نوری: سند ۲۰۳۰ با هویت اسلامی هماهنگ نیست

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت سند ۲۰۳۰ به مواردی مانند «آموزش صلح به کودکان» پرداخته است، اما بانیان آن نه جوامع اسلامی، بلکه کشورهایی هستند که سابقۀ بمباران اتمی را در پروندۀ خود دارند.

کد مطلب: ۱۲۳۷۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
نوری: سند ۲۰۳۰ با هویت اسلامی هماهنگ نیست

یوسف نوری با حضور در آیین افتتاحیه چهارهمین اجلاس عمومی آیسسکو که در قاهره برگزار شد، اظهار کرد: خشنودی خود را برای شرکت در این جلسه باشکوه با حضور وزرای آموزش، فرهنگ و آموزش عالی کشورهای عضو آیسسکو اعلام می دارم.

نوری با اشاره به این که اگر با هم دوباره به تاریخ سده‌های اخیر کشورهای اسلامی و استعمار بنگریم. در می یابیم عموم مردم ما هنوز هم زخم‌های وابستگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استعمار را بر تن ملت و کشور خود می‌بینند؛ گویی «استعمارگری» این بار با مفهوم فریبنده‌ی «توسعه و توسعه‌یافتگی» به میدان آمده است، گفت ما طالب پیشرفت و آبادانی زمین هستیم، اما چگونه و از چه مسیری و با تکیه بر چه بنیان‌هایی؟ ما به دنبال کدام زندگی فردی و اجتماعی هستیم؟ ما در جستجوی پیشرفتی هستیم که در آن «توحید، معنویت، عدالت و عزت» جریان داشته باشد وتربیت از ابزار توسعه به غایت آن مبدل شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم که در پس مضامین جذاب و آمیخته با ظاهر علمی و فریبندۀ اسناد توسعه پایدار و مواضع حامیان آن، رگه‌های قوی «سکولاریسم و لیبرالیسم» به نحوی گنجانده شده است که ما را از تحقق «حیات طیبه» موعود قرآنی منحرف می‌کند.

وی افزود: اگر از این منظر به سند ۲۰۳۰ بنگریم، نمی‌توانیم آن را سندی هماهنگ با هویت اسلامی خود بدانیم. چرا باید دیگران برای ما سندی سکولار بنویسند و در آن مشخص کنند که چه دیدگاهی دربارۀ آموزش‌های جنسی و جنسیتی کلیشه است و باید از میان برود؟!

نوری تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ به مواردی مانند «آموزش صلح به کودکان» پرداخته است، اما بانیان آن نه جوامع اسلامی، بلکه کشورهایی هستند که سابقۀ بمباران اتمی را در پروندۀ خود دارند و در ۲۰۰ سال اخیر، لشکرکشی و کشتارهای آن‌ها جزو کتاب‌های تاریخ فرزندان ما شده است!

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: ما بر اساس آیات قرآن کریم بر این باوریم که دین اسلام چارچوب شیوه زندگی سالم توحیدی و انسانی را برای همه اعصار و همه جوامع ارائه نموده است، اما عمدتاً از آن غفلت کرده‌ایم؛ رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند:« یا رَبِّ اِنَّ قَومِى اتَخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجورا» (فرقان:۳۰). ما باید به «اسلام ناب محمدی (ص)» برگردیم.

نوری گفت: پیشنهاد مشخص ما، تدوین و اجرای سند «الگوی پیشرفت فرهنگی و آموزشی اسلامی متکی بر قرآن کریم و سیره پیامبر (ص)» است. امروز نیازمند «ائتلاف توحیدی» در برابر سکولاریسم هستیم که در آن کفر و الحاد عادی‌سازی نشود و مفهوم عدالت به معنایی لیبرال و فردی تقلیل نیابد. آیسسکو می‌تواند مأموریت اصلی خود را حول این دغدغه بازیابی کند.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران حاضر است در این مسیر هم‌قدم شود و تجربیات و ایده‌های خود را با کشورهای اسلامی به اشتراک بگذارد، گفت: تجربۀ ما در تدوین اسنادی ملی مانند «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» می‌تواند یکی از زمینه‌های گفت و گو و انتقال تجربه میان کشورهای اسلامی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آیه شریفه «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» بیان کرد: بار دیگر از سازمان آیسسکو و کشور میزبان برای برگزاری این اجلاس با شکوه قدردانی می‌نمایم و امیدوارم نتایج این کنفرانس، بتواند در چارچوب آموزه‌ها و مبانی نظری اسلام، دستاوردی بزرگ برای ارتقای جایگاه تربیت، علم، فرهنگ و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار