محمدرضا شرف‌الدین: جشنواره فیلم فجر سینما را به سوی تفکر انقلاب اسلامی برگرداند

تهران (پانا) - مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت جشنواره فیلم فجر با انتخاب‌های خود می‌تواند دوری سینما از آرمان‌های انقلاب اسلامی را جبران کند و سینمای ایران را به سوی تفکر انقلاب اسلامی برگرداند.

کد مطلب: ۱۲۳۲۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
محمدرضا شرف‌الدین: جشنواره فیلم فجر سینما را به سوی تفکر انقلاب اسلامی برگرداند

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر، محمدرضا شرف‌الدین، تهیه کننده سینما گفت: جشنواره فیلم فجر باید به مسیر انقلاب اسلامی برگردد. ما جشن سینمای ایران را داریم که آن را خانه سینما برگزار می‌کند و در آن به صورت حرفه‌ای به رشته‌های مختلف صنفی پرداخته می‌شود. اما وقتی حرف از جشنواره فیلم فجر می‌شود، تابلویی به نام فجر داریم که باید طبق آرمان‌های انقلاب اسلامی عمل کند. در این سال‌ها سینمای ایران از تراز انقلاب اسلامی به شدت فاصله گرفته، با این حال جشنواره فیلم فجر با انتخاب‌های خود می‌تواند این نقیصه را جبران کند و سینما را به سوی تفکر انقلاب اسلامی برگرداند.
او افزود: فضای عمده فیلم‌ها، نوع ارتباط‌ شخصیت‌ها و قصه‌‌های آثار سینمایی در سال‌های گذشته باعث شده بود کلیت سینمای ایران و لاجرم جشنواره فیلم فجر به‌تدریج به سمت یک سینمای بی‌هویت غیر ملی و غیردینی برود. تراز آن فاقد وجاهت انقلاب اسلامی بود و در بهترین صورت بر اساس داوری‌های حرفه‌ای و فنی سنجیده می‌شد. اگر هم چند فیلم با تراز وزین انقلاب و دفاع مقدس ساخته شد از کلیت سینمای ایران و مناسبت‌های دولت و سازمان سینمایی جدا بود. به نظرم تراز جشنواره فیلم فجر باید بر اساس داوری‌های محتوایی استوار شود و ملاک‌ هم باید گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
این تهیه‌کننده درباره توجه به مضامینی مانند دیپلماسی فرهنگی در آثار سینمایی گفت: ما باید به وسیله سینمای خود با سایر ملت‌ها و کشورها ارتباط برقرار کنیم. متأسفانه ما در ارتباطات و دیپلماسی فرهنگی، بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. در واقع وزارت امور خارجه فعالیتی در عرصه تبادل اندیشه و گفتمان‌های موجود در دنیا به صورت تعاملی انجام نمی‌دهد بلکه به صورت یکجانبه اعلام موضع دارد و یا نظرات طرف مقابل را به ملت ما تحمیل می‌کند و در هشت سال گذشته، شرایط اینگونه بوده است.
شرف‌الدین ادامه داد: دستگاه دیپلماسی ما در سال‌های اخیر فرمانبر غرب بود و نشانی از تعامل وجود نداشت. همان‌طور که در برجام به عنوان نقطه عطف سیاسی در دولت گذشته دیدیم، بازنده ایران بود و دستاورد مثبتی برای ما دربرنداشت.
مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به نقش دستگاه دیپلماسی در امور فرهنگی، یادآور شد: سیاست‌گذاری شوراهای سازمان سینمایی و سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولت و پیوست آن سیاست‌گذاری جشنواره فجر باید طوری باشد که همه شاهد احیای گفتمان انقلاب اسلامی باشند و این گفتمان در بسته‌های فرهنگی، توسط دستگاه دیپلماسی به صورت بین‌المللی مطرح شود. حتی سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان ارتباطات اسلامی هم در این زمینه مسئول هستند.
او خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها در مقابل خدمات سیاسی و اقتصادی به چینی‌ها، از آنها می‌خواهند که در عوضِ صادرات به فرانسه، سالیانه 10 فیلم از سینمای فرانسه در چین نمایش داده شود. این نشان دهنده آن است که چقدر برای اندیشه و تفکر خود ارزش قائل هستند. در حالی که لائیک و سکولار هستند ولی در اندیشه‌های خود ثابت بوده و برای تبلیغ و توسعه آن طرح و برنامه دارند. اکنون که بزرگ‌ترین صادرکننده کالا و خدمات به کشور ما چینی‌ها هستند، باید در قبال این گستره اقتصادی، آنها را ملزم به نمایش حداقل 30 فیلم از سینمای ایران در طول سال کنیم.
شرف‌الدین با اشاره به جای خالی آثار سینمای ایرانی در کشورهای همسایه، گفت: ما باید در منطقه نفوذ جمهوری اسلامی مانند عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و... سینمای ایران را پیوست به امنیت و گفتمان‌های سیاسی، امنیتی و تعاملات طرفین در آن کشورها و یا کشورهای شمال ایران کنیم. ما بر اساس دیپلماسی سیاسی و ارتباطات مرزی با همسایگان، تفاهمنامه‌هایی داریم ولی سینمای ما در آن کشورها هیچ نقشی ندارد. آنها از ایران مواد معدنی، تولیدات صنعتی، غذایی، کشاورزی و حتی خدمات فنی مهندسی، راهسازی، پل و سدسازی می‌برند و ایران با توانمندی‌های علمی، صنعتی و مهندسی خود چهره آن کشورها را دگرگون کرده و در مسیر توسعه در کنار مردم آن کشورها بوده ولی هیچ فیلمی از سینمای نجیب ایران در این کشورها اکران نمی‌شود در حالی که سینما از توانمندی‌های بالقوه ایران است.
او افزود: جشنواره فیلم فجر در آینده باید محلی برای تضارب آرا و حضور این کشورها باشد و از سفرا و کاردارهای فرهنگی این کشورها برای شرکت در آن دعوت شود. کارهای فراوانی در حوزه فرهنگی می‌توان با این کشورها انجام داد که نقطه شروعش می‌تواند سینما و جشنواره فیلم فجر باشد.
این تهیه‌کننده ادامه داد: می‌دانم که آثار جشنواره امسال، حاصل مدیریتِ امروز سازمان سینمایی نیست و آثاری که آمده حاصل حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت گذشته است اما امیدوارم سازمان سینمایی به صورتی عمل کند که سال آینده فیلم‌های سینمایی با تراز انقلاب اسلامی‌ و تفکر امام و رهبری به نمایش درآید.
او در پایان اضافه کرد: پیشنهاد می‌دهم که یک نشست فرهنگی درحاشیه جشنواره فجر با حضور کارشناسان فرهنگی و حوزه دیپلماسی برای بررسی راه‌های حضور سینمای ایران در خارج از کشور برگزار شود که در این نشست می‌توان نمایندگانی از وزارت امورخارجه، سازمان ارتباطات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بخش فرهنگی سپاه قدس حضور داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار