82 میلیون ایرانی اندازه یک میلیارد و 300 میلیون نفر گاز مصرف می‌کنند

تهران (پانا) - آمارهای اعلام شده توسط شرکت ملی گاز بیانگر آن است که ایران ۸۲ میلیون نفری برابر با چین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری، گاز مصرف می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
82 میلیون ایرانی اندازه یک میلیارد و 300 میلیون نفر گاز مصرف می‌کنند

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایران با 82 میلیون نفربه اندازه چین یک میلیارد و 300 میلیونی گاز مصرف می کند و آمارهای دیگر حاکی از آن است که مصرف گاز ایران با 12 کشور ثروتمند و سردسیر اروپا برابری می‌کند.

براین اساس نگاهی به مصرف کنندگان گاز ایران نشانگر آن است که بخش خانگی با 53 درصد بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.

با این حال این روند در زمستان با تغییرات بیشتری مواجه می‌شود به طوری که در ابتدای ماه جاری مقدار مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۵۲۱ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۲۹ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۹۸ میلیون مترمکعب بوده است.

این درحالی است که میانگین مصرف گاز در بخش خانگی در دی ماه سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۵۵۶ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود اما به نظر می رسد که امسال طوفان مصرف زودتر از راه رسیده است و احتمالا مصرف بخش خانگی از سقف سال گذشته نیز فراتر خواهد رفت.

در نمودار زیر مصرف یک هفته ای گاز ( از 17 تا 23 آبان) نمایش داده و با مدت مشابه آن در سال گذشته مقایسه شده به وضوح افزایش حدود 50 میلیون متر مکعبی در روز 23 آبان نسبت به روز مشابه سال قبل و حتی بیشتر از آن را در روزهای پیشین نشان می دهد.

سال گذشته مصرف روزانه گاز کشور از مرز ۸۲۵ میلیون مترمکعب در روز عبور کرد که این رقم تقریباً سقف توان شرکت ملی گاز برای تأمین نیاز کشور بود.

این به معنای آن است که همه گاز تولیدی از میدان پارس جنوبی فعلاً برای گرمایش استفاده می‌شود.

در عین حال براساس آمار اعلامی وزارت نفت میزان هدر رفت گاز کشور حدود ۹ درصد یعنی رقمی در حدود ۹۰ میلیون متر مکعب در روز برآورد می‌شود که به اندازه تولید دو فاز پارس جنوبی است.

نگاهی به عمده منابع تولید گاز ایران

منبع: مرکز مطالعات زنجیره ارزش (اعداد گرد شده‌اند)

نگاهی به ظرفیت پالایشگاه های گاز در کشور بیانگر آن است که تاکنون ظرفیت نصب شده پالایشگاه های گاز کشور به بیش از 900 میلیون متر مکعب رسیده است.

با این حال از آنجا که همواره فاصله ای میان ظرفیت اسمی و تولید واقعی وجود دارد که به دلایلی چون استهلاک تجهیزات، اصطکاک تاسیسات ، تعمیرات واحدها و... رخ می دهد، نمی توان این میزان را واقعی قلمداد کرد.

بنابراین همانگونه که مسئولان گازی کشور نیز بیان می کنند، ظرفیت واقعی تولید گاز کشور حدود 850 میلیون متر مکعب در روز است.

ایران با این حجم از ظرفیت نصب شده پالایشگاهی خود، در حال حاضر سومین تولیدکننده گاز در جهان است. اما خبر بد آنکه رتبه چهارمین مصرف کننده دنیا را پس از آمریکا، روسیه و چین در اخیار دارد در حالی که هیچ کدام از این کشورها نه از لحاظ جمعیت و نه وسعت قابل مقایسه با ایران نیستند و همچنین در نیمه سرد جهان قرار دارند در حالی که ایران در سرزمین چندان سردی نیست.

با این شرایط و همانگونه که در گزارشی های پیشین نیز به آن اشاره شده است، اکنون و با اتمام توسعه فازهای پارس جنوبی که نشان داد ایران دیگر منابع گازی جدیدی ندارد، نیاز مصرف گاز حتی از کل میزان استخراج نیز فراتر رفته است .

جمعبندی آن که اکنون کار به جایی رسیده است که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی گاز و محدود کردن سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها که سبب خاموشی برق شده است، ‌می گوید: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برنامه‌های خود را برای جلوگیری از قطعی گاز مطرح کرد که از جمله این برنامه ها مذاکره با ترکمنستان و احیای قرارداد قبلی است تا از این طریق با واردات گاز از ترکمنستان گاز شرق و شمال شرق کشور را تامین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار