یک مدرس کارگاه آموزشی:

ارزشیابی توصیفی درکلاس، تضمین‌کننده ماهیت بازخوردی است که به دانش‌آموز داده می‌شود

شهرری (پانا) - در اولین کارگاه دانش‌افزایی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو شهرری که در سالن اجتماعات فاطمه الزهرا (س) منطقه برگزار شد، بر اهمیت بازخوردهای معلم نسبت به فعالیت دانش‌آموزان تاکید شد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی توصیفی درکلاس، تضمین‌کننده ماهیت بازخوردی است که به دانش‌آموز داده می‌شود

در این برنامه، طیبه علیاری مدرس کارگاه آموزشی گفت: بازخورد توصیفی واکنش و داوری شناختی و فراشناختی معلم نسبت به فعالیت‌ها در جهت بهبود عملکرد دانش‌آموز است که از یک سو بر انتظارات آموزشی و از سویی دیگر بر فعالیت‌های دانش‌آموزان تمرکز دارد. بازخورد فرصتی را فراهم می‌آورد که دانش‌آموزان به تقویت و توسعه خود بپردازند زیرا از طریق بازخورد است که دانش‌آموزان از عملکرد خود آگاه شده و می‌توانند به کمک بازخورد به بازبینی و بازآفرینی عملکرد خود بپردازند. بازخوردها از چند منظر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، که دارای ابعاد مختلفی است و این ابعاد به رشد دانش‌آموز و بالا بردن سطح آموزش در کلاس تأثیر بسزایی دارد.

این مدرس کارگاه آموزشی افزود: بازخورد فرآیندی، همان بازخوردهای شناختی و فراشناختی است که معلم به منظور بهبود روش‌ها و نحوه یادگیری و آگاه شدن دانش‌آموز از قوت‌ها و ضعف‌های یادگیری مطالب و مباحث دروس مختلف به دانش‌آموز ارائه می‌کنند. دانش‌آموز با استفاده از این بازخوردهای پیوسته، هدفمند، متنوع، ساده و قابل فهم معلم پی می‌برد که در چه وضعیتی قرار دارد و چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهد.

علیاری تأکید کرد: یک بازخورد مطلوب علاوه بر اینکه یک تفسیر درست از موفقیت‌ها و خطاهای دانش‌آموز دارد رهنمودهایی برای توسعه و بهبود یادگیری به دانش‌آموز ارائه می‌دهد، یعنی به وضوح مشخص می‌کند که دانش‌آموز چه فعالیت‌هایی باید انجام دهد و انتظارات آموزشی به خوبی محقق و به اهداف آموزشی دست می‌یابد.

وی همچنین در رابطه با انواع بازخورد خاطرنشان کرد: بهترین نوع بازخورد، بازخورد مجاز است که در این نوع بازخورد نقاط قوت دانش‌آموز بزرگنمایی می‌شود و نقاط ضعف با احتیاط بیان و رهنمودهای عملی متناسب با توجه به تفاوت‌های فردی به دانش‌آموز ارائه می شود.

خبرنگاردانش‌آموز:مائده رحمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار