در هفتمین روز از نشست انتشارات میچکا عنوان شد: 

مژگان سعیدیان: کتاب‌های تصویری، می‌توانند تأثیر زیادی روی مخاطب داشته باشند

فرزانه رحمانی: سخت‌ترین کار، نوشتن برای مخاطب خردسال است

تهران (پانا) - مژگان سعیدیان نقش تصویر و متن در کتاب تصویری را همپای هم و مهم دانست و عنوان کرد که اگر تصویر نباشد متن به تنهایی مطلب را ادا نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مژگان سعیدیان: کتاب‌های تصویری، می‌توانند تأثیر زیادی روی مخاطب داشته باشند

به گزارش روابط عمومی این انتشارات، این تصویرگر کتاب کودک و نوجوان در هفتمین روز از نشست انتشارات میچکا در پاسخ به پرسش جعفر توزنده‎جانی دربارۀ نتیجۀ یکی بودن تصویرگر و نویسنده گفت: ارتباط نویسنده و تصویرگر خیلی مهم است. مؤلف - تصویرگر بودن هم یک اتفاق هیجان‌انگیز است و می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد. کتاب‌های تصویری، می‌توانند تأثیر زیادی روی مخاطب داشته باشند. در کتاب تصویری خواننده می‌تواند برداشت آزاد داشته باشد و اگر متن نباشد خودش داستان را جلو ببرد.
وی با توضیح اینکه شروع کارش با مجلات و نشریات مختلف بوده و بعد از آن به تصویرگری کتاب پرداخته است، افزود: این حرفه‌ای بود که از کودکی آن را دوست داشتم و برای همین آن را با عشق و علاقه پیش برده‌ام. تصویرگری کار آسانی نیست و ما باید بسیار به متن وفادار باشیم؛ در حالی که کار نقاشی اگر مبتنی بر متن نباشد یک کار آزاد است.
رنگ و خطوط تصویر باعث تقویت نگاه کودک می‌شود
در این نشست، فرزانه رحمانی نیز با اشاره به این موضوع که نویسنده و تصویرگر روایت خودشان را دارند و کنار هم قرار گرفتن اینها روایت دیگری را ایجاد می‌کند، افزود: موقعی که داستان‌های «من نبودم»، «اتاق دوست داشتنی من» و «مهمان های وقت خواب» را نوشتم و تصویرگری اینها به خانم سعیدیان سپرده شد، ما گفت‌وگوهای زیادی داشتیم تا این دو روایت را به هم نزدیک کنیم.
این نویسنده در ادامه گفت: به این علت که تصویر در کتاب تصویری برای مخاطب پیش دبستانی و دبستانی نقش خیلی مهمی دارد، من از خانواده‌ها می‌خواهم موقع خواندن کتاب، تصاویر را روبه‌روی صورت کودک بگیرند تا روایت را ببیند. رنگ و خطوطی که تصویرگر داشته، باعث تقویت نگاه کودک می‌شود. ضمن اینکه خود بچه هم می‌تواند روایتی فراتر از متن و بنا به تصاویر داستان خودش را بگوید.
وی با تأکید بر این موضوع که سخت‌ترین کار نوشتن برای مخاطب خردسال است، خاطرنشان کرد: در این کار نویسنده باید ایده‌ای را پرورش بدهد که موجب رشد و شناخت کودک بشود. از سوی دیگر، یک بزرگسال می‌تواند از واژه‌های بسیاری برای انتقال مفهوم استفاده کند، در حالی که دایره واژگانی یک کودک و یک خردسال بسیار محدود است. نکته بعدی این است که متن روی کودک تأثیر مخربی نداشته باشد.
سلسله نشست‌های نشر میچکا به منظور تحلیل، بررسی و واکاوی ابعاد گوناگون ادبیات کودک و نوجوان با حضور کارشناسان، پژوهشگران، نویسندگان و مترجمان این حوزه از ششم تا دوازدهم آذر ۱۴۰۰ در باغ کتاب تهران برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار