جنوب شرق آسیا یکی از سریعترین رشدهای بازار اینترنت را در جهان دارد
کرونا؛ موتور محرکه اقتصاد اینترنتی
تهران (پانا) - شیوع کووید 19هرچند دردسرهای زیادی برای مردم جهان ایجاد کرد اما یک فرصت بزرگ برای حوزه فناوری و اقتصاد اینترنتی نیز بههمراه داشت.
بهگزارش ایران، با توجه به نیاز روزافزون جهان به اینترنت، تلاش شد تا به موازات افزایش نیاز کاربران به حضور در کلاس درس آنلاین، حضور در جلسات آنلاین، خرید غیرحضوری و...، سرعت متوسط اینترنت نیز درجهان بالا برود. به این ترتیب اقتصاد اینترنتی دنیا جان تازهای گرفت و در این میان، آسیای جنوب شرقی بیشترین بهره را برده است بهگونهای که پیشبینی میشود ارزش اقتصاد اینترنتی این منطقه که اکنون رقمی حدود ۱۷۴میلیارد دلار است تا سال ۲۰۲۵ با رشد دوبرابری به ۳۶۰میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ به رقمی بین ۷۰۰میلیارد تا یک تریلیون دلار برسد.
۴۴۰ میلیون کاربر اینترنت
مؤسسه پژوهشیBain & Company و همچنین هولدینگTemasek در ششمین گزارش سالانه خود از وضعیت اینترنت مناطق مختلف جهان از جمله آسیای جنوب شرقی آوردهاند که منطقه آسیای جنوب شرقی با ۱۱کشور یکی از سریعترین رشدهای بازار اینترنت جهان را دارد که دلیل آن نیز وجود جمعیت جوان، افزایش سریع شهرنشینی، وجود طبقه متوسط روبه رشد و همچنین افزایش تعداد کاربران تلفن هوشمند در این منطقه است. طبق این گزارش، بیش از ۷۵درصد از مردم ساکن در ۶کشور آسیای جنوب شرقی به اینترنت پرسرعت دسترسی مناسب دارند و بخش عمده آنها حداقل یک بار خرید آنلاین انجام دادهاند.این ۶کشور سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند هستند وطبق این گزارش، در دوران شیوع کووید ۱۹، حدود ۴۰میلیون نفر در این کشورها برای نخستین بار در طول دوران کرونا آنلاین شدهاند. جمعیت کل منطقه آسیای جنوب شرقی حدود ۶۶۸ میلیون نفر است و روند افزایشی کاربران تازه وارد در منطقه سبب شده است تا تعداد کاربران اینترنت آن به ۴۴۰ میلیون نفر برسد که ۸۰درصد آنها حداقل یک بار خرید اینترنتی و آنلاین انجام دادهاند و به نوعی در اقتصاد اینترنتی منطقه تأثیرگذار بودهاند. در این منطقه
بیش از ۶۰میلیون نفر در دوران شیوع کرونا برای نخستینبار از سرویسهای دیجیتال برای خرید و پرداخت پول استفاده کردهاند و تنها در نیمه نخست ۲۰۲۱ این رقم، ۲۰میلیون کاربر بوده است.
رشد دورقمی شاخص تجارت الکترونیک در منطقه
در این گزارش شاخص اقتصادی GMV تجارت الکترونیک (حجم ناخالص کالا) مورد توجه قرار گرفته است. حجم ناخالص کالا (GMV)، روشی برای محاسبه درآمد ناخالص شرکتهای خردهفروشی است که بهکل فروش دلاری در یک بازه زمانی مشخص در سایتهای تجارت الکترونیکی اشاره دارد. این رقم که در اوایل تجارت الکترونیک معمولاً به جای فروش یا درآمد مورداستفاده قرار میگرفت، حالا تغییراتی یافته و مشاغل، ارزش اقتصادی یک شرکت را با آن اندازه میگیرند.
این گزارش با اشاره به اینکه پیشبینی میشود شاخص GMV درصنعت اقتصاد اینترنتی منطقه آسیای جنوب شرقی تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۷۴میلیارد دلار در حجم ناخالص کالا (GMV) برسد، یادآور شده است این رقم نشان از ۴۹ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ دارد. همچنین گفته میشود به دلیل رشد تجارت الکترونیک ناشی از شیوع کووید ۱۹ و خانه نشینی مردم و استفاده فراوان از اینترنت، ارزش این شاخص تا سال ۲۰۲۵ به ۳۶۰میلیارد دلار خواهد رسید. پیشبینی میشود که این رقم تا پایان سال ۲۰۳۰ به رقمی بین ۷۰۰ میلیارد دلار تا یک تریلیون دلار برسد. علاوه بر تجارت الکترونیک، سرویسهای مالی آنلاین در منطقه نیز روند روبه رشدی دارد و کیفهای پول الکترونیکی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است که در افزایش ارزش اقتصاد اینترنتی این منطقه بیتأثیر نبوده است.
گفتنی است که همه کشورها در این منطقه رشد دورقمیGMV تجارت الکترونیک را در سال ۲۰۲۱ تجربه کردهاند ولی میزان این رشد تفاوتهایی هم داشته است. بهعنوان مثال اندونزی به تنهایی بهعنوان پرجمعیتترین کشور منطقه، ۴۰درصد از کل GMV این منطقه یعنی ۷۰میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. همچنین فیلیپین بیشترین توسعه شاخص GMV تجارت الکترونیک را در این منطقه تجربه کرده و با رشد ۹۳درصدی، رقم آن از ۹میلیارد دلار سال ۲۰۲۰ به ۱۷میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. بسیاری دلیل پیشرفت اقتصاد اینترنتی این منطقه را به وضعیت مناسب اینترنت و جذب کاربران جدید نسبت میدهند و البته برخی دیگر، جذب سرمایهگذاران و توسعه اکوسیستم استارتاپی را نیز از دیگر دلایل آن میدانند، چراکه در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ استارتاپ یونیکورن(با ارزش بیش از یک میلیارد دلار یا بیشتر) جدید در آسیای جنوب شرقی ایجاد شده که رقم قابل توجهی است.
ارسال دیدگاه