امین آصفی*

آموزش مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد

قریب به دو سال است که سایه ویروس منحوس کرونا در جهان گسترده شده، این ویروس با آثار مخرب و مضر در حوزه‌های مختلف اقتصادی، معیشتی، سلامت و ... زندگی بشر را دچار مخاطره کرده است. اما مخرب‌ترین اثر آن که جوامع از آن غافل هستند اثر مرگ‌بار آن بر آموزش است، متاسفانه با حضور این ویروس تمام مراکز آموزشی به‌ویژه مدارس از آغاز پاندمی تاکنون به صورت کامل تعطیل بوده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۳۲۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

شاهدیم که صنوف مختلف به صورت موقت و دوره‌ای و حتی ساعتی تعطیل بوده و دوباره آغاز به کار کرده اند اما مراکز آموزشی خصوصاً مدارس به صورت تمام وقت و یکسره در طی دو سال گذشته تعطیل بوده اند. این بدان معنی است که مدرسه و فضای آموزشی تعطیل، معلم و حضور فیزیکی او تعطیل، ساعت آموزشی کنسل، حضور دانش آموز تعطیل، برنامه های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی تعطیل. اما باید بگوییم تنها ابزار آموزشی که تعطیلی نداشت بلکه بر قدرت آن افزوده شد کتاب بود و کتاب. هم کتاب درسی هم کتاب کمک درسی و کتاب های کمک آموزشی. درست است که تعطیلی آموزش به صورت حضوری با آموزش های مجازی همراه شد اما بر کسی پوشیده نیست که آموزش مجازی آنطور که باید و شاید نتوانسته و نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و کیفیت لازم را برای آموزش کامل و جامع دانش آموزان را ندارد.

کتاب به عنوان یار همیشگی بشریت و خصوصاً در ایام کرونا یار آموزشی دانش آموزان توانسته ابزار مهم و کاربردی آموزشی معلم و دانش آموزان باشد. اما نیک می دانیم که کتاب های درسی به تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش‌آموزان نیستند و همیشه همراه با معلم در ساعات آموزشی و کتاب های کمک آموزشی می‌توانسته آموزش دانش آموزان را تکمیل کند. اما در دوران سخت کرونا و تعطیلی اموزش علاوه بر کتاب درسی، کتاب کمک آموزشی، کتاب های علمی، کتاب های کمک درسی می‌توانند این آموزش را تکمیل کنند که در طی دو سال گذشته این کتب توانسته اند نقش بسزایی در تکمیل آموزش دانش‌آموزان داشته باشند.

باید بگوییم کتاب های کمک آموزشی هم یار معلم در آموزش و تمرین و هم یار دانش آموز در آموزش تکمیلی و تمرین و آزمون بوده‌اند. شایسته است حتی به کتاب‌های کمک آموزشی عنوان مکمل آموزشی را هم اطلاق کنیم زیرا که تکمیل کننده آموزش و کتاب های درسی هستند و توانسته اند در دوران تعطیلی مدارس و آموزش یار و مکمل آموزشی دانش آموزان باشد.

طی دو سال گذشته سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش و دفتر انتشارات تکنولوژی آموزشی و دفتر تالیف با امعان نظر به موارد فوق ارتباط بسیار گسترده‌ای با مجموعه ناشران آموزشی و انجمن ناشران آموزشی به جهت تکمیل آموزش های غیرحضوری داشته و جلسات متعددی را برای پوشش این امر داشته و دارند و توانسته‌اند با همراهی بخش خصوصی و سریع‌تر و به نحو شایسته و استانداردی محقق کنند. جشنواره آموزشی رشد نیز در دوره جاری خود با نظر به موضوعات فوق نسبت به گزینش خود اقدام و آثار منتخب خود را از بین کتب مختلف آموزشی استانداردی انتخاب کرده و بسیار شایسته است که از عزیزان و مدیران آن به ویژه آقای جهانگردی که در این زمینه اهتمام ویژه و تمام داشته اند تشکر کنیم.

امیدواری این جشنواره که با رویکرد بسیار مثبت و علمی در دوره جاری اقدام کرده به صورت گسترده تر با دید باز بتواند پیدا کنند و آثار چشمگیر آموزشی برای وزارت آموزش و پرورش را داشته باشد.

*مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار