معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

۱۲ هزار معلم برای رسیدن به استانداردهای جهانی کم داریم

تبریز(پانا)- معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به کمبود نیرو در این سازمان، از کمبود ۱۲ هزار معلم برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ هزار معلم برای رسیدن به استانداردهای جهانی کم داریم

سید جواد حسینی در گفتگو با پانا با اشاره به فضای استاندارد دانش‌آموزان در مدرسه گفت: فضای آموزشی در استاندارد های جهانی برای هر دانش آموز عادی ۸/۳ متر می باشد که در کشور ما ۵/۲ متر است. یعنی تا رسیدن به استاندارد های جهانی فاصله داریم.

وی ادامه داد: در استان های مختلف متراژ فضا برای هر دانش آموز متفاوت است به عنوان مثال، سیستان و بلوچستان و شهرستان های تهران سرانه پایین دارند و بعضی از استان ها نسبت به میانگین سرانه ی بالاتری دارند. فلذا در حوزه استثنایی سرانه فضای آموزشی باید ۲۸ متر باشد که اکنون در کشور ۱۱ متر است که ۱۱/۵ متر در کل کشور و ۲.۵ متر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته افزایش داشته است.

وی ضمن تشریح جزئیات طرح خشت تا بهشت گفت: در طرح خشت تا بهشت که باید ۲۱۰ مدرسه استثنایی در سراسر کشور ساخته می شد، ۱۶۵ مدرسه توسط خیرین ساخته شد که ۱۳ باب از آن ها در آذربایجان شرقی باید ساخته می‌شد که ۸ باب از آنها اکنون در حال انجام است و بقیه با تصمیمات در شورای آموزش و پرورش به صورت مشارکتی انجام خواهد شد.

حسینی افزود: در آمایش سرزمینی که در سال ۱۳۹۸ انجام شد، و در آن زمان ۷۰۰ مدرسه در حوزه استثنایی داشتیم که ۲۱۰ مدرسه به استاندارد سازی نیاز داشتند. در ایام روز جهانی معلولین (۱۲ آذر)، در مجموع ۵۴ پروژه را افتتاح و یا کلنگ زنی کرده ایم که ۴۰ تا از این پروژه ها افتتاح شده و ۱۴ مورد کلنگ زنی شده اند و بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان هم هزینه ساخت پروژه ها بود که بیش از ۶۵ درصد آن را خیرین تهیه کرده اند.

وی اظهار داشت: در مجموع، ۱۲ هزار معلم کمبود داریم تا به استاندارد برسیم. سال ۱۳۹۹ در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تصویب رسید که این تعداد به آموزش و پرورش استثنایی تخصیص داده شود و شیوه کار این است که هر سال ۱۰ درصد استخدامی که وزارت آموزش و پرورش دارد به استثنایی تعلق پیدا کند. کار این نیروها خیلی بیشتر از زحمت معلمین عادی است چرا که با دانش آموزی با نیاز های ویژه در ارتباط هستند. قبل از قانون مدیریت جامع خدمات کشوری، این معلمان حق شغل و شاغل کمتری می‌گرفتند که متاسفانه حذف شد که تلاش می کنیم سازمان آموزش استثنایی را از قانون مدیریت جامع خدمات کشوری معاف کنیم که این کار را تا طرح در کمیسیون پیش بردیم که امیدواریم در مجلس تصویب شود.

وی ادامه داد: در جهت توانمندسازی نیرو های شاغل و آموزش و پرورش استثنایی، در سال گذشته ۹ هزار نفر از معلمان آموزش و پرورش استثنایی در بیش از ۳۰۰ کارگاه که مهارت های چندگانه آموزش ببینند و ۱۰ درصد از کل معلمان آموزش و پرورش استثنایی آموزش مهارت های چندگانه را در سال ۹۹ دیده اند.

رییس سازمان استثنایی آموزش و پرورش گفت: حدود ۹ هزار نفر از شاغلین این سازمان، آموزش های زبان اشاره و خط بریل دیدند و در کنار آن در دانشگاه فرهنگیان هم برنامه درسی انطباق یافته دانشجویان رشته استثنایی را به تصویب رسانده ایم.

حسینی افزود: برای ساخت ۵ مدرسه استثنایی ۳ میلیارد تومان اعتبار توان افزایی اختصاص یافته است و همچنین ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای طرح هدایت و تهیه تبلت و تجهیزات ارتباطی برای دانش آموزان نیازمند، ایجاد یک مرکز جامع تشخیص و توانبخشی، مرکز اختلال یادگیری، مرکز مشاوره و راهنمایی، یک نمایشگاه دائمی محصولات دانش آموزان، یک دستگاه چاپگر بریل تخصیص یافته است و از طرفی برای اتمام پروژه ورزشی ۶۰۰ متری، ۴ میلیارد اعتبار دیگر نیاز دارد که مصوب شد تامین شود و این خبرهای خوب ما برای آذربایجان شرقی است.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان می‌دانند که ما در زمان محاطیم، ما سه زمان گذشته و حال و آینده را داریم، انسان موفق کسی است که از گذشته خودش به عنوان یک تجربه از آینده خود به عنوان یک امید و از حال با توجه به تجربه گذشته و امید به آینده سود جوید و امیدواریم دانش‌آموزان ما هم اینگونه باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار