تاکید بر فهم دقیق «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» از سوی مدیران

تهران (پانا) _ مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت فهم دقیق از موضوع مهم «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی پرورشی و اجرایی مدارس شاهد» همچنین ضروری دانستن شناسنامه، بر اجرای آن اولویت دارد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر فهم دقیق «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» از سوی مدیران

محمدرضا رزاقی روز گذشته در جلسه با معاونان و کارشناسان اداره کل شاهد و ایثارگران ضمن تشکر و سپاسگزاری از کارشناسان اداره کل امور شاهد و ایثارگران که در هفته های اخیر از تعدادی از مدارس شاهد شهر تهران بازدید به عمل آورده و گزارش آن را بیان کردند گفت: کاری که شما در این اداره کل انجام می دهید عاری از فعالیت شکلی است و در حقیقت به دنبال کیفی سازی برنامه ها و فعالیت‌های مدارس شاهد هستید.

وی ضمن بیان این که تدوین «شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد» در راستای تفکر سیستمی، استاندارد سازی و کیفیت بخشیدن به برنامه‌ها و فعالیت های مدارس شاهد صورت گرفته است تصریح کرد: درجهت عملیاتی نمودن شناسنامه ی فعالیت های مدارس شاهد لازم است گام های اساسی برداریم و اولین گام درحقیقت «نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه» است.

دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بازدید عبارت است از: فعالیتی که طی آن، عملکرد و فعالیت یک سازمان (توسط بخش های درون و یا بیرون سازمان) مورد بررسی، نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد اظهار کرد: به میزانی که بازدید به صورت آزاد (از قبل هماهنگ نشده) باشد می تواند عملکرد واقعی مدرسه را به وضوح نشان دهد و در صورتی که بازدید از قبل هماهنگ شده باشد، شاید انحرافاتی صورت گیرد که نتایج را عاری از روایی و اعتبار کند.

وی گفت: آنچه در بازدید بسیار مهم و اساسی است، تعیین هدف از بازدید می باشد که در اداره کل امور شاهد و ایثارگران، هدف در مرحله ی اول «نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه» فعالیت های مدارس شاهد توسط مدرسه است.

رزاقی با اشاره به این که ما دو نوع بازدید داریم بازدید ارزیابی و بازدید نظارتی تصریح کرد: بازدید های ما «از مدارس شاهد» از جنس «بازدید نظارتی» است.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران نظارت را «نوعی آموزش و ایجاد تسلط نسبت به درک و اجرای کیفی یک سیاست، برنامه و طرح» دانست و تاکید کرد: در این رویکرد از بازدید، بیشتر به دنبال بررسی میزان درک شاخص‌های یک سیاست یا برنامه، توسط مدیران مدارس هستیم.

وی همچنین در تبیین بازدید‌هایی که به منظور ارزیابی صورت می‌گیرد، گفت: وقتی تسلط سازمان (مدرسه) نسبت به اجرای یک سیاست، برنامه و طرح کامل شده باشد و اطمینان کامل از اجرای آن شکل گرفته باشد، با ارزیابی به دنبال تعیین «کیفیت» و «کمیت» اجرای سیاست یا برنامه هستیم. وبدیهی است این نوع از بازدیدها، بعد از بازدیدهای نظارتی قابل تحقق و استناد است.

رزاقی در پایان سخنان خود بار دیگر به اهمیت «شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد» که با مشارکت جدی مدیران و کارشناسان مدارس شاهد تدوین شده است اشاره نموده و گفت: شناسنامه مدارس شاهد ابزاری است برای استاندارد سازی فعالیت های مدارس شاهد که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است و هدف غایی از «بررسی نحوه اجرای شناسنامه مدارس شاهد» افزایش تسلط مدیران مدارس به محتوای غنی شناسنامه است و نهایت این که بازدید نظارتی خود نوعی کارگاه آموزشی برای یادگیری کیفی و عمیق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار