جزئیات برنامه‌‌های «یوسف نوری» برای وزارت آموزش و پرورش؛

از دستیابی به عدالت تربیتی تا افزایش دسترسی شهروندان به خدمات آموزش و پرورش رایگان

تهران (پانا) _ نمایندگان مجلس با ۱۹۴ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع به سومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
از دستیابی به عدالت تربیتی تا افزایش دسترسی شهروندان به خدمات آموزش و پرورش رایگان

۲۶ آبان ماه بود که رئیس جمهور «یوسف نوری» را به عنوان سومین گزینه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. نوری بر خلاف حسین باغ گلی و مسعود فیاضی با رویکرد مثبت مجلس مواجه شد و مجلسیان با ۱۹۴ رأی موافق به سومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم اعتماد کردند.

نوری امروز در صحن علنی مجلس بر ارتقاء امر حاکمیتی آموزش و پرورش در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به عدالت تربیتی، مدرسه محوری و استقرار مدرسه صالح، خروج از نظام برنامه درسی تک ساحتی و تربیت مبتنی بر ساحت‌های شش‌گانه تربیت و ارتقای شأن و جایگاه معلم تأکید کرد.

همگرایی،‌ همدلی و هم زبانی دولت و مجلس برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت و کرامت معلم؛ ایجاد تحول در شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر امر تحول؛ اجرای بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری؛ استفاده از جوانان خلاق و حرکت به سمت جوانگرایی؛ احیای دانشگاه فرهنگیان و جذب نخبگان به عنوان معلم؛ برقراری نظام عدالت تربیتی و افزایش دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت و همچنین حرکت در جهت ایجاد تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزان از جمله مهم ترین برنامه‌های یوسف نوری بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه برنامه درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد، گفت: همه آسیب‌ها با تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برطرف می‌شود. همچنین قصد داریم نیروهای محقق و خلاق انقلابی را به این سازمان تزریق کنیم تا تبدیل تدریجی از متصدی تولید و چاپ به متولی مرجع تنظیم‌گری برنامه‌ریزی درسی در چارچوب راهنمای درسی ملی مصوب، تبدیل شده و باعث کارآمدسازی این سازمان شود.

وی یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق عدالت تربیتی را استفاده از فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی آموزش حضوری دانست و ایجاد قرارگاه جهادی را یکی از لازمه‌های اجرای عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.

نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی؛ به کارگیری ظرفیت های عظیم مردمی؛ مدرسه محوری و استقرار مدرسه صالح؛ فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان و حضور در بازار سرمایه نیز از دیگر مواردی بود که نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بر آنها تأکید کرد.

سومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم چالش‌های نظام آموزش و پرورش را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: چالش اول، ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزشی کشور؛ چالش دوم، جهت گیری‌های ضد عدالت در آموزش و پرورش و چالش سوم، افت کیفی خدمات آموزشی و پرورشی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اکنون تصویر واقعی از وضعیت نظام آموزشی به ویژه در مدارس در دسترس نیست و به جز آزمون های نهایی به منبع دیگری برای ارزیابی به دانش آموزان نمی توان مراجعه کرد؛ این موضوع نشان می دهد که چشم حاکمیت نسبت به کیفیت نظام تعلیم و تربیت کم سو است و امکان قضاوت و ارزیابی دقیق از آن سلب شده است.

وی در خصوص منزلت معلمان نیز گفت: ارتقاء منزلت و معیشت معلمان کمترین اقدامی است که باید برای ارتقای آن قدم برداشت؛ اعتماد به معلم و واسپاری برخی اختیارات به او و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله با محوریت معلم و تعامل با هنرمندان و صدا و سیما برای تولید آثار هنری در خصوص منزلت معلم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. اگر می خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر وجود ندارد؛ هر سه راه این است که معلمان را دریابیم؛ البته برخی می گویند راه چهارمی وجود دارد که باید معلم را در حد اعلای خود دریابیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار