنم و برای موفقیت‌های آینده خود را آماده کنم.

با غروب آفتاب مسابقات هم به پایان می‌رسد، دانش‌آموزان با کوله باری از مهارت‌های تازه و احساس شادابی و نشاطی که از انجام بازی به آن‌ها دست داده است، همراه با والدین خود مدرسه را ترک می‌کنند.

همه خوشحال و راضی و امیدوار به آینده روشن فردا. زمزمه همه آنها تشکر از حمایت مسول سازمان دانش‌آموزی شهرستان و کوشش‌های خستگی ناپذیر مربیان و دبیران و مسولان برگزار کننده این بازی‌ها در سازمان دانش‌آموزی استان بود.

المپیاد بازی‌های فکری سرگرمی رویش، در رشته‌های لیوان‌چینی، مکعب روبیک، پنتاگو، اتللو، بلاک‌آس، جنگا و کریدور بصورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با فاصله اجتماعی امسال از سطح مدارس و مرحله آموزشگاهی آغاز شد و برگزیدگان به مرحله منطقه و شهرستان راه‌یافتند. مرحله استانی این رقابت در اواخر دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

گزارش: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار