اعطای نشان ملی برای اولین بار به هنرمند نی‌ریزی

نی ریز (پانا) - هنرمند نی‌ریزی، محمدجواد معدلی با طراحی شانه (گل سر) موفق به دریافت نشان ملی شد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
اعطای نشان ملی برای اولین بار به هنرمند نی‌ریزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نی‌ریز از اعطای نشان ملی به محمدجواد معدلی به عنوان اولین هنرمند نی‌ریزی که موفق به کسب این نشان شده است، خبر داد.

معدلی این شانه(گل سر) را با ترکیبی از سبک مشبک و منبت ساخته که با چوب شمشاد به مدت دو هفته طراحی شده است.

این هنرمند درگفت‌وگو با پانا بیان کرد: «به مدت ۲۰ سال است که در زمینه هنرهای چوبی فعالیت می‌کنم و در جشنواره‌های مختلف مثل جشنواره ارادت هنر در برج میلاد سال ۹۸ نسبت به معرفی هنرهای آیینی، چهارمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر و همچنین در بیست و سومین جشنواره هنر و ادبیات دینی و فرهنگی سال ۹۷ مقام اول را کسب کرده‌ام. ر

وی تصریح کرد: «طرح اولیه را مرضیه پیروی از تذهیب کاران برجسته نی‌ریزی انجام داده است.»

اعطای نشان ملی صنایع دستی به همت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات تولیدی، ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان کشور، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب و معرفی آثار برگزیده، ایجاد انگیزه بروز استعداد‌ها، نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع دستی برگزار می‌شود. داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

متقاضیان ابتدا با تکمیل فرم تقاضانامه و ارائه به معاونت صنایع دستی استان محل فعالیت، درخواست خود را ثبت می‌‌کنند. پس از تأیید کارشناسان استانی و برگزاری داوری ابتدایی در محل استان، آثار منتخب برای شرکت در ارزیابی نهایی آثار، به معاونت صنایع دستی کشور ارسال و توسط داوران، باتوجه به معیارهای اعلام شده مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار گرفته و آثار دارای شرایط، موفق به دریافت نشان می شوند. نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی پیش شرط‌هایی از جمله سازگاری با محیط‌زیست و احترام به ارزش‌های محیط‌زیست در بکارگیری مواد بکار رفته در محصول و تکنیک‌های مورد استفاده و رعایت عدالت و حقوق اجتماعی و همچنین رعایت حق عوامل تولید، حقوق مصرف کننده و قوانین کار را دارد. لازم به ذکر است شرایط و معیارهای داوری بر اساس مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی و عرضه در بازار (سفارش پذیری) سنجیده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار