در گفت‌وگو با پانا:

عباس جهانگیری: کودکان اهل موسیقی، جهان هستی را با هارمونی می‌بینند

تهران (پانا) - در این سال‌ها که موسیقی کودک صرفاً برای سرگرم کردن کودک یا به عنوان ابزار تفاخر خانواده مورداستفاده قرار می‌گیرد، «عباس جهانگیریان» پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان از اهمیت استفاده از ابزار موسیقی برای تربیت کودک سخن گفت و معتقد است کودکی که موسیقی کار می‌کند، فکورتر است.

کد مطلب: ۱۲۳۳۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
عباس جهانگیری: کودکان اهل موسیقی، جهان هستی را با هارمونی می‌بینند

گاهی افرادی که برای کودکان موسیقی می‌سازند، گمان می‌کنند که چون مخاطبان آن‌ها کودک هستند، نیازی نیست که موسیقی جدی، دقیق و سطح بالا و ماندگار بسازند. یکی از مسائل فراموش شده برای کودکان، موسیقی است.
آموزش با ابزار موسیقی برای کودک ماندگاری می‌آورد
پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه موسیقی کودکان می‌تواند پناهی برای کودکان باشد، عنوان کرد: «هنر جنبه درمانی دارد؛ مانند هنردرمانی، تئاتر درمانی، موسیقی‌درمانی. امروز از موسیقی بسیار زیاد استفاده می‌شود. برای مثال در کشوری مانند اتریش یا جمهوری آذربایجان از موسیقی برای آموزش استفاده می‌کنند. اگر به آن جنبه آموزشی موسیقی نگاه شود، اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد. البته نه اینکه خود موسیقی آموزش داده شود بلکه به‌وسیله موسیقی جنبه‌های دیگر آموزش داده شوند زیرا موسیقی باعث می‌شود ذهن آمادگی پیدا کند.»

گاهی جنبه‌های مفید موسیقی دیده نمی‌شود، برای مثال برخی از پدر و مادرها فکر می‌کنند همه تئاتر ما همان تئاتر لاله‌زار است که در کودکی و نوجوانی رفته‌اند و دیده‌اند. هنوز هم ‌فکر می‌کند تئاتری که در تئاتر شهر و رودکی برگزار می‌شود همان است و متأسفانه حاضر نیستند دو ساعت وقت بگذارند و به تالار رودکی یا سینما بروند و تغییرات را از نزدیک ببینند


با موسیقی استرس را از ذهن کودک‌مان دور می‌کنیم
این نویسنده و پژوهشگر عرصه تئاتر کودک و نوجوان افزود: «وقتی استرس از ذهن کودک دور شد آمادگی پیدا می‌کند چیزی را فرابگیرد، حالا اگر آن زبانی که آموزش می‌دهد موسیقی یا تئاتر باشد بهتر می‌آموزد و در ضمیر ناخودآگاه رسوب می‌کند. ژان پیاژه معتقد است وقتی مفاهیم به‌صورت عام آموزش داده شود به حافظه کوتاه‌مدت می‌رود ولی وقتی از طریق تصویر و هنر آموزش داده شود به حافظه عمیق بلندمدت می‌رود. به همین دلیل است که وقتی در کودکی کتاب درسی را خوانده‌ایم و در قالب داستان بوده، همچنان یادمان مانده است اما اگر آموزش مستقیم باشد فراموش کرده‌ایم.»
کودکان اهل موسیقی جهان هستی را با هارمونی می‌بینند
«عباس جهانگیریان» مدرس و پژوهشگر حوزه نمایشنامه‌نویسی و تئاتر گفت: «آموزش مستقیم و بی‌واسطه هنر، کوتاه‌مدت است و فراموش می‌شود. به همین دلیل در دنیا از موسیقی برای آموزش استفاده می‌کنند. علتش این است که موسیقی باعث می‌شود که بدن و ذهن و روح و روان ریتم خاصی پیدا کند و موزون شود. بچه‌هایی که موسیقی کار می‌کنند عموماً فکور هستند و ذهن ورزیده‌تری دارند چون با ریتم سروکار دارند و جهان هستی را هم با هارمونی می‌بینند.»
موسیقی به انسانی شدن روابط اجتماعی کمک می‌کند
نویسنده کتاب «سایه هیولا» با اشاره به اینکه ممکن است پدر و مادرها کمتر به جنبه مثبت موسیقی توجه کنند، عنوان کرد: «گاهی جنبه‌های مفید موسیقی دیده نمی‌شود، برای مثال برخی از پدر و مادرها فکر می‌کنند همه تئاتر ما همان تئاتر لاله‌زار است که در کودکی و نوجوانی رفته‌اند و دیده‌اند. هنوز هم ‌فکر می‌کند تئاتری که در تئاتر شهر و رودکی برگزار می‌شود همان است و متأسفانه حاضر نیستند دو ساعت وقت بگذارند و به تالار رودکی یا سینما بروند و تغییرات را از نزدیک ببینند.»
وی افزود: «حتی مسئولین مربوطه هم باید چنین کنند تا نگاهشان به تئاتر و موسیقی تغییر کند. موسیقی به انسانی کردن روابط ما آدم‌ها کمک می‌کند و بزرگان موسیقی در شکل‌گیری روابط اجتماعی ما بسیار اثرگذار هستند. هیتلر با همه آن بی‌رحمی‌اش وقتی سمفونی 5 بتهوون را گوش می‌دهد گریه می‌کند و این موضوع دگرگونش می‌کند.»
شهرهای بزرگ از آموزش موسیقی بی‌نصیب‌اند
جهانگیریان درباره آموزش موسیقی در مدارس گفت: «وجود آموزشگاه‌ها برای آموزش موسیقی به کودکان خوب است چون به استعدادیابی موسیقی کمک می‌کند و البته این‌گونه امکانات فقط در شهرهای بزرگ است. اکنون در خراسان جنوبی کودکان و نوجوانان زیادی داریم که به موسیقی علاقه‌مند هستند، به‌خصوص علاقه به دوتارهای خراسانی زیاد است و کودکان و نوجوانان به موسیقی محلی روی آورده‌اند. مدتی قبل یکی از اهالی همان بخش‌ها به من می‌گفت، زمانی در چند روستا کنار هم یک نفر بود که به کودکان ما آموزش می‌داد و متأسفانه اکنون فوت کرده است و بچه‌های بااستعداد زیادی داریم اما جایی ندارند که بروند.»
باید مشکل دارها مشکل شان را با موسیقی حل کنند
وی عنوان کرد: «این امکانات عمدتاً در شهرهای بزرگ است و بچه‌های شهرهای کوچک بی‌نصیب می‌مانند و اگر این نوع آموزش‌ها وجود داشته باشد، می‌تواند مؤثر باشد اما موسیقی چیزی است که باید فرد از کودکی درگیر شود وگرنه در سن بالا نهایت ساز را به روی دیوار دکور می‌کنند. فضایی باید باشد که شوقی برای بچه باشد تا ادامه دهد پس افکار عمومی ما بسیار اثرگذار هستند.»
جهانگیریان گفت: «وقتی چیزی تشویق شود زمینه رشدش فراهم می‌شود و وقتی تقبیح می‌شود زمینه رشد آن متوقف می‌شود، پس باید مشکل دارها مشکل شان را با موسیقی حل کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار