اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از ماجرای انتشار عکس بازپرس جنجالی تا تبرئه «یاسین رامین»

تهران (پانا) - اعلام وضعیت کرونا در 31 استان، آخرین وضعیت دادگاه‌های اقتصادی، جنجال برای ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی، وقوع زلزله شدید در استان هرمزگان و تبرئه «یاسین رامین» بخشی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۲۳۱۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
از ماجرای انتشار عکس بازپرس جنجالی تا تبرئه «یاسین رامین»

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۹۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۸ هزار و ۵۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۵ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۱۸۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که سه هزار و ۴۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در هفته‌ای که گذشت ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار داشتند.

آمار واکسیناسیون کرونا

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۹۶ نفر دُز دوم و ۶۴۳ هزار و ۱۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۰ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.

وضعیت کرونا در 31 استان‌

در هفته‌ای که گذشت وزارت بهداشت وضعیت کرونا در 31 استان را تشریح و اعلام کرد که با تسریع واکسیناسیون کرونا در کشور، وضعیت اپیدمی کرونا در برخی استان‌ها با روندی کاهشی مواجه شده اما در عین حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا هم‌اکنون به 47 درصد رسیده است که این مساله نشان می‌دهد همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی در صدر مراقبت‌ها باشد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر مصادف با هفته ۹۰ اپیدمی در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۵۳۳۲۲ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۸۳۳۸ مورد و تعداد موارد فوتی جدید ۹۶۴ مورد بوده است.

23 درصد مردم هنوز واکسن کرونا نزده‌اند

واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا می‌تواند از میزان مرگ و میر و بستری شدن ناشی از این بیماری جلوگیری کند و طبق گفته وزارت بهداشتی‌ها تا زمانی‌ که 85 درصد جامعه واکسینه نشوند، حلقه شیوع ویروس شکسته نمی‌شود اما در این میان واکسن‌گریزان می‌توانند تهدیدی علیه سلامت شهروندان باشند زیرا هنوز 23 درصد مردم واکسن نزده‌اند و تمایلی به دریافت واکسن ندارند. حمیدرضا عمادی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه واکسن کرونا ابزاری موثر، در دسترس و ارزان برای کاهش موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از بیماری کرونا است، گفت:‌ «هم‌اکنون تزریق واکسن در کشور به سرعت ادامه دارد و تاکنون بیش از 78 درصد جمعیت کشور دُز اول و بیش از 50 درصد جمعیت دُز دوم را تزریق کرده‌اند و این در کاهش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است.»

آخرین وضعیت دادگاه‌های اقتصادی

همچنین در هفته‌ای که سپری شد پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. توضیح درباره پرونده بدهکاران بانکی و وصول ۴۹ هزار میلیاردتومان از طریق اجرای ثبتی، توضیح درباره انتشار عکسی از بیژن قاسم زاده بازپرس جنجالی و نقض این پرونده، توضیح درباره صدور حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی، رد مال پرونده متهمانی همچون شبنم نعمت زاده، مهدی هاشمی و هادی رضوی، آخرین وضعیت دادگاه های اقتصادی، توضیح درباره استفاده از پابند الکترونیکی برای متهمان حسین فریدون و شبنم نعمت زاده و هادی رضوی، آخرین وضعیت پرونده نگین غرب، آخرین وضعیت پرونده کرسنت و آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی وزیر سابق امور خارجه (ظریف) آخرین اتفاقات حوزه قضایی بود که ذبیح‌الله خداییان به آنها پاسخ داد.

اولین نشست خبری رئیس سازمان محیط زیست

در هفته‌ای که سپری شد اولین نشست خبری علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز برگزار شد. علی سلاجقه در این نشست سیاست جدید سازمان محیط زیست برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها را توضیح داد و گفت به وزارت نیرو اعلام شد که ابتدا حق تامین آب برای شرب، سپس برای محیط زیست و در نهایت برای مصرف کشاورزی است و در مورد تالاب‌ها برای تامین آب باید اقدام شود. او همچنین درباره دستاوردهای اجلاس گلاسکو توضیح داد و اعلام کرد که در اجلاس جهانی تغییرات اقلیم هیچ تعهدی امضا نشد. توضیح درباره طرح انتقال آب دریاچه خزر به سمنان، سدسازی از سوی ترکیه و حق‌آبه ایران، مشکلات سد چم شیر و آخرین اقدامات برای محیط‌بان کرمانشاهی بخش‌هایی بود که سلاجقه آنها را تشریح کرد.

جنجال برای ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی

آموزش پزشکی در سال 64 به وزارت بهداشت پیوست و طبق گفته کارشناسان یکی از دلایل آن، کمبود نیروی انسانی و نیاز کشور به کادر درمانی در آن زمان بود، نیازی که با افزایش چند برابری ظرفیت پزشکی و توسعه دوره‌های نوین پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برطرف شد. طرح موضوع ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی در گذشته هم سابقه داشته است و در سال سال 89 نیز ادغام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح شده بود که در آن زمان مخالفان و موافقان زیادی داشت و طی این مدت تاکنون چندین بار تفکیک آموزش پزشکی و واگذاری آن به وزارت علوم مطرح شده است که موافقت‌ها و مخالفت‌هایی در این مسیر وجود دارد که همچنان بلاتکلیفی در این موضوع وجود دارد اما اینبار طرح ادغام وزارت علوم و وزارت بهداشت از زبان وزیر آموزش عالی مطرح شده است. محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در هفته‌ای که گذشت در جلسه 155 شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تاکید کرده بود که هر چه سریعتر باید وزارت بهداشت و وزارت علوم باهم ادغام شوند اما شدت واکنش‌های جامعه پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت نسبت به این موضوع چنان زیاد بود که کمتر از 24 ساعت وزیر علوم حرف خود را اصلاح و اعلام کرد که باید از جزیره‌ای شدن آموزش رشته‌ها و سرفصل‌های مشترک خودداری شود. رئیس کل نظام‌پزشکی کشور، اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مدیران انجمن‌های تخصصی پزشکی و تعدادی از مسئولان وزارت بهداشت از جمله مخالفانی بودند که نسبت به این درخواست وزیر علوم واکنش نشان دادند حتی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به مطرح شدن مطالبی درباره طرح ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم ابراز نگرانی کردند. نتیجه واکنش‌های مخالفان به اظهارات زلفی‌گل این بود که کمتر از 24 ساعت، وزیر علوم درخواست خود را پس گرفت و خواسته خود را به گونه‌ای دیگر مطرح کرد و گفت: «نباید رشته‌های مختلف علوم بین وزارتخانه‌های مختلف از هم جدا و جزیره‌ای باشند، چرا که نمی‌توان رشته‌های پزشکی را از رشته‌های علوم مهندسی و علوم انسانی و کشاورزی و دامپزشکی جدا کرد و در این صورت تحقیقات بین رشته‌ای معنادار نخواهد بود.»

زلزله شدید در استان هرمزگان

در هفته‌ای که گذشت، زلزله‌ای به بزرگای 6.4 منطقه قلعه قاضی در استان هرمزگان را لرزاند که در پی وقوع این زلزله تمام نیروهای خدمتی در استان‌های فارس، هرمزگان و کرمان در آماده‌باش کامل قرار گرفتند. این زلزله یک تن فوتی و 27 تن مصدوی داشت.

دستورات ویژه رئیس دستگاه قضا برای مقابله با قاچاق کالا و ارز

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی کشور دستورات ویژه‌ای را برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد. وی همچنین از قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از موانع تولید یاد کرد و گفت: مسلماً یکی از از پدیده‌های شومی که بر تولید داخلی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بعضی وقت‌ها تولید را فشل کند، قاچاق است. مسئولان همواره به دنبال مقابله با قاچاق بوده اند، اما با این وجود گفته می‌شود که در طول سال میلیارد‌ها تومان قاچاق انجام می‌شود که عدد قابل توجهی است و اگر بخواهیم همان مسیر گذشته را ادامه دهیم نتیجه مطلوب نمی‌گیریم. رئیس قوه قضاییه بر همین اساس متذکر شد که مجموعه دستگاه‌های نظام و مردم و خود تولید کنندگان و صنوف و تجار و فعالان اقتصادی متدین انقلابی هم باید برای مقابله با قاچاق وارد میدان شوند و یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. محسنی اژه‌ای به ارائه دستوراتی ۱۱ گانه به مسئولان عالی قضایی و نمایندگان دستگاه قضا در ستاد مبارزه با قاچاق پرداخت و سازمان بازرسی کل کشور را مأمور کرد تا از امروز بررسی کند که کدام یک از دستگاه‌ها، از قوه قضاییه تا دیگر نهاد‌ها به درستی وظایف خود را در مبارزه با قاچاق انجام نداده اند و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

«یاسین رامین» تبرئه شد

در سال ۹۳ سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر از یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین (معاون مطبوعاتی دولت دهم) به اتهام اختلاس شکایت کرد. پس از آن با صدور کیفرخواست و برگزاری جلسات متعدد دادگاه، قوه قضاییه از این پرونده تحت عنوان اختلاف حساب مالی یاد کرد. در ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۹۸، رأی بدوی پرونده مبتنی بر حبس و رد مال توسط شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو_ مجتمع رسیدگی به جرایم کارکنان دولت تهران_ صادر شد. پس از آن با اعتراض به رای صادره و تجدیدنظر خواهی یاسین رامین، رای در دادگاه تجدید نظر باطل شد. این پرونده در برخی رسانه‌ها و افکار عمومی تحت عنوان «اتهام واردات شیرخشک فاسد» مطرح شده است، در حالی که مستندات دادگاه و مواضع صریح نهاد شاکی (هلال احمر) چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ رئیس سازمان تدارکات در مصاحبه‌ای رسماً موضوع شیرخشک های فاسد را تکذیب کرده بود. پرونده شکایت سازمان تدارکات هلال احمر از یاسین رامین، همسر سابق مهناز افشار که در دادگاه بدوی به ۱۷ سال زندان و رد مال ۲ میلیون یورویی محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر با تبرئه رامین خاتمه یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار