یک مدرس کارگاه آموزشی:
ارزشیابی توصیفی درکلاس، تضمینکننده ماهیت بازخوردی است که به دانشآموز داده میشود
شهرری (پانا) - در اولین کارگاه دانشافزایی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو شهرری که در سالن اجتماعات فاطمه الزهرا (س) منطقه برگزار شد، بر اهمیت بازخوردهای معلم نسبت به فعالیت دانشآموزان تاکید شد.
در این برنامه، طیبه علیاری مدرس کارگاه آموزشی گفت: بازخورد توصیفی واکنش و داوری شناختی و فراشناختی معلم نسبت به فعالیتها در جهت بهبود عملکرد دانشآموز است که از یک سو بر انتظارات آموزشی و از سویی دیگر بر فعالیتهای دانشآموزان تمرکز دارد. بازخورد فرصتی را فراهم میآورد که دانشآموزان به تقویت و توسعه خود بپردازند زیرا از طریق بازخورد است که دانشآموزان از عملکرد خود آگاه شده و میتوانند به کمک بازخورد به بازبینی و بازآفرینی عملکرد خود بپردازند. بازخوردها از چند منظر مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، که دارای ابعاد مختلفی است و این ابعاد به رشد دانشآموز و بالا بردن سطح آموزش در کلاس تأثیر بسزایی دارد.
این مدرس کارگاه آموزشی افزود: بازخورد فرآیندی، همان بازخوردهای شناختی و فراشناختی است که معلم به منظور بهبود روشها و نحوه یادگیری و آگاه شدن دانشآموز از قوتها و ضعفهای یادگیری مطالب و مباحث دروس مختلف به دانشآموز ارائه میکنند. دانشآموز با استفاده از این بازخوردهای پیوسته، هدفمند، متنوع، ساده و قابل فهم معلم پی میبرد که در چه وضعیتی قرار دارد و چه فعالیتهایی را باید انجام دهد.
علیاری تأکید کرد: یک بازخورد مطلوب علاوه بر اینکه یک تفسیر درست از موفقیتها و خطاهای دانشآموز دارد رهنمودهایی برای توسعه و بهبود یادگیری به دانشآموز ارائه میدهد، یعنی به وضوح مشخص میکند که دانشآموز چه فعالیتهایی باید انجام دهد و انتظارات آموزشی به خوبی محقق و به اهداف آموزشی دست مییابد.
وی همچنین در رابطه با انواع بازخورد خاطرنشان کرد: بهترین نوع بازخورد، بازخورد مجاز است که در این نوع بازخورد نقاط قوت دانشآموز بزرگنمایی میشود و نقاط ضعف با احتیاط بیان و رهنمودهای عملی متناسب با توجه به تفاوتهای فردی به دانشآموز ارائه می شود.
خبرنگاردانشآموز:مائده رحمانی
ارسال دیدگاه